JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Klart for nye forhandlinger mellom Flygerforbundet og Babcock

Flygerforbundet og Babcock er enige om å møtes til nye forhandlinger om framtiden til pilotene på luftambulanseflyene i nord.
Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart.

Torbjørn Lothe, administrerende direktør i NHO Luftfart.

NHO Luftfart / Bård Gudim (pressefoto)

Håpet er å bli enige om en tariffavtale som kan bidra til å løse bemanningskrisen for luftambulansen. VG skriver at møtet kan skje tre dager før Stortingets frist for å bestemme om de skal skrote hele kontrakten med Babcock.

– Det ser ut til å bli et møte den 28. mai. Det er ikke endelig bekreftet, men det ser ut som om det passer for alle, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart til avisen.

Norsk Flygerbund: – Urovekkende redegjørelse fra Høie om krisen i luftambulansetjenesten

Håper på avtale

Den tilspissede konflikten dreier seg om hva som skal skje med pilotene som i dag er ansatt i selskapet Lufttransport, når det britiskeide selskapet Babcock tar over anbudet for luftambulansetjenesten fra 1. juli 2019.

– Jeg håper at man kommer på plass med en tariffavtale som begge parter kan være enige om, sier Lothe.

De rundt 110 ansatte i Lufttransport har tidligere reagert på at Babcock tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten. Ettersom det ikke ble stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, må pilotene søke på sin egen stilling når Babcock overtar tjenesten.

– Å sette seg ved forhandlingsbordet nå er et steg i riktig retning, men det løser ikke grunnen til at krisen har oppstått: Det at regjeringen ikke lyttet til gjentatte advarsler og sikret at erfaring og kompetanse ble med videre til ny operatør gjennom krav til virksomhetsoverdragelse, sier forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund til VG.

Styreleder Marianne Telle i Helse Nord trekker seg

Varierende beredskap

Forbundet og Babcock har også tidligere forhandlet om overføring av pilotene, men disse brøt sammen i april. Den usikre situasjonen har ført til pilotmangel og nedsatt beredskap etter at flere piloter har søkt seg over til andre jobber, mens andre har vært sykmeldt.

De siste dagene har beredskapen variert, og har til tider vært langt lavere enn normalt. Fra onsdag kveld og fram til torsdag morgen (17. mai) er sju av sju fly i beredskap, ifølge Helse Nord.

– Det vil bli flere ambulansefly på bakken

Luftambulanse-selskap svartelistet for atomvåpenproduksjon

Selskapet Babcock International som eier den nye luftambulanse-operatøren i Norge, er svartelistet av Storebrand for produksjon av deler til atomvåpen. 

NTB

– Vi har utelukket Babcock International siden 2013 på bakgrunn i deres involvering i produksjon av atomvåpen, opplyser kommunikasjonssjef Harald Martens Holm i Storebrand til VG.

I juni 2017 vant det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten i Norge. Kontrakten starter 1. juli 2019.

Det nye operatørselskapet er et datterselskap av Babcock International.

– Det er åpenbart etisk problematisk å kjøpe livreddende ambulansetjenester fra et selskap som også tilbyr bistand til produksjon av masseødeleggelsesvåpen, sier Arild Hermstad, MDGs nye talsperson.

Sbanken har satt Babcock International på sin obsliste, blant annet fordi selskapet har en kontrakt med den britiske marinen om kritiske støttefunksjoner for kjernevåpen, ifølge kommunikasjonsdirektør i Sbanken, Leif-Kjartan Bjørsvik.

– Babcock leverer også kjernekomponenter til Common Missile Compartment i strategiske ubåter. Vi anser dette som produksjon av sentrale komponenter til kjernevåpen, sier Bjørsvik videre til VG.

Usikkerhet om hva som vil skje med pilotene som i dag er ansatt i selskapet Lufttransport når den nye operatøren overtar, har den siste tiden ført til en tilspisset konflikt i luftambulansetjenesten.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Annonse
Annonse