Lakseskatt
Fiskeindustrien slipper å betale lønn til permitterte. Nå kommer det endringer
Regjeringa mener særreglene er gamle og fra en annen tid.
Oppdrettsnæringen kan få strengere permitteringsregler.
Erlend Angelo
herman@lomedia.no
De aller fleste arbeidsgivere må i dag betale ut lønn til de ansatte de første 15 dagene av permitteringa.
Det slipper fiskeindustrien.
Regjeringa skal se på permitteringsreglene i fiskeindustrien, står det i en pressemelding.
– Med å ha så gunstige permitteringsregler, følger det med et stort ansvar for arbeidsgiverne. Det har laksenæringa misbrukt på det groveste, sier Rødt-politiker Geir Jørgensen.
Han understreker at det er helt nødvendig å stramme inn reglene.
Setter ned arbeidsgruppe
Dagens regler henger igjen fra da industrien var basert på tradisjonelt fiske, og det var mindre forutsigbarhet, skriver regjeringa.
– Mye har endret seg siden den gang. Over tid er oppdrettsfisk i økende grad tatt i bruk i fiskeindustrien, slik at den delen av næringen har fått en mer stabil råstofftilgang, sier arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen (Ap) i pressemeldinga.
Regjeringa ønsker derfor en gjennomgang, og vil se på om særreglene kan begrenses til delen av næringa som baserer seg på villfiske, ikke oppdrett.
De inviterer LO, NHO, Sjømat Norge og Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN) til en arbeidsgruppe som skal se på nettopp dette. Nav og Nærings- og fiskeridepartementet skal også være med.
Les mer: Stortinget skal diskutere laksepermitteringer
Jubel i Rødt
– Dette må jeg ta som en politisk seier for Rødt og vårt forslag, sier Geir Jørgensen.
Partiet har allerede inne et forslag på Stortinget som er nesten identisk med det regjeringa nå kommer med.
Rødt-politikeren understreker at laksenæringa har nytt godt av særordningene som egentlig er lagt opp for en annen industri, villfiskeindustrien.
Han er også svært kritisk til hvordan næringa har brukt permitteringsvarsler i den politiske kampen om lakseskatten.
– Vi ser at laksenæringa nå har dytta arbeidsfolk foran seg, og skapt utrygghet på grunn av en politisk kamp. Når vi kom til januar, så vi at det ikke var reelt likevel.
Dette skal arbeidsgruppa gjøre
• Beskrive kort utviklingstrekkene i fiskeindustrien med hensyn på aktivitet, organisering og tilgangen på råstoff og beskrive hvilke typer tilknytningsformer som benyttes i næringen og bruken av permitteringer, både i den delen som får sitt råstoff fra oppdrett og den som mottar villfisk.
• Kartlegge faktorer som fører til behov for å permittere, herunder betydningen av type råstoff (oppdrettsfisk versus villfisk), og hvordan dette har endret seg over tid.
• Vurdere i hvilken grad det er mulig og hensiktsmessig å gruppere fiskeindustrien i to deler, avhengig av type råstoff (oppdrett, villfisk), og hvordan dette eventuelt kan gjøres.
• Vurdere om begrunnelsen for særreglene fortsatt har gyldighet i ulike deler av næringen.
• Foreslå eventuelle endringer i særreglene, herunder se på muligheten for å skille mellom fiskeindustribedrifter som benytter villfanget råstoff og råstoff fra oppdrett.
• Vurdere økonomiske og administrative konsekvenser av forslagene som tilrås og vurdere om eventuelle endringer i særreglene kan påvirke bedriftenes tilpasninger og bruk av ulike tilknytningsformer.
Kilde: Regjeringa
Flere saker
Dette skal arbeidsgruppa gjøre
• Beskrive kort utviklingstrekkene i fiskeindustrien med hensyn på aktivitet, organisering og tilgangen på råstoff og beskrive hvilke typer tilknytningsformer som benyttes i næringen og bruken av permitteringer, både i den delen som får sitt råstoff fra oppdrett og den som mottar villfisk.
• Kartlegge faktorer som fører til behov for å permittere, herunder betydningen av type råstoff (oppdrettsfisk versus villfisk), og hvordan dette har endret seg over tid.
• Vurdere i hvilken grad det er mulig og hensiktsmessig å gruppere fiskeindustrien i to deler, avhengig av type råstoff (oppdrett, villfisk), og hvordan dette eventuelt kan gjøres.
• Vurdere om begrunnelsen for særreglene fortsatt har gyldighet i ulike deler av næringen.
• Foreslå eventuelle endringer i særreglene, herunder se på muligheten for å skille mellom fiskeindustribedrifter som benytter villfanget råstoff og råstoff fra oppdrett.
• Vurdere økonomiske og administrative konsekvenser av forslagene som tilrås og vurdere om eventuelle endringer i særreglene kan påvirke bedriftenes tilpasninger og bruk av ulike tilknytningsformer.
Kilde: Regjeringa