JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Tillitsvalgt Jan-Vidar Hansen og 24 andre serviceteknikerne har inngått en særavtale om bruk av tjenestebil med Coca-Cola.

Tillitsvalgt Jan-Vidar Hansen og 24 andre serviceteknikerne har inngått en særavtale om bruk av tjenestebil med Coca-Cola.

Erlend Angelo

Reisetid er arbeidstid

Jan-Vidar og kollegene krevde lønn for å kjøre til og fra jobben. Nå har de fått en unik bilavtale

Tillitsvalgt Jan-Vidar Hansen og serviceteknikerne i Coca-Cola kjører gratis med tjenestebilen på fritida.



24.03.2022
06:00
26.04.2022 09:48

aslak@lomedia.no

Skal du få betalt for tida du kjører til jobb?

Teknikerne i Coca-Cola gikk til sak for å få betalt for reisetida. Det fikk de ikke. Nå har de i stedet fått en svært gunstig bilavtale.

God stemning

Jan-Vidar Hansen står foran en Volkswagen Transporter.

Tjenestebilen med tre seter, automatgir, firehjulstrekk og dieselmotor inngår i bilavtalen som han og 24 andre serviceteknikere i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN) har inngått med arbeidsgiver.

– Stemningen er god, og jeg merker at kollegene mine har det bedre nå. Dette er en strømlinjeformet bonusordning som flere av de ansatte har spurt om i lengre tid, sier Hansen til FriFagbevegelse.

Hansen er tillitsvalgt og nestleder i klubben på Coca-Cola på Lørenskog i Viken. Bilavtalen er et resultat av forhandlinger mellom Coca-Cola og NNN etter en mangeårig konflikt i rettsapparatet.

– Ønsket var å ha denne muligheten med en tjenestebil og betale skatt for det. Ordningen er frivillig og brukes av de aller fleste serviceteknikerne, påpeker han.

Dette er teknikernes avtale

De ansatte har fått en lokal særavtale om bilbruk. Avtalen ble inngått etter at de vant fram i retten med kravet om at reisetida til og fra jobben skal defineres som arbeidstid.

Teknikerne fikk ikke medhold i retten for at de faktisk skal ha betalt for denne reisetida. I stedet har de fått en egen særavtale som innebærer følgende:

• Teknikerne får kjøre bilen fra Coca-Cola maks 15.000 kilometer årlig. Dette skal dekke både kjøring til og fra jobb – og privat kjøring på fritida. I snitt kjører teknikerne seks kilometer én vei for å komme til oppmøtestedet.

• Den private kjøringen registreres i en tjenestebil-app. Alle utgifter til den private kjøringa – inntil 15.000 kilometer – betales av Coca-Cola, ifølge selskapet. Teknikerne betaler kun skatt av denne fordelen.

• Teknikerne har et fast oppmøtested i nærheten av der de bor. Her møtes de når arbeidet begynner klokka 0800 og avsluttes klokka 1600.

Før denne ordningen trådte i kraft sto tjenestebilen parkert hjemme hos den enkelte arbeidstaker. Dagen startet hos første kunde og ble avsluttet hos siste kunde. Coca-Cola tillot ikke å bruke bilen privat.

Hvis en servicetekniker skulle hente barn i barnehagen, måtte vedkommende kjøre hjem for å parkere tjenestebilen og så kjøre privatbilen for å hente i barnehagen. De hadde heller ikke lov til å ta med ektefellen i bilen. Teknikerne hadde heller ikke et fast oppmøtested, men kjørte rett hjemmefra til første kunde.

Har en stor fordel

Fordelen med privat kjøring med tjenestebil må skattlegges. For Hansen utgjør beløpet til Skatteetaten cirka 2.500 kroner i året. Alt avhenger selvsagt av hvor mye man kjører i løpet av et år.

– Avtalen i seg selv er bra. Det vi betaler av denne fordelen går til Skatteetaten. Flere av teknikerne som ikke har noen andre biler enn denne, har en stor fordel, sier Hansen.

Som servicetekniker i Coca-Cola installerer han og vedlikeholder utstyr som kaffemaskiner, kjøleskap, dispenser-utstyr og salgsautomater.

Hansen er tillitsvalgt og nestleder i klubben på Coca-Cola på Lørenskog i Viken.

Hansen er tillitsvalgt og nestleder i klubben på Coca-Cola på Lørenskog i Viken.

