JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Offentlig drifting av tjenester:

Kommunene overtok søppelkjøringa selv. Nå ser hele verden til Hedmarken og Kragerø

– Det er skikkelig kult at hele verden legger merke til jobben vi gjorde her, sier Anders Kollmar-Dæhlin i Fagforbundet Innlandet.
VELLYKKET AKSJON: Anders Kollmar-Dæhlin (bakerst til venstre) med tillitsvalgte fra Solør, Åsnes og Grue vinteren 2017. Da hadde alle kommuner i Hedmark gått over til å kjøre søppel selv.

VELLYKKET AKSJON: Anders Kollmar-Dæhlin (bakerst til venstre) med tillitsvalgte fra Solør, Åsnes og Grue vinteren 2017. Da hadde alle kommuner i Hedmark gått over til å kjøre søppel selv.

Ola Tømmerås

ola.tommeras@fagbladet.no

Boka «The future is public» er nå lansert og tilgjengelig på nett. Boka er utgitt av Transnational Institute (TNI) i samarbeid med fagforbund over hele verden.

Webinar med PSI (Public Services International) om boka i dag.

Åpner med Norge

Boka inneholder eksempler fra hele verden der byer og land har tatt tjenester tilbake i offentlig regi. Det er vann i Paris, renovasjon i Afrika, eksempler fra Filippinene og Malaysia, Canada, Storbritannia og om gjenoppbygging av offentlig sektor i Chile.

Første avsnitt, selve åpningen av den internasjonale boka, omtaler kommuner på Hedmarken og i Solør. En suksesshistorie fra syv kommuner: Ringsaker, Hamar, Stange og Løten der renovasjon styres av det interkommunale selskapet Sirkula IKS og kommunene Solør, Åsnes og Grue.

Disse var blant de første som ansatte renovatører og begynte å kjøre søppel selv etter RenoNorden-konkursen høsten 2017. Boka fortsetter med Kragerø, som løste giganten fra kontrakten sommeren før konkursen.

87 norske kommuner dropper privatisering og vil kjøre søpla selv etter storkonkurs

Tok litt av

– Det tok litt av, ja, ler seksjonsleder for Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet Innlandet, Anders Kollmar-Dæhlin når Fagbladet tar kontakt om boklansering.

– Men det er skikkelig kult at hele verden legger merke til jobben vi gjorde her etter RenoNorden-konkursen, sier han.

Renovasjonstjenesten i Norge har gjennomgått store endringer etter RenoNorden-konkursen høsten 2017. Den rammet 140 kommuner der selskapet hentet avfall fra innbyggerne. I dag har 120 kommuner som hadde renovasjon på anbud, tatt tjenesten tilbake.

Fagforbundet på sitt beste

– Dette er gode eksempler å vise fram for verden. De viser Fagforbundet på sitt beste, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

Et halvår før RenoNorden-konkursen hadde Oslo vært igjennom en vinter med søppelkaos. Veireno gikk til skifteretten, direktøren ble anmeldt og Oslo overtok jobben selv og ansatte alle renovatørene i kommunen.

– Søppelskandalen i Oslo var et forvarsel. Vi begynte å forberede oss og var klare da RenoNorden gikk over ende på høsten. Samarbeidet fungerte perfekt mellom fagforeninger der ute og forbundet sentralt, forteller Nord.

120 har tatt tilbake tjenesten

Ute i kommunene argumenterte og forklarte lokale tillitsvalgte overfor politikerne. Noen kommuner gjorde midlertidige avtaler med andre private aktører, andre tok tjenesten umiddelbart i egenregi. Etter hvert som avtaler utløp, ble renovatørene kommunalt ansatte i kommune etter kommune.

To år etter RenoNorden-konkursen er fasit: 120 kommuner sørger for søpla til sine innbyggere selv.

– Kommunene melder om bedre tjeneste og tryggere forhold for ansatte. I tillegg sparer dem penger. Kragerø kunne sette ned renovasjonsavgiften for innbyggerne da de overtok jobben selv. Det er suksesshistorie hele veien, fastslår Nord.

p

Fikk Høyre-støtte

Mange vedtak om renovasjon i offentlig regi er gjort enstemmig. I Sirkula-kommunene fikk Kollmar-Dæhlin etter hvert støtte fra Høyre.

– Jeg var jo helt fersk som seksjonsleder. Jeg hadde aldri jobba med politikk før og hadde ikke bindinger til noen, forteller Kollmar-Dæhlin. Nettopp det tror han kan ha vært medvirkende til at han fikk med seg Høyre-politikere.

– Jeg prata helt åpent med alle politikere, uavhengig av parti og hva de mener om offentlig drift. Argumentene våre var gode, og politikerne skjønte at vi visste hva vi prata om. Da satt dem sak foran ideologi. Selv om Høyre-politikere er for privatisering, så vil jo også de ha en god tjeneste og trygge forhold for ansatte, sier Kollmar-Dæhlin.

Fortsetter med kollektivtrafikk

Nå har YST Innlandet satt fokus på kollektivtrafikken i det tidligere Hedmark og Oppland fylker.

– 100 prosent av all busstjenesten her er satt ut på anbud. Den vil ha den tilbake i offentlig regi. Vi har lært veldig mye fra prosessen med renovasjon, og tar det med oss videre i arbeidet, forteller Kollmar-Dæhlin.

Fagforbundet Innlandet har allerede hatt møter med fylkespolitikere om kollektivtrafikk på anbud og fordeler med å ha kontroll på tjenesten selv, både for sjåfører og passasjerer.

– Den første kontrakten utløper i 2021. Det er første mål, sier han.

Annonse
Annonse