JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norske sjøfolk forsvinner:

Lederen i Norsk Sjøoffisersforbund frykter det ikke blir norske sjøfolk igjen

Adm. dir. i Norsk Sjøoffisersforbund, Hans Sande, mener det i så fall vil få konsekvenser både for industrien og forvaltningen i Norge.
Hans Sande frykter for næringens framtid, uten et lovforslag som sikrer norske lønns- og arbeidsforhold.

Hans Sande frykter for næringens framtid, uten et lovforslag som sikrer norske lønns- og arbeidsforhold.

Tri Nguyen Dinh

helge@lomedia.no

I forrige uke var det høring i Stortinget for et felles rødgrønt lovforslag som vil sikre norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på norsk sokkel. Fremskrittspartiet kan være med på å sikre flertall for forslaget.

Hans Sande, adm.dir. i Norsk Sjøoffisersforbund, mener en slik lov nesten er et være eller ikke være for å redde en hel næring.

– Åtte av 10 offiserer i dag kommer fra en underordnet stilling når de blir offiserer. Det gjør at de har med seg masse viktig erfaring og kompetanse når de blir offiserer. Når skipene flagger ut i Norge, forsvinner først de underordnede. Det er gitt. Også forsvinner juniornivået på offiserene. Da får man ikke lenger noe økosystem for kompetanse, sier Hans Sande til FriFagbevegelse.

p

Mister kompetanse

Rapporten «Maritime Karriereveier», utarbeidet av Menon på oppdrag fra Norsk Sjøoffisersforbund, viser at åtte av 10 sjøfolk som går i land tar seg jobb i den maritime klyngen.

– De er ettertraktet. Deres erfaringer er sterkt ønsket i organisasjonene. Om det så er verkstedindustrien, leverandørindustrien eller forvaltningen. Hvis vi mister den tilgangen, vil mye erfaringsmessig kompetanse gå tapt. Da vil også den maritime klyngen miste sitt fotfeste fordi den ikke får tilgang til denne kompetansen, legger han til.

Utenlandske sjøfolk reiser nemlig hjem, mens norske sjøfolk tar med seg kompetansen i land.

Dette helhetsperspektivet er viktig å ta med seg når man skal vurdere dette forslaget, mener Sande.

Forbundet støtter derfor det rødgrønne forslaget om å lovfeste norske lønns- og arbeidsforhold i norsk farvann og på norsk sokkel.

Dette arbeidet skal starte med å sette ned et partssammensatt utvalg smed mandat å gjennomføre dette.

Rederiforbundet stritter mot. Norsk olje og gass er gjerne med på et partssammensatt utvalg, men er uenig i mandatet.

Sande skjønner ikke hvorfor arbeidsgiversiden ikke vil være med på å bruke den norske modellen som et verktøy for å gjennomføre dette.

– Alternativet er et politisk vedtak som partene ikke kan samarbeide om, poengterer han.

Politikerne avgjør

ligger ballen hos politikerne.

– Denne prosessen har synliggjort at dette ikke vil skje hvis det bare er opp til arbeidsgiversiden. Alternativet er en sosial dumping som vil føre til ytterligere utflagging og at lønnsnivået i norske farvann og på sokkelen faller til et nivå som norske sjøfolk ikke kan leve av, poengterer Hans Sande.

Den norske besetningen i kystfraktefarten har allerede gått fra 70 til 20 prosent. Skip som er registrert i det norske NOR-registeret blir utkonkurrert. Sande er redd for at det skal gå samme vei for offshorenæringen. I offshoresektoren har imidlertid de fleste sjøfolkene fortsatt å være norske, selv om også offshorerederiene har mulighet til å flagget ut.

p

Hege-Merethe Bengtsson, adm.dir. i Det norske maskinistforbundet, er også bekymret.

– Norge skal leve av og med havet i fremtiden. Skal en drive næring i Norge og høste av norske naturressurser skal dette gi avkastning i form av arbeidsplasser til sjøfolk bosatt i Norge, både i dagens og morgendagens næringer i havet. Som norsk bosatt arbeidskraft må vi kunne få adgang til å konkurrere om arbeidsplassene i Norge på like vilkår og ikke stenges ute av billig utenlandsk arbeidskraft, sa hun på høringen.

– Den erfaringsbaserte kompetansen sjøfolkene innehar og utvikler er helt avgjørende for hele den maritime klyngen. Sjøfolk bor i hele Norge og i alle landets kommuner og bidrar til sysselsetting og bosetting i hele Norge, samt at den maritime kompetansen kommer hele landet til gode, mener hun.

Annonse
Annonse