JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Tillitsvalgt Jan-Vidar Hansen og 24 andre serviceteknikerne har inngått en særavtale om bruk av tjenestebil med Coca-Cola.

Tillitsvalgt Jan-Vidar Hansen og 24 andre serviceteknikerne har inngått en særavtale om bruk av tjenestebil med Coca-Cola.

Erlend Angelo

Reisetid er arbeidstid

Jan-Vidar og kollegene krevde lønn for å kjøre til og fra jobben. Nå har de fått en unik bilavtale

Tillitsvalgt Jan-Vidar Hansen og serviceteknikerne i Coca-Cola kjører gratis med tjenestebilen på fritida.



24.03.2022
06:00
26.04.2022 09:48

aslak@lomedia.no

Skal du få betalt for tida du kjører til jobb?

Teknikerne i Coca-Cola gikk til sak for å få betalt for reisetida. Det fikk de ikke. Nå har de i stedet fått en svært gunstig bilavtale.

God stemning

Jan-Vidar Hansen står foran en Volkswagen Transporter.

Tjenestebilen med tre seter, automatgir, firehjulstrekk og dieselmotor inngår i bilavtalen som han og 24 andre serviceteknikere i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN) har inngått med arbeidsgiver.

– Stemningen er god, og jeg merker at kollegene mine har det bedre nå. Dette er en strømlinjeformet bonusordning som flere av de ansatte har spurt om i lengre tid, sier Hansen til FriFagbevegelse.

Hansen er tillitsvalgt og nestleder i klubben på Coca-Cola på Lørenskog i Viken. Bilavtalen er et resultat av forhandlinger mellom Coca-Cola og NNN etter en mangeårig konflikt i rettsapparatet.

– Ønsket var å ha denne muligheten med en tjenestebil og betale skatt for det. Ordningen er frivillig og brukes av de aller fleste serviceteknikerne, påpeker han.

Dette er teknikernes avtale

De ansatte har fått en lokal særavtale om bilbruk. Avtalen ble inngått etter at de vant fram i retten med kravet om at reisetida til og fra jobben skal defineres som arbeidstid.

Teknikerne fikk ikke medhold i retten for at de faktisk skal ha betalt for denne reisetida. I stedet har de fått en egen særavtale som innebærer følgende:

• Teknikerne får kjøre bilen fra Coca-Cola maks 15.000 kilometer årlig. Dette skal dekke både kjøring til og fra jobb – og privat kjøring på fritida. I snitt kjører teknikerne seks kilometer én vei for å komme til oppmøtestedet.

• Den private kjøringen registreres i en tjenestebil-app. Alle utgifter til den private kjøringa – inntil 15.000 kilometer – betales av Coca-Cola, ifølge selskapet. Teknikerne betaler kun skatt av denne fordelen.

• Teknikerne har et fast oppmøtested i nærheten av der de bor. Her møtes de når arbeidet begynner klokka 0800 og avsluttes klokka 1600.

Før denne ordningen trådte i kraft sto tjenestebilen parkert hjemme hos den enkelte arbeidstaker. Dagen startet hos første kunde og ble avsluttet hos siste kunde. Coca-Cola tillot ikke å bruke bilen privat.

Hvis en servicetekniker skulle hente barn i barnehagen, måtte vedkommende kjøre hjem for å parkere tjenestebilen og så kjøre privatbilen for å hente i barnehagen. De hadde heller ikke lov til å ta med ektefellen i bilen. Teknikerne hadde heller ikke et fast oppmøtested, men kjørte rett hjemmefra til første kunde.

Har en stor fordel

Fordelen med privat kjøring med tjenestebil må skattlegges. For Hansen utgjør beløpet til Skatteetaten cirka 2.500 kroner i året. Alt avhenger selvsagt av hvor mye man kjører i løpet av et år.

– Avtalen i seg selv er bra. Det vi betaler av denne fordelen går til Skatteetaten. Flere av teknikerne som ikke har noen andre biler enn denne, har en stor fordel, sier Hansen.

Som servicetekniker i Coca-Cola installerer han og vedlikeholder utstyr som kaffemaskiner, kjøleskap, dispenser-utstyr og salgsautomater.

Hansen er tillitsvalgt og nestleder i klubben på Coca-Cola på Lørenskog i Viken.

Hansen er tillitsvalgt og nestleder i klubben på Coca-Cola på Lørenskog i Viken.

Erlend Angelo

Fikk lønnstillegg

Jan-Vidar Hansen er fornøyd med at arbeidsgiver også var på tilbudssiden i de første lønnsforhandlingene etter at konflikten i retten var avsluttet.

Serviceteknikerne krevde å få en lønn på nivå med andre i samme bransje. Resultatet ble tre kroner mer per time.

Tony Farman, klubbleder på Coca-Cola på Lørenskog, beskriver den spesialtilpassede avtalen som «vinn-vinn for begge parter».

Han konstaterer at medlemmene er godt fornøyde med ordningen som den lokale klubben har inngått med arbeidsgiver.  

– Eneste minus er at teknikerne ikke får tarifflønn fra det øyeblikket de setter seg i bilen for å kjøre til første kunde om morgenen, sier Farman til FriFagbevegelse.

Sak for Arbeidsretten

Spørsmålet om reisetiden er omfattet av lønnsbestemmelsene i tariffavtalen (Bryggerioverenskomsten) måtte i så fall ha blitt brakt inn for Arbeidsretten.

Fritaket for lønnsplikt bryter, etter LO-advokatenes oppfatning, med den grunnleggende forutsetningen om ytelse mot ytelse som normalt gjelder i arbeidsforhold.

– For oss som et kollektiv hadde en seier i Arbeidsretten vært viktig, mener Farman.

– Da kunne teknikerne fått betalt for kjøretida mellom bosted og første og siste kunde. I stedet fikk vi på plass denne avtalen med Coca-Cola. Den lever vi greit med, sier han med et smil. 

Saken fortsetter under bildet.

Tony Farman er klubbleder på Coca-Cola på Lørenskog.

Tony Farman er klubbleder på Coca-Cola på Lørenskog.

Håvard Sæbø

Konflikt i flere år

Serviceteknikerne gikk i 2014 til sak mot Coca-Cola for å få godkjent at tiden de bruker på å kjøre til og fra kunder også er arbeidstid. De vant til slutt mot arbeidsgiveren sin.

Coca-Cola må forholde seg til at en dom fra lagmannsretten høsten 2019, som slår fast at reisetiden til serviceteknikerne er å anse som arbeidstid, er blitt stående. Dommen er dermed rettskraftig.

Seieren i lagmannsretten til tross: De 18 serviceteknikerne som gikk til sak mot arbeidsgiveren sin for å få godkjent reisetid som arbeidstid, anket saken til Høyesterett sammen med NNN. Det gjaldt spørsmålet om betaling.

Lagmannsretten la nemlig til grunn at serviceteknikerne ikke har rett til noen lønn for tida de bruker på å kjøre til og fra kunder, selv om arbeidet er utført etter pålegg fra arbeidsgiver.

Kravet fra teknikerne var at de skal ha betalt for den tida de bruker på å kjøre til og fra kunder. Lagmannsretten konkluderte imidlertid med at partene ikke har avtalt at det skal lønnes for denne tida.

Anken fra serviceteknikerne og NNN ble avvist av Høyesterett.

Mye delt: Rasfarlige veier gjør at ansatte sover på jobben: – Ikke verdt å kjøre med hjertet i halsen

Dom som kan omfatte flere

LO-advokatene, som førte saken for teknikerne og NNN, ble den gang overrasket over at Høyesterett ikke ville behandle anken over den delen av lagmannsrettens dom som frifant Coca-Cola fra å betale lønn for teknikernes kjøretid mellom bosted og første og siste kunde.

– Jeg tror de fleste reagerer på at arbeidstakere ikke skal ha rett på vederlag for å stå til arbeidsgivers disposisjon for å utføre arbeid, sa advokat Stig Åkenes Johnsen etter at Høyesterett forkastet anken. 

Det klart viktigste for LO var imidlertid å få konstatert at serviceteknikernes kjøretid mellom bopel og første og siste kunde er å anse som arbeidstid.

– Dommen betyr at arbeidstakere som er i samme situasjon som serviceteknikerne i Coca-Cola, kan legge til grunn at slik kjøretid skal anses som arbeidstid, sa Johnsen.

Dette sier Coca-Cola om ordningen

Per Hynne, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola European Partners, skriver i en epost til FriFagbevegelse at bedriften ønsket sammen med de ansatte å finne en pragmatisk løsning som passer godt for alle.

 – Vi er glade for å lande på et fast oppmøtested for alle serviceteknikere hvor arbeidsdagen starter og slutter, men med mulighet for å ha servicebilen parkert hjemme. Dette er en bærekraftig løsning for oss som bedrift og gir våre ansatte fleksibilitet i hverdagen, skriver han.

Coca-Cola er enige med NNN lokalt om denne ordningen.

– Nesten alle våre serviceteknikere benytter seg av den nye ordningen med hjemmeparkert tjenestebil, og erfaringene så langt har vært positive. Vi er glade for å legge denne saken bak oss og fortsette å fokusere videre på gode opplevelser for kunder og samarbeidspartnere, skriver Hynne.

Aktuelt: Colaboksene skal endelig produseres i Norge i egen fabrikk

24.03.2022
06:00
26.04.2022 09:48



Mest lest

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen

Jan-Erik Østlie

Jan Davidsen hadde håpet på mer til minstepensjonistene: Slik blir den nye pensjonen

Butikken utlyste fire stillinger på 20 prosent. Da slo Grethe alarm

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Solfrid Alstad opplevde ikke at ledelsen var interessert i det hun hadde å si.

