Bjørn Tore Larsen er konsernsjefen som mener fornøyde ansatte er et konkurransefortrinn.
Helge Rønning Birkelund
Norse Atlantic
Konsernsjef i nytt flyselskap mener fornøyde ansatte er et konkurransefortrinn
Mens SAS har opplevd streik og opprør blant sine ansatte i sommer, har Bjørn Tore Larsen, konsernsjef i Norse Atlantic, banket på døra hos både amerikansk og europeisk fagbevegelse.
helge@lomedia.no
Sosial bærekraft i luftfarten var et av temaene under Arendalsuka. Etter debatten var både samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og en delegasjon fra LO på bedriftsbesøk hos Norse Atlantic – den siste tilveksten på luftfartssiden i Norge.
Bjørn Tore Larsen er konsernsjef i Norse Atlantic, en av de som sto bak nyvinningen. Ved etableringen tidlig i 2021 eide han han 100 prosent av selskapet, før de gikk på børs.
Larsen har bakgrunn innen shipping, og hadde bestemt seg for en ting: Han skulle aldri gå inn i luftfarten, hvor det nesten er umulig å tjene penger, hvor et stort antall har vært gjennom skifteretten for å berge seg og hvor kapitalbehovet er så stort.
Men, kanskje likevel?
Men da covid-19 gjorde at Norwegian måtte skrinlegge all langdistanseflyging for å redde selskapet, tenkte han med seg selv: Hvis det var en gang – ever – man kunne satse på et langdistanseselskap innen luftfarten, var det nå.
Nå er flyene kjempebillige, mange vil jobbe i bransjen, og markedet kommer garantert tilbake, tenkte Larsen.
Så ble det gjort – likevel.
Samtidig som et skandinavisk flyselskap i sommer gjorde sine piloter regelrett forbanna og streiket i nesten to uker, har Norse-sjefen altså en helt annen tilnærming til de ansatte.
Han bet seg merke i en uttalelse fra daværende forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, som for øvrig nå er ansatt som seniorrådgiver med blant annet ansvar for samfunns – og myndighetskontakt i Norse Atlantic.
– Egentlig vil vi jo det samme. Alle vil at dette selskapet skal tjene penger, sa Carlsen.
– Det er så riktig, så riktig. Alle i selskapet er avhengig av at vi skal tjene penger. Hvis ikke har vi ikke noen jobber å tilby. Både eiere, ledere og ansatte har akkurat det samme målet, sier Larsen.
Han mener det verste for Norse Atlantic er å ha en konflikt med de viktigste folkene i selskapet: De som flyr flyene, de som ønsker passasjerene velkommen og de som jobber på bakken.
Les også: I april fløy han over Atlanteren for siste gang, nå går Yngve Carlsen av som forbundsleder
Våre ambassadører
– De som jobber i kabinen er helt sentrale. Det er de som skal sørge for at opplevelsen til passasjerene blir gode, i tillegg til at vi selvsagt skal lande og ta av i tide. Hvis de skal jobbe med hjertet og brette opp ermene for selskapet, kan vi ikke krangle med dem, sier Bjørn Tore Larsen.
Hans opprinnelige karriere ble bygd rundt shipping. Det er ikke tilfeldig at nettopp det ga ham et godt forhold til fagforeningene.
– Det gode forholdet mellom arbeidsgiversiden og arbeidstakerne i skipsfarten er nøkkelen til at Norge er blitt en sjøfartsnasjon. Det har ført til gode arbeidsforhold for de ansatte og også at skipsfarten har kunnet konkurrere utenfor Norge, mener han.
Mens organisasjonsgraden er lav i landet, er den høy innen luftfarten hvor åtte av ti ansatte er organisert. Det var derfor en stor pluss for selskapet å få fagbevegelsen med seg også i USA.
– Jobber du mot dem, blir det vanskelig. Men kommer man under huden på amerikanerne får du løst det meste. At et flyselskap nærmest kom og banket på døra til en av landets største fagforeninger innen luftfarten i USA, er spesielt. Det var første gang The Association of Flight Attendants-CWA, kabinforeningen i USA, hadde opplevd at noen banket på døra deres, sier Larsen.
Fem markeder
Norse har nå fem markeder og har allerede rukket å bli Skandinavias største innen langdistanseflyging. De er også større enn SAS.
De opererer fra fem land og byer – Norge (Oslo), Tyskland (Berlin), Storbritannia (London), USA (New York, Los Angeles, Fort Lauderdale og Orlando) og snart Frankrike (Paris).
Målet er et bærekraftig selskap både økonomisk, sosialt og klimamessig.
– Vi skal tjene penger, og ha gode arbeidsforhold for de ansatte. Vi skal vokse, men det vil ikke skje over natta, mener Larsen.
Så venter han også at norske myndigheter vil legge til rette for dette.
– Det vi forventer av norske myndigheter er alle skal ha like konkurransevilkår. Hvis den norske stat åpner lommeboka for eksempelvis SAS, da flytter vi virksomheten ut av landet, er hans klare beskjed til regjeringen.
Les også: SAS-konflikten: – Støtten fra LO var avgjørende
Liker grunntanken
Tidligere forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen, hadde for noen måneder siden siste tur over dammen til USA i cockpit. Han overlot ledervervet til Aleksander Wasland. Så ble han plukket opp av nettopp Norse.
Mye av grunnen til at han takket ja til å jobbe for selskapet, er nettopp grunntanken til konsernsjef Larsen.
– Hvis du tar vare på de ansatte, tar de også vare på selskapet, sier han til LO-Aktuelt.
Kravet til flygerforbundet er at de som jobber for et flyselskap skal ha direkte ansettelse i flyselskapet de jobber for. Og ha tariffavtale.
– I Norse hadde de ansatte tariffavtale et halvt år før første fly letta fra bakken i alle land de opererer i, påpeker han.
Da de skulle forhandle tariffavtalene tok de hensyn til samtlige tariffavtaler i bransjen her hjemme, og landet på et gjennomsnitt. I forhold til avtalen SAS nå har forhandlet fram, etter to uker med streik, er den faktisk bedre på noen områder.
I dag har selskapet 115 piloter i Norge og England. Antall kabinansatte kan ganges med fem. I tillegg holder et 50-talls ansatte til på hovedkontoret i Arendal.
Carlsen mener rollen han nå har i Norse, ikke er så ulik den han hadde som forbundsleder.
– Det handler om hvilke rammevilkår som er i bransjen. Vi må ha like konkurransevilkår. Vi må behandle de ansatte ordentlig, sier Carlsen.
– Det handler om å skape grunnlaget for virksomheter med norske lønns- og arbeidsforhold. Da må du ha direkte ansettelsesforhold, fortsetter Carlsen med et lite skjult hint til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), som nå jobber med å utarbeide en lenge etterlengtet luftfartsstrategi.
Human kapital viktig
Forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, mener den humane kapitalen er en helt klar suksessfaktor i forhold til om et selskap som Norse overlever eller ikke.
Han viser da blant annet til visjonen Larsen har med seg fra shippingbransjen og samarbeidet med sjømannsorganisasjonene.
– Jeg tror tidevannet er i ferd med å snu. De selskapene som tar vare på sine ansatte tror jeg kommer til å bli viktig. Vi er ikke nødvendigvis alltid enige. Vi forhandler jo også. Men vi har en tillit til hverandre. Vi sitter på samme grein som alle er avhengig av at man sitter på, som blomstrer og er grønn. Det tror jeg er viktig og riktig, sier Wasland.
Han tror Norge nå har en mulighet til å representere en ny tid innenfor luftfarten.
– Når vi ser hva som har skjedd i Europa bare i sommer, i forhold til bagasjehaller, security, bakkepersonell, så sier dette noe om selskaper som har vært helt uvillige til å investere i sine ansatte. Man har kun sett på kostnadene, sier Wasland.
– Det kommer en pilotkrise, som allerede har kommet til USA, hvor det er utrolig vanskelig å få tak i kvalifiserte flygere og kabinpersonell. Det kommer til Europa også. Da tror jeg vi har en god mulighet, partene i Norge, til sammen å bruke vår modell. Ja, vi er ikke billigst. Men vi har verdiene og de humane verdiene, sier Wasland.
LO-leder Peggy Hessen Følsvik synes det er kjempespennende med nye aktører i norsk luftfart som er så tydelig på at de vil bygge på den norske modellen og samarbeid med de ansatte.
– Jeg gleder meg til å følge med dere. Så er det veldig spesielle tider, etter covid-19, men med krig i Europa. Når du slår de to tingene sammen ble det en energikrise. Prisene stiger i leverandørkjeden. Renteøkninger sier også at vi har tøffe tider. Det er spenstig å utfordre på et slikt segment. Men dere har amerikanerne i den andre enden, og der er det mange å ta av. Spiller dere kortene riktig, er det håp om at dette skal gå bra, sier Peggy Hessen Følsvik.
Også flyselskapet Flyr har tegnet tariffavtale med Norsk Flygerforbund. I likhet med Norse tilbyr også Flyr direkte fast ansettelse i selskapet.
Mye lest: Einar (57) ble erklært død i arbeidslivet: – Det er rett og slett ekkelt
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin