Felles front mot underbetaling
Begge de to fagforbundene i bransjen og arbeidsgiverne støtter nå kravet om å allmenngjøre tariffavtalene i godstransportbransjen.
Undersøkelser har vist at utenlandske trailersjåfører på oppdrag i Norge tjener helt ned til 5.000 kroner i måneden. Nå vil både fagforbund og arbeidsgivere har slutt på uvesenet.
Roy Ervin Solstad
einar.fjellvik@lomedia.no
En undersøkelse gjort på oppdrag fra det YS-tilsluttede Yrkestrafikkforbundet (YTF) i fjor viste at utenlandske sjåfører tjener helt ned til 5000 kroner i måneden. Samtidig viste undersøkelsen at svært mange norske lastebiler kjøres av utenlandske sjåfører. Det fikk forbundet til å lansere kravet om å allmenngjøre tariffavtalen for å få bukt med problemet.
Transport skeptisk
LO-tilsluttede Norsk Transportarbeiderforbund, som også ha tariffavtale i denne bvransjen, var den gangen skeptiske.
– Hvis en latvisk sjåfør tjener 1000 dollar i måneden i dag, vil han neppe tjene bedre om det blir allmenngjøring i Norge. Han vil riktignok få bedre betalt for de dagene han er i Norge, men faren er at han vil tjene desto dårligere, for ikke å si ingenting på kjøring utenfor Norge for at selskapet fortsatt ikke skal trenge å betale ut mer enn 1000 dollar i måneden til sjåføren. Det betyr at allmenngjøring ikke vil komme sjåførene til gode, sa forbundssekretær Morten Hagen i Transportarbeiderforbundet til FriFagbevegelse.no i august i fjor.
Forslag på høring
Da YTF og YS likevel fremmet kravet om allmenngjøring i Tariffnemnda, valgte LO og Transportarbeiderforbundet å fremme et likelydende krav, og i januar i år ble et utkast til forskrift om allmenngjøring sendt ut på høring.
Nå varsler arbeidsgiverne i Norsk Lastebileierforbund at også de støtter at minstelønnssatsene og diettsatsene blir allmenngjort.
– Vi vet at mange utenlandske sjåfører blir misbrukt av kyniske transportselskaper, som maksimerer sin profitt på bekostning av anstendige lønns- og arbeidsbetingelser, sier administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo, om bakgrunnen for at NLF støtter arbeidertakernes kamp mot sosial dumping i transportbransjen.
– Vi tror almenngjøring kan bli et godt verktøy for å bekjempe dette. Derfor gjør vi dette til vår fanesak også, sier Mo.
«Transportpoliti»
Lastebileierne understreker likevel at et vedtak om allmenngjøring må følges opp med effektive kontrolltiltak dersom det skal ha noen effekt.
– Oppfølging av vedtaket vil utvilsomt være krevende og det vil medføre utvidet samarbeid mellom ulike kontrolletater sier Mo, som peker på NLFs forslag om å innføre en egen enhet i form av et formalisert permanent samarbeid mellom de fem største kontrolletatene («Transportpoliti») som et av flere viktige tiltak. Det vil også være svært viktig å ansvarliggjøre transportkjøperen for å hindre at en almenngjøring blir uten effekt for andre enn seriøse norske bedrifter, sier han.
Blir kravet om allmenngjøring vedtatt, vil utenlandske sjåfører være sikret ei minstelønn på kr 156.57 per time, pluss diett.