Erlend Angelo

Fikk lønnstillegg

Jan-Vidar Hansen er fornøyd med at arbeidsgiver også var på tilbudssiden i de første lønnsforhandlingene etter at konflikten i retten var avsluttet.

Serviceteknikerne krevde å få en lønn på nivå med andre i samme bransje. Resultatet ble tre kroner mer per time.

Tony Farman, klubbleder på Coca-Cola på Lørenskog, beskriver den spesialtilpassede avtalen som «vinn-vinn for begge parter».

Han konstaterer at medlemmene er godt fornøyde med ordningen som den lokale klubben har inngått med arbeidsgiver.  

– Eneste minus er at teknikerne ikke får tarifflønn fra det øyeblikket de setter seg i bilen for å kjøre til første kunde om morgenen, sier Farman til FriFagbevegelse.

Sak for Arbeidsretten

Spørsmålet om reisetiden er omfattet av lønnsbestemmelsene i tariffavtalen (Bryggerioverenskomsten) måtte i så fall ha blitt brakt inn for Arbeidsretten.

Fritaket for lønnsplikt bryter, etter LO-advokatenes oppfatning, med den grunnleggende forutsetningen om ytelse mot ytelse som normalt gjelder i arbeidsforhold.

– For oss som et kollektiv hadde en seier i Arbeidsretten vært viktig, mener Farman.

– Da kunne teknikerne fått betalt for kjøretida mellom bosted og første og siste kunde. I stedet fikk vi på plass denne avtalen med Coca-Cola. Den lever vi greit med, sier han med et smil. 

Saken fortsetter under bildet.

Tony Farman er klubbleder på Coca-Cola på Lørenskog.

Tony Farman er klubbleder på Coca-Cola på Lørenskog.

Håvard Sæbø

Konflikt i flere år

Serviceteknikerne gikk i 2014 til sak mot Coca-Cola for å få godkjent at tiden de bruker på å kjøre til og fra kunder også er arbeidstid. De vant til slutt mot arbeidsgiveren sin.

Coca-Cola må forholde seg til at en dom fra lagmannsretten høsten 2019, som slår fast at reisetiden til serviceteknikerne er å anse som arbeidstid, er blitt stående. Dommen er dermed rettskraftig.

Seieren i lagmannsretten til tross: De 18 serviceteknikerne som gikk til sak mot arbeidsgiveren sin for å få godkjent reisetid som arbeidstid, anket saken til Høyesterett sammen med NNN. Det gjaldt spørsmålet om betaling.

Lagmannsretten la nemlig til grunn at serviceteknikerne ikke har rett til noen lønn for tida de bruker på å kjøre til og fra kunder, selv om arbeidet er utført etter pålegg fra arbeidsgiver.

Kravet fra teknikerne var at de skal ha betalt for den tida de bruker på å kjøre til og fra kunder. Lagmannsretten konkluderte imidlertid med at partene ikke har avtalt at det skal lønnes for denne tida.

Anken fra serviceteknikerne og NNN ble avvist av Høyesterett.

Mye delt: Rasfarlige veier gjør at ansatte sover på jobben: – Ikke verdt å kjøre med hjertet i halsen

Dom som kan omfatte flere

LO-advokatene, som førte saken for teknikerne og NNN, ble den gang overrasket over at Høyesterett ikke ville behandle anken over den delen av lagmannsrettens dom som frifant Coca-Cola fra å betale lønn for teknikernes kjøretid mellom bosted og første og siste kunde.

– Jeg tror de fleste reagerer på at arbeidstakere ikke skal ha rett på vederlag for å stå til arbeidsgivers disposisjon for å utføre arbeid, sa advokat Stig Åkenes Johnsen etter at Høyesterett forkastet anken. 

Det klart viktigste for LO var imidlertid å få konstatert at serviceteknikernes kjøretid mellom bopel og første og siste kunde er å anse som arbeidstid.

– Dommen betyr at arbeidstakere som er i samme situasjon som serviceteknikerne i Coca-Cola, kan legge til grunn at slik kjøretid skal anses som arbeidstid, sa Johnsen.

Dette sier Coca-Cola om ordningen

Per Hynne, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola European Partners, skriver i en epost til FriFagbevegelse at bedriften ønsket sammen med de ansatte å finne en pragmatisk løsning som passer godt for alle.

 – Vi er glade for å lande på et fast oppmøtested for alle serviceteknikere hvor arbeidsdagen starter og slutter, men med mulighet for å ha servicebilen parkert hjemme. Dette er en bærekraftig løsning for oss som bedrift og gir våre ansatte fleksibilitet i hverdagen, skriver han.

Coca-Cola er enige med NNN lokalt om denne ordningen.

– Nesten alle våre serviceteknikere benytter seg av den nye ordningen med hjemmeparkert tjenestebil, og erfaringene så langt har vært positive. Vi er glade for å legge denne saken bak oss og fortsette å fokusere videre på gode opplevelser for kunder og samarbeidspartnere, skriver Hynne.

Aktuelt: Colaboksene skal endelig produseres i Norge i egen fabrikk

24.03.2022
06:00
26.04.2022 09:48



Mest lest

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Anna Granqvist/Hanna Skotheim (Innfelt)

Snart øker trygdene. Se hele lista her

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Martin Guttormsen Slørdal

Bjørn (64) har aldri fått en så stor lønnsøkning

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

Martin Guttormsen Slørdal

Da Skatteetaten ringte, ble Morten positivt overrasket

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

Bjørn Leirvik

Gudmund kjempet alene og vant over Nav

BØR LEGGE UT: Ann Kristin Sletvold meiner alle bedrifter bør legge ut for sjukepengane frå Nav.

BØR LEGGE UT: Ann Kristin Sletvold meiner alle bedrifter bør legge ut for sjukepengane frå Nav.

Tormod Ytrehus

Ann Kristin må vente på sjukepengar frå Nav: – I verste fall går det utover julegåver til barnebarna

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

Sissel M. Rasmussen

Jamals lønnsøkning på 15.000 blir spist opp av høye priser

Hanna Skotheim

Tusenvis risikerte dagpengekutt. Nå kan de puste lettet ut

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

Jan-Erik Østlie

Lærere skal ha blitt trakassert av kolleger på jobb. LO-lederen er rystet

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Aslak Bodahl

Renholder Przemek må holde igjen på alt. Hvert kjøp blir nøye planlagt

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

Sissel M. Rasmussen

FHI-ansatte må si ja eller nei til sluttpakke innen lille julaften

Leder for AAP-aksjonen, Elisabeth Thoresen er svært skuffet over svaret fra departementet. Her under redegjøringen i Stortinget i 2019, i forbindelse med trygdeskandalen som har sendt uskyldige i fengsel.

Leder for AAP-aksjonen, Elisabeth Thoresen er svært skuffet over svaret fra departementet. Her under redegjøringen i Stortinget i 2019, i forbindelse med trygdeskandalen som har sendt uskyldige i fengsel.

Stian Lysberg Solum / NTB

Frykter at engangsutbetalingen til uføre kan forsvinne

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

Herman Bjørnson Hagen

Oljestans er uansvarlig, mener LO. – Et riktig skritt på veien, mener Fagforbundet

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

NTB og privat

Kunder langer ut mot strømselskap: Jan Arve krever penger tilbake

Torgny Hasås

Lærerne tapte trolig 10.000 på streiken

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Colourbox

Politimann kan havne i fengsel etter at han stjal fra jobben

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Erlend Angelo

Olje-lederne streiket. Nå har de fått ny lønn

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

Ole Palmstrøm

NRK varsler store kutt. Slik reagerer de tillitsvalgte

Knut Viggen

Strømstøtte til bedriftene minner mest om Lotto, mener NHO-organisasjon

POLITI: Politiets Utlendingsinternat på Trandum skal vurderes overført til Kriminalomsorgen.

POLITI: Politiets Utlendingsinternat på Trandum skal vurderes overført til Kriminalomsorgen.

Sissel M. Rasmussen

Kritikken har haglet: Slik er livet på innsiden av Trandum

Debatt

SV-leder Audun Lysbakken ønsker å bidra med en oppklaring om barnetrygd for enslige forsørgere etter Debatten på NRK med programleder Fredrik Solvang.

SV-leder Audun Lysbakken ønsker å bidra med en oppklaring om barnetrygd for enslige forsørgere etter Debatten på NRK med programleder Fredrik Solvang.

Jan-Erik Østlie/Stian Lysberg Solum-NTB

«Når det gjelder noe så viktig som økonomien til folk, skal vi politikere ikke gi feil informasjon»


Flere saker