Å kjøre for tett på bilen foran har gjort mange yrkessjåfører til fotgjengere. - Med slike bevis fra politiet er det lite vi kan gjøre for å hjelpe sjåførene, sier Transportarbeiderforbundet.
Utrykningspolitiet
Ingen hjelp til «idiotkjørerne»
Mange yrkessjåfører har mistet førerkortet fordi de har kjørt for nærme bilene foran seg. Da kan selv ikke Transportarbeiderforbundet hjelpe.
res@lomedia.no
Denne vinteren og våren har det vært flere episoder der yrkessjåfører har mistet lappen for uvettig kjøring. Ved et tilfelle i Hordaland mistet en bussjåfør lappen etter en hasardiøs forbikjøring som ble fanget opp av politiets videokameraer. I Bergen fulgte politiet etter en buss som hadde ligget for tett på bilen foran. På rutebilestasjonen ble sjåføren fratatt sertifikatet.
Mange henvendelser
Forbundssekretær Jan Sivertsen forteller at Transportarbeiderforbundet mottar en rekke henvendelser fra medlemmer som har fått beslaglagt førerkortet, særlig etter episoder der politiet hevder de har hatt for liten avstand til kjøretøyet foran.
– Har du kjørt med for kort avstand, er det ingenting vi kan gjøre, sier Sivertsen til Transportarbeideren.
Han anslår at det kommer 20-30 henvendelser årlig på denne typen saker.
– Trenden er økende, men til nå har jeg hatt bare ett tilfelle hvor politiet ikke har hatt rett. Da viste bussens eget kamera at en bil hadde kastet seg inn foran bussen og bråbremset. Ikke i noen av de andre tilfellene hvor vi har bedt om bevismateriale fra politiet har sjåføren hatt rett, sier forbundssekretæren.
Han legger til at det i tillegg er mange saker hvor medlemmene aldri tar kontakt med forbundet for å få hjelp.
Tenk sikkerhet
Forbundet har ikke noen egen statistikk på slike saker, men Sivertsen hevder at de som tar kontakt fordeler seg relativt jevnt mellom buss- og godstransportsjåfører.
– Det kan være at det er noen flere fra gods. I tillegg virker det som om det er fler erfarne sjåfører enn ferske som kommer opp i slike situasjoner. Kanskje de er så trygge på seg selv at de glemmer seg selv litt, sier han.
Sivertsen tror det først og fremst dreier seg om ubetenksomhet fra sjåførene som setter sine medtrafikanter i fare.
– Jeg oppfordrer medlemmene våre til å tenke på trafikksikkerheten. Når du ligger så nært at du ikke ser asfalten mellom deg og bilen foran, er det livsfarlig. Ingen ønsker vel å bli drapsmenn i trafikken, spør han retorisk.
Må tåle kjeft
Derfor ber han alle forholde seg til at man skal ha tre sekunders avstand til bilen foran.
– Dette handler ikke bare om å beholde førerkortet, men at man kan ta liv. Vi ser at mange ligger med bare ett sekunds avstand til bilen foran, og bråbremser den, så rekker man ikke en gang å trykke inn bremsen før man har dundret inn i den, sier Sivertsen.
Han frykter ikke sinte tilbakemeldinger fra medlemmer når han nå går ut og sier at forbundet vanskelig kan hjelpe dem i slike tilfeller.
– LOs juridiske avdeling har kommet til de samme konklusjoner som oss, så vi får bare tåle den kjeften som eventuelt kommer, sier Jan Sivertsen i Transportarbeiderforbundet.
Vi ser at mange ligger med bare ett sekunds avstand til bilen foran, og bråbremser den, så rekker man ikke en gang å trykke inn bremsen før man har dundret inn i den.
Jan Sivertsen, forbundssekretær i NTF
Mest lest
SETTE GRENSER: – Jeg klarte ikke se mine egne grenser for hvor mye jeg kunne jobbe. Nav-veilederen så mye tydeligere enn meg at jeg ikke ville klare å jobbe fullt. Men hun så også at det var bra for meg å jobbe. Takket være personlig oppfølging fra henne, klarte jeg det, sier Wenche Reppen. Nesten mot sin vilje søkte hun, og fikk innvilget, delvis uføretrygd.
Privat
Alenemor Wenche ble satt ut av spørsmålet fra Nav: – Evig takknemlig for hjelpen jeg fikk
ERFARING: Med mange år bak symaskinen og en fortsatt god helse, tok Hallgerd Aure like greit en ny jobb som sømoperatør ved Ekornes avdeling Aure.
Privat
Da Hallgerd (66) mista jobben, tok hun grep: – Her er det så mye arbeid som aldri før
FANT LØSNINGER SAMMEN: Både Fellesforbundets klubbleder Robert Jacobsen (t.v.) og daglig leder på GAC Norway sin avdeling på Slagentangen, Ståle Stangeby ønsker seg glidende grenser for jobb og permitteringer med rett på dagpenger. Enn så lenge har man valgt i samarbeid å redusere en del av stillingene til 75 prosent.
Roy Ervin Solstad
En halvtime for lenge på jobb kan koste Robert og kollegene dagpengene fra Nav
Skjermdump
Uber-sjåførens desperate melding: – Eg er i ferd med å bli heimlaus for tredje gong sidan mai
Erna Solberg
Leif Martin Kirknes
Erna Solberg ble overkjørt og må kutte fergeprisene. Her svarer hun
Med det yngste barnet hjemme, fikk seksbarnsmoren namsmannen på besøk, med ordre om utkastelse.
Mina B. Ræge/Dagsavisen
Seksbarnsmor «Ivana» (35) ble kastet ut av leiligheten i Oslo
FRYKTER FOR SIKKERHETEN: «Faste» piloter blir oppsagt, lønningene presses og pilotene må være disponible sju dager i uka. SAS-pilot og første nestleder i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval er bekymret for flysikkerheten etter at det islandske flyselskapet Bluebird Nordic ga 11 fagorganiserte piloter sparken.
Helge Rønning Birkelund
Tillitsvalgt pilot advarer mot skrekk-kontrakter på Island: – Det er kort vei til Norge
KAOS I INNBOKSEN: – Overfloden av informasjon fra ledelsen ved universitetet, fakultetet, instituttet og avdelingen er utfordrende å håndtere, sier Frode Veggeland.
Ole Palmstrøm
Ekstraarbeidet tok nattesøvnen fra Frode: – Jeg var så sliten at jeg ikke visste hvor jeg var
Psykologspesialist Casper Meyer Nilsen reagerer på at vold mot ansatte får pågå ved barnevernsinstitusjoner.
Privat
«Trines» psykolog: – Det er skandaløst at alvorlig vold mot en ansatt har fått pågå over lang tid
Sylvi Listhaug
Jan-Erik Østlie
Ny måling: Listhaug skremmer vekk flere enn hun lokker til Frp som partileder
HELTIDSKULTUR: Fafo-forsker Leif E. Moland (innfelt) mener det er en umulig løsning å fortsette med den turnusmodellen som er mest utbredt i helse- og omsorgssektoren i dag, med 7-8-timers vakter og jobb hver tredje helg, dersom heltidskultur er målet.
Colourbox.com. Innfelt: fafo.no
13-timersvakter vil gi flere hele stillinger, mener Fafo-forskeren. Se turnusmodellene
Debatt
Det skal ikke være de som sitter nederst ved bordet som må gjøre opp, skriver Andreas Tharaldsen.
Ida Bing
«Dugnaden er avlyst», skriver servitør Andreas
Debatt
Vi kan ikke se at det er noen god begrunnelse for at den alminnelige aldersgrensen skal være ulik i privat og offentlig sektor, skriver Camilla Barth hos Jussformidlingen.
Anna Granqvist
«Vil du jobbe så lenge sinnet og kroppen holder? Da får vi håpe du ikke er ansatt i stat eller kommune»
Det nytter ikke for Sylvi Listhaug å tråkke olje- og gasspedalen i bånn, mener Magnus Marsdal i Manifest Tankesmie.
Jan-Erik Østlie
– Sylvi Listhaug sender norsk industri rett i fjellveggen, mener Magnus Marsdal
Fagforbundets hovedtillitsvalgte i Sykehjemsetaten i Oslo, Kjartan Goksøyr, mener det er mer enn nok plikter for sykmeldte allerede.
Anna Granqvist
– Jeg har selv deltatt i møter der leder sier til sykmeldte: «du kan vel gjøre noe, du sitter jo her nå»
Nestleder Sylvi Listhaug ligger an til å overta som partileder i Frp.
Tri Nguyen Dinh
Analyse: Lavtlønnede og mannlige velgere forlater Frp
Live Glesne Kjølstad sammen Sorab Abolfathi og andre gode hjelpere under åpningen til Louis Pizza. Foto: Privat
Foto: Privat
Live ville hjelpe sine iranske venner og ga dem jobb. Nå skal hun i retten for tredje gang
HAR STILT KRAV: Hovedtillitsvalgt Margit Wik i Coop Nordland, Ståle Simonsen i Coop Midt-Norge, Ann Kristin Heggdal i Coop Nordvest og Anne Svendsvoll i Coop Sørvest har stilt krav om full ønn under sykdom i lokale forhandlinger, men fått nei. Nå venter de på at HK skal ta sakene videre.
Privat/Lene Svenning
Sjefene sikret seg full lønn under sykdom – nå krever butikkansatte det samme
DET ER HÅP: Fagforbundets økonom Bjørn Kristian Rudaa har selv bidratt til å snu mange nedbemanningsforslag.
Bjørn A. Grimstad
Slaget er ikke tapt selv om kommunen vil si opp ansatte. Her er økonomiekspertens råd
Over 1.400 selskaper har fått lønnskompensasjon, til tross for at de hadde null ansatte da koronakrisen startet. Det viser en kartlegging Dagbladet har foretatt.
Colourbox