JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nav, saksbehandlingstid:

Frp-politiker krever svar om lang saksbehandling i Nav-klagesaker

Erlend Wiborg (Frp), leder i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget, mener det er uakseptabel lang behandlingstid i Nav-klagesaker. Nå krever han svar fra statsråden.
Erlend Wiborg (Frp) vil vite hva arbeids- og sosialministeren har tenkt å gjøre med den lange saksbehandlingstida i Nav-klagesaker.

Erlend Wiborg (Frp) vil vite hva arbeids- og sosialministeren har tenkt å gjøre med den lange saksbehandlingstida i Nav-klagesaker.

Sissel M. Rasmussen

Lørdag skrev Dagsavisen at saksbehandlingstida i Nav-klagesaker har økt enormt de siste årene. Nav er langt unna å nå målkravene som er satt og beklaget situasjonen. I Trygderetten har saksbehandlingstida i saker som gjelder uførepensjon/uføretrygd økt fra fire til ni måneder i perioden 2014–2018.

Advokat Lene Wallem fortalte at den lange saksbehandlingstida får dramatiske konsekvenser for hennes klienter fordi de står uten stønad mens saken behandles. Erlend Wiborg i Frp reagerer sterkt på situasjonen.

– Jeg synes ikke det er akseptabelt i det hele tatt at saksbehandlingstida er så lang, sier Wiborg.

Nav-klager kan ta opptil to år. Imens drives folk fra gård og grunn, sier advokat

Spørsmål til ministeren

Frp-politikeren har nå stilt skriftlig spørsmål til arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H).

Wiborg ber statsråden redegjøre for den lange saksbehandlingsstida både i Nav og Trygderetten og spør også om hvilke tiltak som kan iverksettes for å bedre situasjonen.

– Det er snakk om at mange mister ytelser over lang tid, ytelser de er helt avhengig av for å betale boliglån, barnehage, klær og mat, og det er ikke akseptabelt, sier Wiborg.

Per Willy har vært uten inntekt ett år. Han er en av dem som ikke får arbeidsavklaringspenger fra Nav

Vil ha råd

På spørsmål om han ikke har vært kjent med situasjonen, svarer han:

– Vi har vært kjent med at det har vært for lang ventetid. Regjeringen har forsøkt å ta flere grep, men likevel er saksbehandlingstida altfor lang.

– Hva mener du bør gjøres?

– Jeg har ingen umiddelbare løsninger. Nå vil jeg høre hva departementet mener de kan og bør gjøre, sier Wiborg og legger til:

– Vi må lytte til alle råd vi kan få.

Klagesaker

I fjor behandlet Nav 42.600 klagesaker totalt. Nav har opplyst at 20 prosent får omgjort sine vedtak.

– Hva synes du om at Nav får så mange klager og at mange vedtak omgjøres?

– Man må se tallet opp mot det totale antallet vedtak som Nav gjør. Det vil alltid være mennesker som gjør feil, men vi må jobbe for å redusere antallet. Vi må også sørge for at folk får raskere vedtak i sine saker. Da får feilene som gjøres mindre konsekvenser for den enkelte.

Les også:

Ungdom presses over på uføretrygd og sosialhjelp, advarer Nav-veileder

Hauglie har ingen planer om å endre reglene for arbeidsavklaringspenger

– Når Nav-ansatte kritiserer regjeringens innstramminger, må politikerne våkne

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Følg oss på Facebook

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse