Reisetid er arbeidstid
Jan-Vidar og kollegene krevde lønn for å kjøre til og fra jobben. Nå har de fått en unik bilavtale
Tillitsvalgt Jan-Vidar Hansen og serviceteknikerne i Coca-Cola kjører gratis med tjenestebilen på fritida.
Tillitsvalgt Jan-Vidar Hansen og 24 andre serviceteknikerne har inngått en særavtale om bruk av tjenestebil med Coca-Cola.
Erlend Angelo
aslak@lomedia.no
Skal du få betalt for tida du kjører til jobb?
Teknikerne i Coca-Cola gikk til sak for å få betalt for reisetida. Det fikk de ikke. Nå har de i stedet fått en svært gunstig bilavtale.
God stemning
Jan-Vidar Hansen står foran en Volkswagen Transporter.
Tjenestebilen med tre seter, automatgir, firehjulstrekk og dieselmotor inngår i bilavtalen som han og 24 andre serviceteknikere i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN) har inngått med arbeidsgiver.
– Stemningen er god, og jeg merker at kollegene mine har det bedre nå. Dette er en strømlinjeformet bonusordning som flere av de ansatte har spurt om i lengre tid, sier Hansen til FriFagbevegelse.
Hansen er tillitsvalgt og nestleder i klubben på Coca-Cola på Lørenskog i Viken. Bilavtalen er et resultat av forhandlinger mellom Coca-Cola og NNN etter en mangeårig konflikt i rettsapparatet.
– Ønsket var å ha denne muligheten med en tjenestebil og betale skatt for det. Ordningen er frivillig og brukes av de aller fleste serviceteknikerne, påpeker han.
Dette er teknikernes avtale
De ansatte har fått en lokal særavtale om bilbruk. Avtalen ble inngått etter at de vant fram i retten med kravet om at reisetida til og fra jobben skal defineres som arbeidstid.
Teknikerne fikk ikke medhold i retten for at de faktisk skal ha betalt for denne reisetida. I stedet har de fått en egen særavtale som innebærer følgende:
• Teknikerne får kjøre bilen fra Coca-Cola maks 15.000 kilometer årlig. Dette skal dekke både kjøring til og fra jobb – og privat kjøring på fritida. I snitt kjører teknikerne seks kilometer én vei for å komme til oppmøtestedet.
• Den private kjøringen registreres i en tjenestebil-app. Alle utgifter til den private kjøringa – inntil 15.000 kilometer – betales av Coca-Cola, ifølge selskapet. Teknikerne betaler kun skatt av denne fordelen.
• Teknikerne har et fast oppmøtested i nærheten av der de bor. Her møtes de når arbeidet begynner klokka 0800 og avsluttes klokka 1600.
Før denne ordningen trådte i kraft sto tjenestebilen parkert hjemme hos den enkelte arbeidstaker. Dagen startet hos første kunde og ble avsluttet hos siste kunde. Coca-Cola tillot ikke å bruke bilen privat.
Hvis en servicetekniker skulle hente barn i barnehagen, måtte vedkommende kjøre hjem for å parkere tjenestebilen og så kjøre privatbilen for å hente i barnehagen. De hadde heller ikke lov til å ta med ektefellen i bilen. Teknikerne hadde heller ikke et fast oppmøtested, men kjørte rett hjemmefra til første kunde.
Har en stor fordel
Fordelen med privat kjøring med tjenestebil må skattlegges. For Hansen utgjør beløpet til Skatteetaten cirka 2.500 kroner i året. Alt avhenger selvsagt av hvor mye man kjører i løpet av et år.
– Avtalen i seg selv er bra. Det vi betaler av denne fordelen går til Skatteetaten. Flere av teknikerne som ikke har noen andre biler enn denne, har en stor fordel, sier Hansen.
Som servicetekniker i Coca-Cola installerer han og vedlikeholder utstyr som kaffemaskiner, kjøleskap, dispenser-utstyr og salgsautomater.
Hansen er tillitsvalgt og nestleder i klubben på Coca-Cola på Lørenskog i Viken.
Erlend Angelo
Fikk lønnstillegg
Jan-Vidar Hansen er fornøyd med at arbeidsgiver også var på tilbudssiden i de første lønnsforhandlingene etter at konflikten i retten var avsluttet.
Serviceteknikerne krevde å få en lønn på nivå med andre i samme bransje. Resultatet ble tre kroner mer per time.
Tony Farman, klubbleder på Coca-Cola på Lørenskog, beskriver den spesialtilpassede avtalen som «vinn-vinn for begge parter».
Han konstaterer at medlemmene er godt fornøyde med ordningen som den lokale klubben har inngått med arbeidsgiver.
– Eneste minus er at teknikerne ikke får tarifflønn fra det øyeblikket de setter seg i bilen for å kjøre til første kunde om morgenen, sier Farman til FriFagbevegelse.
Sak for Arbeidsretten
Spørsmålet om reisetiden er omfattet av lønnsbestemmelsene i tariffavtalen (Bryggerioverenskomsten) måtte i så fall ha blitt brakt inn for Arbeidsretten.
Fritaket for lønnsplikt bryter, etter LO-advokatenes oppfatning, med den grunnleggende forutsetningen om ytelse mot ytelse som normalt gjelder i arbeidsforhold.
– For oss som et kollektiv hadde en seier i Arbeidsretten vært viktig, mener Farman.
– Da kunne teknikerne fått betalt for kjøretida mellom bosted og første og siste kunde. I stedet fikk vi på plass denne avtalen med Coca-Cola. Den lever vi greit med, sier han med et smil.
Saken fortsetter under bildet.
Tony Farman er klubbleder på Coca-Cola på Lørenskog.
Håvard Sæbø
Konflikt i flere år
Serviceteknikerne gikk i 2014 til sak mot Coca-Cola for å få godkjent at tiden de bruker på å kjøre til og fra kunder også er arbeidstid. De vant til slutt mot arbeidsgiveren sin.
Coca-Cola må forholde seg til at en dom fra lagmannsretten høsten 2019, som slår fast at reisetiden til serviceteknikerne er å anse som arbeidstid, er blitt stående. Dommen er dermed rettskraftig.
Seieren i lagmannsretten til tross: De 18 serviceteknikerne som gikk til sak mot arbeidsgiveren sin for å få godkjent reisetid som arbeidstid, anket saken til Høyesterett sammen med NNN. Det gjaldt spørsmålet om betaling.
Lagmannsretten la nemlig til grunn at serviceteknikerne ikke har rett til noen lønn for tida de bruker på å kjøre til og fra kunder, selv om arbeidet er utført etter pålegg fra arbeidsgiver.
Kravet fra teknikerne var at de skal ha betalt for den tida de bruker på å kjøre til og fra kunder. Lagmannsretten konkluderte imidlertid med at partene ikke har avtalt at det skal lønnes for denne tida.
Anken fra serviceteknikerne og NNN ble avvist av Høyesterett.
Mye delt: Rasfarlige veier gjør at ansatte sover på jobben: – Ikke verdt å kjøre med hjertet i halsen
Dom som kan omfatte flere
LO-advokatene, som førte saken for teknikerne og NNN, ble den gang overrasket over at Høyesterett ikke ville behandle anken over den delen av lagmannsrettens dom som frifant Coca-Cola fra å betale lønn for teknikernes kjøretid mellom bosted og første og siste kunde.
– Jeg tror de fleste reagerer på at arbeidstakere ikke skal ha rett på vederlag for å stå til arbeidsgivers disposisjon for å utføre arbeid, sa advokat Stig Åkenes Johnsen etter at Høyesterett forkastet anken.
Det klart viktigste for LO var imidlertid å få konstatert at serviceteknikernes kjøretid mellom bopel og første og siste kunde er å anse som arbeidstid.
– Dommen betyr at arbeidstakere som er i samme situasjon som serviceteknikerne i Coca-Cola, kan legge til grunn at slik kjøretid skal anses som arbeidstid, sa Johnsen.
Dette sier Coca-Cola om ordningen
Per Hynne, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola European Partners, skriver i en epost til FriFagbevegelse at bedriften ønsket sammen med de ansatte å finne en pragmatisk løsning som passer godt for alle.
– Vi er glade for å lande på et fast oppmøtested for alle serviceteknikere hvor arbeidsdagen starter og slutter, men med mulighet for å ha servicebilen parkert hjemme. Dette er en bærekraftig løsning for oss som bedrift og gir våre ansatte fleksibilitet i hverdagen, skriver han.
Coca-Cola er enige med NNN lokalt om denne ordningen.
– Nesten alle våre serviceteknikere benytter seg av den nye ordningen med hjemmeparkert tjenestebil, og erfaringene så langt har vært positive. Vi er glade for å legge denne saken bak oss og fortsette å fokusere videre på gode opplevelser for kunder og samarbeidspartnere, skriver Hynne.
Aktuelt: Colaboksene skal endelig produseres i Norge i egen fabrikk