Undersøkelser har vist at utenlandske trailersjåfører på oppdrag i Norge tjener helt ned til 5.000 kroner i måneden. Nå vil både fagforbund og arbeidsgivere har slutt på uvesenet.
Roy Ervin Solstad
Felles front mot underbetaling
Begge de to fagforbundene i bransjen og arbeidsgiverne støtter nå kravet om å allmenngjøre tariffavtalene i godstransportbransjen.
einar.fjellvik@lomedia.no
En undersøkelse gjort på oppdrag fra det YS-tilsluttede Yrkestrafikkforbundet (YTF) i fjor viste at utenlandske sjåfører tjener helt ned til 5000 kroner i måneden. Samtidig viste undersøkelsen at svært mange norske lastebiler kjøres av utenlandske sjåfører. Det fikk forbundet til å lansere kravet om å allmenngjøre tariffavtalen for å få bukt med problemet.
Transport skeptisk
LO-tilsluttede Norsk Transportarbeiderforbund, som også ha tariffavtale i denne bvransjen, var den gangen skeptiske.
– Hvis en latvisk sjåfør tjener 1000 dollar i måneden i dag, vil han neppe tjene bedre om det blir allmenngjøring i Norge. Han vil riktignok få bedre betalt for de dagene han er i Norge, men faren er at han vil tjene desto dårligere, for ikke å si ingenting på kjøring utenfor Norge for at selskapet fortsatt ikke skal trenge å betale ut mer enn 1000 dollar i måneden til sjåføren. Det betyr at allmenngjøring ikke vil komme sjåførene til gode, sa forbundssekretær Morten Hagen i Transportarbeiderforbundet til FriFagbevegelse.no i august i fjor.
Forslag på høring
Da YTF og YS likevel fremmet kravet om allmenngjøring i Tariffnemnda, valgte LO og Transportarbeiderforbundet å fremme et likelydende krav, og i januar i år ble et utkast til forskrift om allmenngjøring sendt ut på høring.
Nå varsler arbeidsgiverne i Norsk Lastebileierforbund at også de støtter at minstelønnssatsene og diettsatsene blir allmenngjort.
– Vi vet at mange utenlandske sjåfører blir misbrukt av kyniske transportselskaper, som maksimerer sin profitt på bekostning av anstendige lønns- og arbeidsbetingelser, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo, om bakgrunnen for at NLF støtter arbeidertakernes kamp mot sosial dumping i transportbransjen.
– Vi tror almenngjøring kan bli et godt verktøy for å bekjempe dette. Derfor gjør vi dette til vår fanesak også, sier Mo.
«Transportpoliti»
Lastebileierne understreker likevel at et vedtak om allmenngjøring må følges opp med effektive kontrolltiltak dersom det skal ha noen effekt.
– Oppfølging av vedtaket vil utvilsomt være krevende og det vil medføre utvidet samarbeid mellom ulike kontrolletater sier Mo, som peker på NLFs forslag om å innføre en egen enhet i form av et formalisert permanent samarbeid mellom de fem største kontrolletatene («Transportpoliti») som et av flere viktige tiltak. Det vil også være svært viktig å ansvarliggjøre transportkjøperen for å hindre at en almenngjøring blir uten effekt for andre enn seriøse norske bedrifter, sier han.
Blir kravet om allmenngjøring vedtatt, vil utenlandske sjåfører være sikret ei minstelønn på kr 156.57 per time, pluss diett.
Mest lest
Colourbox.com
Nye satser for pensjon og trygd
Polske Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn til langt under den lønna hun hadde krav på. Nå får hun endelig etterbetalt.
Sondre Dalaker/NRK
Jordbærplukkere får hundretusener i erstatning
Hanna Skotheim
Nav-ordning tom for penger: – Kom som «lyn fra klar himmel»
Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.
Ida Bing
Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte
Ole Martin Prangerød (40) har etter mange år i kriminalomsorgen fått en høyt betrodd stilling i Nav.
Eirik Dahl Viggen
Ole Martin fikk nok av fengselslønna – byttet til jobb i Nav
Magnus Hauge under en vinterøvelse.
Privat
Magnus klarte ikke å løpe - fikk ikke bli ingeniør
Utgiftene til en eksempelfamilie har økt med over 32.000 kroner fra februar 2022 til februar 2023.
Sissel M. Rasmussen
Utgiftene til en vanlig familie har økt med 32.000 kroner
Endringa kan tre i kraft fra 1. januar 2024.
Brian Cliff Olguin
Terskelen for opptjening av pensjon i staten senkes
Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.
Privat. Innfelt: Sondre Dalaker/NRK
Julia vant i retten, men kan gå glipp av pengene fordi hun bor i Polen
– Det er mye nytt jeg må sette meg inn i. Men det er moro, sier Rolf Johan Johansen.
Alf Ragnar Olsen
Rolf Johan (28) gikk fra Posten til Tesla. Han har et råd til andre på jobbjakt
Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, skjønner godt at fast ansatte er frustrerte over sommervikarenes bonuser.
Hanna Skotheim
Her tjener sommervikarene mer enn de fast ansatte
Kronikk
Privat
Er jeg dum som et brød som valgte jobben jeg har?
– Heldigvis var det noen som tok initiativ til slutt, sier Hanna Breden (25).
Martin Guttormsen Slørdal
Hanna fryktet at drømmejobben skulle glippe. Så skrev hun en Facebook-post
Hanna Skotheim
Hver dag skriver saksbehandlere brev som mottakerne ikke forstår
Visegeneralsekretæren i ETUC, Claes-Mikael Stahl, er inspirert av at LO lyktes med å forhandle fram reallønnsvekst.
Herman Bjørnson Hagen
Hyller den norske storstreiken: – Det LO lyktes med i Norge, har jeg ikke sett noen andre klare
Klubbleder for Fellesforbundet på verftet Kimek i Kirkenes, Rainer Ingebrigtsen, forteller om tøffe uker etter at det ble satt bom stopp for arbeid på russiske fartøy den 12. mai.
Håvard Sæbø
Samtlige 84 på Kirkenes-verft kan bli oppsagt
USS Gerald R. Ford i Oslofjorden, drevet av to atomreaktorer.
Merete Jansen
Hva om det skjer en ulykke på et atomdrevet skip?
– Hvis Ikea vinner denne rettssaken, blir det jakt på tillitsvalgte i alle bedrifter der klubbledere hever stemmen og sier sin mening, sier HK-leder Christopher Beckham.
Leif Martin Kirknes
LO-topp: – Ikea er verst i klassen på fagforeningsknusing
Her vil Kaefer Energy leige inn frå bemanningsbyrå utan avtale med tillitsvalte for fagforeininga.
Equinor
Selskap avtalte ikkje innleige med tillitsvalde: – Omgår lovendringa
Debatt
Politikere fra fjerne land har kommet til Norge for å studere modellen. Men den er en bløff, skriver Simen Tveitereid.
Brooks Rice / Unsplash