Hanna Skotheim

Etter 40 år i barnevernet gikk Solfrid til lokalavisa og slo alarm. Så sa hun opp jobben

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

KJEMPER: Anna Maria Magnusson har lenge kjempet for å få en lønn som hun kan forsørge familien med mens hun er lærling i anleggsgartnerfaget. Hun mener lønna er for dårlig for voksenlærlinger.

Ole Palmstrøm

Anna (27) fikk 0 kroner i lærlinglønn: – Jeg har fått låne penger av mamma siden september i fjor

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

De nye pensjonene er klare. Etterbetaling kommer på ulike tidspunkter i mai og juni.

Hanna Skotheim

Trygdene øker fra 1. mai. Se når den blir etterbetalt

Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.

Elizabeth (19) har bodd i fosterhjem hos Tone Granaas siden hun var 17 år.

Anne Myklebust Odland

Tone kaller Elizabeth for datter, men vegrer seg for å bli fostermor en gang til

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

VENTET IKKE FORGJEVES: Fem år tok det før klubbleder Christian Ekstrøm og resten av de ansatte fikk den tariffavtalen de krevde. Det gir opptil 100.000 kroner i lønnsøkning for de ansatte.

Håvard Sæbø

Christian jubler etter fem års kamp: Nå får lageransatte i opptil 100.000 mer i lønn

Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.

Du har plikt til å ta ferie. Nå nærmer det seg sommer og et avbrekk fra jobb.

Colourbox

Kan arbeidsgiver bestemme når jeg skal ha sommerferie? 10 spørsmål og svar

SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.

SKANDINAVISK FENGSEL: Arnett og Eddie bor på den nye avdelingen i fengselet i Pennsylvania i over to år, og førstnevnte sier det har vært en drastisk endring av livet bak murene.

Nina Hanssen

Arnett og Eddie soner i «norsk» fengsel i USA. De mener livet har forandret seg helt

– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.

– Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger, råder Gunnar.

Werner Juvik

Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp

Per Flakstad

Disse blir tatt ut hvis det blir kommunestreik 24. mai

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Oljearbeider Øyvind Akselsen møter sin tidligere arbeidsgiver i retten. Utfallet av rettsaken kan få konsekvenser for mange oljearbeidere som i perioder jobber fra skip.

Jan Kåre Ness

Øyvind går til sak for å få betalt overtid: – Burde ikke vært tema i 2022

Krister Sørbø, VG/NTB

Ut mot lønninger i næringslivet: – Grådigheten nærmer seg et nivå vi ikke har sett før

PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).

PRESTASJONEN AVGJØR: Marte Rian Aarnes har levd på lønn og provisjon i hele sitt yrkesaktive liv. Her sammen med sønnen Oskar (12).

Ylva Seiff Berge

Martes årslønn er 500.000 kroner. Men med en ekstra innsats kan hun tjene langt mer

SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.

SNART GODKJENT: Bilpleie, dekkskift og dekklager blir fra 1. juli omfattet av den samme godkjenningsordningen som renovasjonsbransjen har. Hos MS Bilpleie i Skien der Thomas Johansen jobber, er alt på stell allerede.

Tormod Ytrehus

Snart må du vaske bilen selv, om du skal ha det ordentlig billig

Nå er streikeuttaket klart. Se hele lista for hvor det blir streik fra 23. mai.

Nå er streikeuttaket klart. Se hele lista for hvor det blir streik fra 23. mai.

Erlend Angelo, Magasinet for fag

Her kan det bli elektrikerstreik fra 23. mai

FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.

FORNØYD HUND: Puddelen Busia får besøk av Mattilsynets veterinær Inna Vinningland på hundepensjonatet. Selv om det bare ett døgn siden han måtte forlate eieren sin, virker han rolig og fornøyd i armene på pensjonateier Terje Bjelland.

Ole Palmstrøm

Kjæledyr og eiere på flukt fra krigen får trøst på ukrainsk av Inna i Sandnes

Kronikk

Mens lønnsøkningen er på 3,7 prosent, er sosialhjelpssatsene bare justert opp med 1,4 prosent fra i fjor til i år, skriver Mimmi Kvisvik i denne kronikken. 

Mens lønnsøkningen er på 3,7 prosent, er sosialhjelpssatsene bare justert opp med 1,4 prosent fra i fjor til i år, skriver Mimmi Kvisvik i denne kronikken. 

Colourbox

«Velferdsstatens fallitt: Offentlige ytelser løfter ikke folk ut av fattigdom»

Debatt

Unio er misfornøyd med lønnsutviklingen til sine medlemmer. Vi stusser over at LO får ansvaret, skriver Elisabeth Steen.

Unio er misfornøyd med lønnsutviklingen til sine medlemmer. Vi stusser over at LO får ansvaret, skriver Elisabeth Steen.

Ole Palmstrøm

«Svar til Unio om lønn i staten»

Alf Ragnar Olsen

Oslo rammes først hvis det blir streik i staten


Flere saker