JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny organisering av SAS

Myrli (Ap) reagerer på SAS' behandling av ansatte: – Det kan bli vanskelig å støtte flyselskapet politisk

Sverre Myrli (Ap) advarer SAS mot å bli som det han kaller «useriøse flyselskap vi har sett altfor mange av». – Den politiske viljen til å hjelpe SAS kan forsvinne, sier han.
Gjennom pandemien har SAS mottatt store redningspakker. Nå må ansatte søke på egne jobber.

Gjennom pandemien har SAS mottatt store redningspakker. Nå må ansatte søke på egne jobber.

Emmie Olivia Kristiansen

helge@lomedia.no

SAS har varslet at selskapet vil opprette to nye datterselskap neste år. Begge selskapene skal ha egne fly og mannskap stasjonert ved de største knutepunktene, i første omgang i København.

Ansatte som har hatt en fem års reansettelsesavtale må nå søke jobb i et annet selskap – som flyr nøyaktig samme rute som de selv har gjort, og som de egentlig ikke er kvalifisert for.

Fagforeningene raser, fordi ledelsen har gått bak ryggen på de ansatte og forhandlet fram en avtale med en dansk fagforening med få SAS-ansatte i sin rekker.

– Her har vi gjort alt vi kan for å redde flyselskapet og sikre jobbene til de ansatte, også blir de ansatte møtt med oppsigelser. Pandemien har bevist en gang for alle hvordan partssamarbeidet har fungert på sitt beste. Og så skjer dette nærmest bak ryggen på de ansatte, sier Sverre Myrli til FriFagbevegelse.

Han er samferdselspolitisk talsperson for Arbeiderpartiet, og er av flere nevnt i en eventuell rolle som samferdselsminister i den nye regjeringen Støre.

– Man kan ikke ha flere ansatte enn hva man har ruter til. Det skjønner alle. Men man kan heller ikke forlange at oppsagte må søke jobber i et annet selskap som er en del av SAS, og som flyr de samme rutene som de selv har flydd. Jeg hadde ventet noe annet av SAS, legger han til.

Aktuelt: LO krever at SAS gjenansetter tidligere ansatte: – Bryter med anstendig arbeidsliv

Sverre Myrli advarer SAS mot å være for kreative i måten de organiserer selskapet på.

Sverre Myrli advarer SAS mot å være for kreative i måten de organiserer selskapet på.

Martin Guttormsen Slørdal

Staten og SAS

Før høstens stortingsvalg ville han ikke avvise at en ny regjering kan komme til å kjøpe seg inn i SAS igjen.

– Vi har hatt kontakt med våre sosialdemokratiske venner både i Sverige og Danmark. Jeg vet at det også har vært kontakt på regjeringsnivå. Den norske regjeringen har sagt tvert nei. Jeg er helt uenig i at det er helt uaktuelt, sier Sverre Myrli.

– Hadde det vært enklere å bekjempe dette med Norge på eiersiden?

– Hadde vi vært inne på eiersiden, eller om SAS hadde vært en del av ordningen der Staten betaler for flyruter, hadde det helt åpenbart vært lettere for oss å reagere. Nå har vi begrenset mulighet til det. Dette bestemmer SAS selv, såframt selskapet holder seg innenfor regelverket, mener Myrli.

Oppsagte piloter raser: – SAS har brukt alle skitne grep det er mulig å benytte seg av

Viktig for Norge

Men, fortsetter han:

– SAS er et flaggskip i luftfarten. Det er det eneste nettverksselskapet vi har, som gjør at du kan fly på samme billett fra Lakselv til München. Derfor er det så viktig å ta vare på SAS. Og derfor vil jeg advare SAS mot å begynne med kreative selskapsstrukturer som gjør at de vil operere på samme måte som selskap i Europa vi helst ikke vil sammenligne oss med. Hvis så skjer, vil den politiske viljen til å hjelpe SAS forsvinne. Hvorfor skal vi støtte et selskap som opererer med tvilsomme selskapsstrukturer hvor ansatte blir overkjørt, spør Sverre Myrli.

Kommentar: «SAS og Norwegian driver en avansert form for fagforeningsknusing»

Useriøse selskaper

Sverre Myrli vil ikke nevne selskap som driver med såkalte tvilsomme selskapsstrukturer. Det vakte imidlertid sterke reaksjoner da Wizz Air etablerte seg i Norge. Selskapets toppsjef, József Váradi, uttalte at han ikke ville inngå tariffavtale med fagforeninger for sine ansatte.

Wizz Air opererte med billetter helt nede i 199 kroner, og har en forretningsmodell som ødelegger for rettferdige konkurransevilkår og ansattes arbeids- og lønnsvilkår.

Det danske selskapet DAT, som har fått en såkalt fotrute mellom Oslo og Florø, opererer også med det som kalles en kreativ selskapsmodell.

Det danske selskapet vant kontrakten mellom Florø og Oslo sammen med et litauisk datterselskap, som drifter flyene og skal fly strekningen med en bemanning som er en kombinasjon av danske og europeiske ansatte.

Mye lest: En SAS-ansatt mistet jobben, men vant fram i retten. Nå angrer kollegene på at de ga seg uten kamp

Faste og hele stillinger

Samtidig har blant annet Norsk Flygerforbund og kabinansatte gjennom hele pandemien kjempet for å støtte opp om de som driver skikkelig og har ligget med brukket rygg som følge av myndighetenes reiserestriksjoner.

– Ansatte i luftfarten må jobbe i det selskapet som har ansvaret for flyruten, ha fast ansettelse og hele stillinger. Og ikke jobbe med såkalt wet-lease, sier Sverre Myrli.

– De må kort sagt ha orden i rekkene. Og det interessante er at det er flere selskap som går den motsatte veien av det SAS gjør her, som for eksempel Norwegian, det ferske selskapet Flyr og Norse Atlantic Airways.

Sistnevnte regner med å starte opp med flyginger neste sommer. De opererer alle med direkte ansettelser og tariffavtaler, påpeker han.

– Derfor er det helt uforståelig at SAS gjør dette nå. Det er skuffende og ikke til å forstå, mener Sverre Myrli.

Reaksjon også fra Sp

Også Senterpartiets arbeidspolitiske talsperson, Per Olaf Lundteigen, reagerer kraftig på det som skjer i SAS.

– Flytrafikk er en viktig del av norsk samferdselspolitikk. Selvsagt skal vi ha et velorganisert arbeidsliv også i denne delen av næringslivet, sier han til FriFagbevegelse.

– Pandemien har vist behovet for fellesskap og fellesskapets økonomiske styrke for å skape trygghet for arbeidsfolk. Det har også kommet SAS til gode, legger han til.

– Når behovet for fagfolk i flytrafikken øker må derfor SAS ta inn igjen – etter vanlig norsk arbeidslivs skikk- de som ble oppsagt. Det SAS forsøker seg på nå, med etablering av bemanningsselskap, er forsøk på fagforeningsknusing. sier Per Olaf Lundteigen.

Slik svarer SAS:

Selv mener SAS at grepene gjøres for at selskapet skal bli lønnsomt igjen.

– Vi må fortsette å utvikle den operasjonelle plattformen som selskapet har lyktes med allerede før pandemien. Det er takket være vår operasjonelle plattform at vi kan møte den harde konkurransen og dermed sikre både eksisterende og fremtidige arbeidsplasser i Skandinavia. Vi skylder våre eiere og långivere og også våre ansatte å sikre en plass til SAS i det fremtidige markedet etter pandemien. Vi kan ikke gjøre det hvis vi ikke er konkurransedyktige, svarer selskapet gjennom sin kommunikasjonsavdeling.

Annonse
Annonse