KREVER GJENNOMGANG: Førstesekretær i LO, Julie Lødrup, mener Oljefondet som ansvarlig investor snarest bør rydde i investeringene sine.
Jan-Erik Østlie
Okkupasjonen av Palestina
Oljefondet investerer stort i ulovlige bosetninger på Vestbredden: – Trekk dere ut, sier LO
672 europeiske finansinstitusjoner har investert i virksomheter involvert i ulovlige israelske bosetninger på Vestbredden. Oljefondet er den største investoren av disse.
helge@lomedia.no
Totalt er det gitt 114 milliarder dollar i form av lån og garantier. I tillegg er det investert 141 milliarder dollar i aksjer og obligasjoner i 50 virksomheter som er aktivt involvert i ulovlige israelske bosetninger på Vestbredden, viser forskningsrapporten «Don’t buy into occupation».
Det er en koalisjon av palestinske og europeiske sivilsamfunnsorganisasjoner som står bak rapporten, blant annet i samarbeid med LO, Fagforbundet, Handel og Kontor, Fellesforbundet og Norsk Folkehjelp.
Også norske finansinstitusjoner har investert i ulovlige israelske bosetninger. Oljefondet er blant annet på topp i Europa når det gjelder investeringer, med over 11 milliarder dollar. I tillegg nevnes DNB, Storebrand og KLP i rapporten.
Førstesekretær i LO, Julie Lødrup, mener Oljefondet som ansvarlig investor snarest bør ta en grundig gjennomgang av alle sine investeringer.
– Vi forventer at de trekker seg ut av selskaper som opptrer i strid med folkeretten, sier Julie Lødrup til FriFagbevegelse.
Totalt har norske finansinstitusjoner investert 14 milliarder dollar i selskaper som er involvert i bosetningene. Julie Lødrup synes dette helt klart er alvorlig.
– Israelske bosetninger på Vestbredden strider mot folkeretten. Likevel fortsetter europeiske finansinstitusjoner å investere i selskaper som opererer i bosetningene. Vi forventer at norske aktører handler ansvarlig og i tråd med folkerettslige standarder, sier Julie Lødrup.
Fikk du med deg denne? Norske tog vurderer å kjøpe tog av et selskap som tjener penger i okkupert Palestina
Har et ansvar
Hun mener selskap og finansaktører har et ansvar for å respektere og beskytte menneskerettigheter i alle land hvor de opererer. Også for å sikre respekt for reglene om beskyttelse av sivile i krig og konflikt, herunder okkupasjon.
Situasjonen på Vestbredden er alvorlig, mener Julie Lødrup.
– Bosetningene er en kilde til gjentatte og alvorlige brudd på palestinernes menneskerettigheter. De fragmenterer Vestbredden, isolerer de palestinske områdene fra Jerusalem og legger enorme begrensninger på naturutnytting, bevegelsesfrihet, boligbygging og økonomisk utvikling, påpeker hun.
Nylig har flere norske finansinstitusjoner tatt ansvar og ekskludert virksomheter knyttet til israelske bosetninger. De to siste og viktigste eksemplene er Kommunal Landspensjonskasse (KLP) og Oljefondet (SPU).
KLP er Norges største pensjonsselskap, og i juli 2021 ekskluderte de 16 selskaper knyttet til Israels bosettingsforetak.
På lignende måte kunngjorde Oljefondet i september 2021 at det vil ekskludere tre selskap som er aktivt involvert i israelske bosetninger.
Men Oljefondet har på langt nær ekskludert alle.
Fotball og fagbevegelse: Arthur har sett palestinske barn få oppleve frihet for første gang. I år lager han mini-Norway Cup i Gaza
Gledelig, ikke nok
De 19 selskapene som er ekskludert av KLP og Oljefondet står oppført i FNs database over virksomheter som er involvert i aktiviteter knyttet til israelske bosetninger, bestilt av FNs Menneskerettighetsråd i 2016, og publisert i februar 2020.
– Dette er en gledelig, men forsiktig begynnelse. Oljefondet er fortsatt den europeiske finansinstitusjonen med de største investeringene i bosetningene. Alle finansinstitusjoner må ekskludere selskap som bidrar til å opprettholde folkerettsbrudd, sier Stein Guldbrandsen, medlem av Arbeidsutvalget i Fagforbundet.
Generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Henriette Westhrin, mener europeiske finansinstitusjoner må stoppe alle investeringer og økonomisk bistand til israelske bosetninger, og ikke kjøpe seg inn i den israelske okkupasjonen.
– Støtte til internasjonal ulovlighet må ta slutt, mener hun.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen