Hans Sande er forbundsleder i Norsk sjøoffisersforbund.
Sissel M. Rasmussen
Skatt
Mange norske sjøfolk kan miste skattefradrag. LO krever svar fra regjeringen
LO og sjømannsorganisasjonene krever at regjeringen rydder opp i skattereglene.
helge@lomedia.no
LO mener regjeringen nå må bidra til å løse en langvarig usikkerhet rundt det såkalte sjømannsfradraget.
Det som står på spill er et skattefradrag som i dag kommer store grupper av norske sjøfolk til gode.
Dette er en sak som fagbevegelsen har jobbet med siden forrige regjering, og som truer sysselsettingen av norske sjøfolk i nærskipsfarten.
Tatt lang tid
Sjømannsfradraget er et skattefradrag på inntektsskatten som gjelder sjøfolk.
For å ha krav på et eget sjømannsfradrag må sjøfolk være til sjøs på skip i fart i minimum i 130 dager i inntektsåret.
Et annet krav er at fartøyets utseilte distanse må overstige 30 nautiske mil, med last.
Sjømannsfradraget er hovedsakelig begrunnet i hensynet til den enkelte sjømanns personlige, sosiale forhold, og skal gi kompensasjon for lange fravær fra hjemmet
Forhandler om statsbudsjettet
– Denne saken har tatt lang tid og skapt mye usikkerhet for rederier og sjøfolk. Vi har jobbet med saken siden den nye praktiseringen ble varslet i 2019, sier Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.
LO-leder Peggy Hessen Følsvik har med seg forbundsleder i Norsk Sjømannsforbund, Kurt Inge Angell, forbundsleder i Norsk Sjøoffisersforbund, Hans Sande, og administrerende direktør i Det norske maskinistforbund, Hege Merethe Bengtsson, i kravet til regjeringen.
Anledningen til utspillet fra LO-lederen og forbundslederne er at regjeringen torsdag og fredag denne uka er i avsluttende budsjettforhandlinger for neste års statsbudsjett.
Endret skatteregler
I 2019 la Solberg-regjeringen fram et forslag til ny rederiskatteordning.
I den forbindelse kom også Skatteetaten med ny og strammere tolkning av hvordan reglene for sjømannsfradraget skulle forstås.
Skattedirektoratet har det siste året begynt å føre tilsyn hvor de legger den nye tolkning av regelverket til grunn.
I dette ligger det en kraftig skjerping av hvem som kvalifiserer for å få sjømannsfradraget. Det kan få store konsekvenser for norske sjøfolk i nærskipsfart, uten at virkningen for sjøfolkene er realitetsvurdert politisk, mener LO.
LO mener det er avgjørende at regjeringen nå lander saken og finner en god løsning som sikrer at ordningen treffer de som tjenestegjør om bord på skipet.
Konkret ønsker LO og sjømannsorganisasjonene at distansekravet i sjømannsfradraget endres.
Har endret karakter
Norges kystlinje har over 3 000 kaier og havner. Distansekravet rammer skip i nærskipsfart, til tross for at også disse har tilsvarende lange turnusperioder med fravær fra hjemmet.
Skattesystemet har lagt til grunn at utseilt distanse er avstanden langs den direkte skipsleia fra turens utgangspunkt til det anløpsstedet som ligger lengst borte.
Det betyr at en ved beregningen av utseilt distanse ser en bort fra anløp underveis og tilbaketur uten last.
Man tar altså ikke hensyn til skipets totale utseilte distanse per dag.
Aktivitet innen oppdrettsnæringen er i tillegg pålagt et begrenset seilingsmønster av smittevernhensyn. Dette begrenser rederienes mulighet til å operere langs hele kysten, uten at dette endrer sjømannens tid om bord.
Denne endringen av praksis vil medføre at en rekke grupper sjøfolk kan miste sjømannsfradraget og at skip faller ut av tilskuddsordningen for sjøfolk. Det vil svekke konkurransekraften til rederier som drifter med norske betingelser.
– Innholdet i distansekravet bør endres, fordi det fremstår som uhensiktsmessig og lite egnet til å ivareta formålet, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.
For sjøfolka er det fraværet som har betydning, ikke om skipet fører last eller returnerer fra oppdrag.
Tok opp i 2020
LO og en samlet næring tok første gang opp saken i 2020, da Erna Solberg (H) var statsminister.
Siden har LO levert flere innspill i en rekke møter, og forsøkt å bidra til at det kan tas en positiv beslutning av regjeringen.
– Nå kan en langdryg sak med mye usikkerhet landes, til fordel for sysselsetting av norske sjøfolk og styrking av norske rederiers konkurransekraft, mener LO-lederen og får full støtte av forbundslederne.
De påpeker at rederiene som velger det norske ordinære flagget og derved norske lønns- og arbeidsvilkår utgjør styrken i den maritime næringen.
Kan gå ut over sysselsettingen
LO mener en endring av distansekravet er nødvendig ikke bare av hensyn til sjøfolkene, men også av hensyn til rederiene.
Rederienes rett til refusjon under tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk, er nemlig betinget av at de ansatte på fartøyene er berettiget til sjømannsfradrag.
Dermed kan rederiene få sterkt svekket konkurranseevne, noe som igjen kan svekke sysselsettingen av sjøfolk.
Sjømannsfradraget
Sjømannsfradraget er et skattefradrag for sjøfolk som er til sjøs på skip i fart minimum 130 dager i inntektsåret.
Fradraget er på 30 prosent av inntekten og har en øvre grense på 83 000 kroner.
Kilde: Skatteetaten
Sjømannsfradraget
Sjømannsfradraget er et skattefradrag for sjøfolk som er til sjøs på skip i fart minimum 130 dager i inntektsåret.
Fradraget er på 30 prosent av inntekten og har en øvre grense på 83 000 kroner.
Kilde: Skatteetaten
Mest lest
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 yrkesskadde nordmenn rammes av et hull i loven. Rune er blant dem
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter lavere lønn for samme jobb
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
Jøran Grønstad
Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro