LO-kongressen
Pensjon: Toppene er helt uenige om hva LO skal mene
LO og Fellesforbundet er på kollisjonskurs om ekstrapensjonen AFP.
På forrige LO-kongress satt Sissel Skoghaug og Jørn Eggum ved siden av hverandre. Nå har de havnet på hver sin side i striden om ny AFP.
Leif Martin Kirknes
Saken oppsummert
torgny@lomedia.no
Det tegner til å bli en heftig debatt om pensjon på LO-kongressen i mai.
LO-ledelsen legger i dag fram sitt forslag til endret AFP-pensjon.
Forslaget går på tvers av ønskene til Fellesforbundet, som er størst i industrien og privat sektor.
LO er en samling av 23 fagforbund, og det er uenighet internt om framtiden for AFP-pensjonen.
Modellen LO foreslår er den samme modellen som led et knusende nederlag på Fellesforbundets landsmøte høsten 2023.
Vedtaket i Fellesforbundet i 2023 skapte uro internt i LO-familien.
Mange frykter Fellesforbundets landsmøte den gang veltet LOs plan om å endre Avtalefestet pensjon (AFP).
Hva er AFP?
Ansatte i bedrifter med tariffavtale får en ekstra alderspensjon som kalles AFP.
For å få AFP med dagens regler er det avgjørende hvor du jobber de siste årene før AFP-grensa på 62 år.
LO ville gjøre om ordningen slik at en fikk rettigheter til pensjonsordningen uansett når i livet en jobbet i en bedrift med AFP.
Dagens ordning kalles en kvalifiseringsordning. Du må være i en bedrift med tariffavtale på slutten av yrkeslivet. Du mister AFP hvis du blir arbeidsløs eller ufør mot slutten av yrkeslivet.
Forslaget fra LO til ny AFP kalles en opptjeningsordning. Du kan tjene opp rettigheter til AFP hele yrkeslivet i bedrifter med tariffavtale.
Med LOs forslag vil flere få AFP. Hvis det ikke blir betalt inn mer penger i AFP-ordningen vil det bety lavere pensjon til alle.
Aktuelt: Dette må du tjene for å gå av med pensjon som 62-åring
«Vi vet hva vi har»
Fellesforbundet avviste LOs plan i 2023: «Vi vet hva vi har, men ikke hva vi får.(…) Landsmøtet i Fellesforbundet avviser LOs forslag til reformert AFP», het det i vedtaket.
Vedtaket fra Fellesforbundets landsmøte om AFP
Det råder stor usikkerhet blant våre medlemmer om konsekvensene av å reforhandle hele AFP ordningen etter modellen som foreslås av LO. Finansiering av ordningen er uavklart og landsmøtet frykter at økte kostnader ved ordningen vil gjøre arbeidet med å tegne tariffavtaler vanskeligere.
Landsmøtet ønsker ikke at AFP ordningen skal påføre bedriftene særlig økning i kostnader. Landsmøtet ønsker heller ikke å bruke store deler av kommende tariffoppgjør i en situasjon preget av dyrtid og reallønnsnedgang for våre medlemmer.
Videre er det stor usikkerhet knyttet til ytelsen våre medlemmer vil få i en ny AFP ordning. LOs skisse antyder en opptjeningstid på 35-40 år for å oppnå en ytelse på dagens nivå. En slik opptjeningstid vil gi flertallet av våre medlemmer betydelig reduksjon i AFP pensjon og er ikke akseptabelt.
Fellesforbundet vil ikke godta noen reduksjon i AFP ytelsene. Fellesforbundet anser at protokollen fra det samordnede oppgjøret i 2018 ikke er oppfylt. Forutsetningene fra avtalepartene gjør det svært utfordrende å utforme en AFP-ordning som ivaretar våre medlemmers pensjonsnivå.
LO gav i 2018 løfte om at medlemmene selv skulle få velge mellom reformert AFP eller om man ville beholde eksisterende AFP, i en egen uravstemning i forkant av tariffoppgjøret. Dette løftet er brutt, og LO har ikke til hensikt å oppfylle dette løftet denne gangen heller.
Dersom man i et samordnet oppgjør skal forhandle frem en helt ny AFP blir det tøffe forhandlinger med NHO, og resultatet kan ikke garanteres. Vi vet hva vi har, men ikke hva vi får. Landsmøtet vil derfor ta utgangspunkt i dagens ordning og forbedre denne.
Såkalte hull kan tettes ved å forhandle regelverket i ordningen. Reglene ble noe forbedret i 2018, og flere slike forbedringer kan innføres. Dagens ordning kan gjøres mer tilgjengelig med et mer fleksibelt regelverk. Myndighetene må øke sitt bidrag for å styrke den eksiterende ordning. Dette vil sørge for at flere vil kunne få AFP i fremtiden, og at færre vil falle utenfor. Fellesforbundet mener slike forbedringer kan innføres også i forbundsvise oppgjør.
Dagens sliterordning kan styrkes ved å øke kapitalen i ordningen, slik at man kan få en ytelse som virkelig hjelper de som trenger det.
Landsmøtet i Fellesforbundet respekterer de demokratiske prosessene i oppkjøringen til tariffoppgjøret i 2024, og vil derfor ikke forplikte seg til en samordnet oppgjørsform. Fellesforbundet vil legge medlemmenes krav til grunn for oppgjøret i 2024.
Landsmøtet i Fellesforbundet avviser LOs forslag til reformert AFP.
Alt-eller-ingenting
Men i forslaget til LOs handlingsprogram heter det:
«Dagens AFP er en alt-eller-ingenting løsning. Det er uholdbart at arbeidstakere mangler sikkerhet for en så stor del av sin pensjon, og at de risikerer å miste den på grunn av forhold de ikke selv rår over. (…) Det er derfor avgjørende for LO at vi får til en endring og styrking av AFP-ordningen.»
Forslag til handlingsprogram AFP
Avtalefestet pensjon (AFP) gir et betydelig livsvarig påslag i alderspensjon og er derfor en viktig tilleggspensjonsordning. I tillegg kan de som får AFP, gå av tidligere fordi den teller sammen med folketrygden for tidliguttak. I privat sektor gis AFP til arbeidstakere som er ansatt i bedrifter med tariffavtale, og som kvalifiserer til ordningen. Fra 2025 vil alle arbeidstakere i offentlig sektor født i 1963 og senere kunne kvalifisere seg til AFP etter mønster av privat sektor. Det innebærer at AFP-ordningen utvides kraftig. Framtidige endringer i AFP må derfor ta hensyn til behov både i privat og i offentlig sektor. LO vil arbeide for å styrke AFP-ordningen. Offentlig og privat AFP blir tett integrert, og endringer i AFP vil derfor omfatte både offentlig og privat sektor. LOs primære målsetting med en endret AFP er at flere må være sikret å få AFP, og at det er en reell rettighet på lang sikt.
AFP-ordningen har imidlertid svakheter som må løses for å unngå at en betydelig del av arbeidstakerne går glipp av dette viktige pensjonstillegget. Mange som jobber i en AFP-bedrift i løpet av yrkeslivet, vil ikke få AFP. Kvalifikasjonsreglene for å få AFP innebærer blant annet at det kun er fra man er 53 til 62 år at man tjener opp rett til AFP.
Fra 2025 gjelder dette både for privat og offentlig sektor. Reglene innebærer risiko for å falle utenfor ordningen av grunner som den enkelte vanskelig kan kontrollere, som at bedriften omstiller og omorganiserer, blir virksomhetsoverdratt, eller at den enkelte mister jobben i en AFP-virksomhet. Hverken de som har passert 53 år, eller yngre arbeidstakere kan være sikre på at de vil kvalifisere til AFP.
Partene avtalte i 2018 at det skulle være en målsetting å endre ordningen i privat sektor. Målene for en ny modell var blant annet at det skal bli en ytelse som er knyttet til tid i AFP-virksomhet.
Dersom man arbeidet i en slik tariffvirksomhet, ville man med full opptjening motta AFP på linje med dagens nivå. Dermed ville også yngre arbeidstakere se en større fordel av å jobbe i en AFP-virksomhet, samtidig som at langt færre uforskyldt skulle miste ytelsen selv etter mange år i en AFP-bedrift.
AFP er en vesentlig del av framtidens alderspensjon. For mange arbeidstakere er verdien av AFP større enn verdien av den ordinære tjenestepensjonen. Dagens AFP er en alt-eller-ingenting løsning. Det er uholdbart at arbeidstakere mangler sikkerhet for en så stor del av sin pensjon, og at de risikerer å miste den på grunn av forhold de ikke selv rår over. Uten AFP vil det også for mange være umulig å nå målet om pensjonsopptjening på 25 prosent av lønn. Det er derfor avgjørende for LO at vi får til en endring og styrking av AFP-ordningen.
LO beskriver en opptjeningsordning uten å bruke akkurat det ordet.
Fellesforbundets leder er kritisk til LOs forslag.
– Hva mener du om forslaget slik det er i handlingsprogrammet?
– Det forslaget som er der, er det forslaget vi sa nei til på landsmøtet, sier Fellesforbundets leder Jørn Eggum til FriFagbevegelse.
– For oss er dette et forslag som vi trenger å bearbeide til noe annet for at dette skal være et godt forslag fra Fellesforbundet, sier forbundslederen.
– Blir enige
Han sier videre at i LO er det 23 forbund med 23 standpunkter. Eggum sier at LO har gode tradisjoner med å snakke sammen og evne å komme fram til løsninger.
– Dette er den eneste måten til å vinne fram politisk. Vi snakker sammen og blir enige, så kan det være at noen holder seg litt mer for nesa enn andre for at vi skal ta vare på helheten, sier Eggum.
– Men enten er det en opptjeningsmodell eller så er det en kvalifiseringsmodell for AFP. Her finnes det ikke noe kompromiss?
– Vi har sammen EL og IT Forbundet bedt Fafo om å utrede forslag om å tette hullene, og kostnadsberegne dette. Dette arbeidet blir ikke ferdig før i april, rett før kongressen, sier Eggum.
Offentlig sektor
Leder for arbeidet med handlingsprogrammet har vært første nestleder, Sissel Skoghaug.
Torsdag lanserte hun for øvrig sitt kandidatur som ny LO-leder.
– Hva synes du om AFP-forslaget?
– Jeg synes det er bra at forbundene arbeider sammen for å finne en løsning, sier Skoghaug som tror at det først under komitébehandlingen på kongressen, blir en løsning på AFP-spørsmålet.
Fra 1. januar har hele offentlig sektor fått en AFP-ordning som er en kopi av ordningen i privat sektor.
De fleste medlemmene i LOs største forbund, Fagforbundet, har dermed fått en ny AFP-ordning.
Eggum forstår derfor at Fellesforbundet ikke er like enerådende i debatten om AFP framover.
– Hvilken betydning vil dette ha på debatten om AFP på kongressen, og vedtaket?
– Det er slutt på den tida da Fellesforbundet kan gå aleine. Fagforbundet har nå blitt en tydelig interessent. De vil ha en tydeligere stemme nå enn de har hatt før. Men jeg tror ikke Fagforbundet vil stemme oss ned, sier Eggum som nok en gang understreker at han tror LO vil stå samlet når kongressen er over.
