Postkom-tillitsvalgte må tåle at oppsigelsestruede ansatte tar ut frustrasjonen på dem: – Noen er sinte, andre er lei seg
Marius Weisæth og Mari Thrana er Postkom-tillitsvalgte i Trøndelag. De lever med usikkerhet rundt egen jobb. Samtidig arbeider de for å ivareta kollegaer som står i fare for å måtte gå når omstillingen kommer.
GODT SAMARBEID: Mari Thrana og Marius Weisæth forteller at de tillitsvalgte i Trøndelag er gode til å samarbeide og dele erfaringer. Det kommer godt med i tøffe omstillingstider.
Kai Hovden
Saken oppsummert
kai.hovden@lomedia.no
Weisæth, som er postbud tilknyttet terminalen i Trondheim, regner stadig på hvordan han ligger an når omstillingen kommer.
Thrana har vært i Posten siden 1995. Hun jobber i logistikk på samme sted som Weisæth, og er så langt på tryggere grunn.
– Ettersom jeg jobber i logistikk, er jeg trygg når endringene som følger av postloven kommer, forteller Thrana.
Posten står foran store endringer. Og disse tallene gir ingen grunn til økt optimisme
Men selv på den grønne siden av gjerdet er det mye utrygghet.
– Det snakkes stadig om å gå tilbake til one operation, som betyr å slå sammen Posten og Bring. Skulle det komme før postloven, kan det innvirke på utvalgskretsene. Slikt skaper mye usikkerhet og en del frustrasjon jeg får kjenne på som tillitsvalgt, sier Thrana.
Postansatt i fjerde generasjon
For Weisæth er fremtiden mer uviss.
– Jeg er fjerde generasjon postansatt, men ligger helt i vannskillet når første kuttrunde kommer. Skulle jeg berge meg i første runde, er jeg blant de første som må gå i runde to. Så det handler bare om å utsette problemet. Velger jeg å vente, kan det kanskje være vanskeligere å finne annet arbeid ettersom mange allerede har meldt seg på arbeidsmarkedet, sier Weisæth.
Posten slår sammen produksjonen i post og logistikk
– Tverrgående optimalisering mellom Posten og Bring kan spille inn hos oss. Får vi inn et par årsverk i Post, kan det være nok til at jeg går klar, sier Weisæth.
Optimaliseringen skal utnytte ressursene i Posten og Bring bedre. Kort fortalt vil man hindre at samme leveringssted besøkes av både Posten og Bring kort tid etter hverandre.
Honnør til forbundet
Postkom har brukt mye tid og ressurser på å informere om endringene som kommer når omdeling annenhver dag blir en realitet.
– Først og fremst vil jeg gi honnør til forbundet som har fått medlemmene med på å støtte postomdeling annenhver dag, sier Weisæth.
Han mener dette er det eneste rette, ettersom det sendes stadig færre brev.
Tidenes største omstilling for postansatte: Nå blir det postomdeling annenhver dag
– Samtidig føler jeg at enkelte medlemmer tror vi holder dem for narr, eller er trollat med dem, som vi sier i Trondheim, sier Weisæth.
– Vi har vært ute og sagt at ny postlov kommer en rekke ganger, basert på hva regjeringen selv har varslet. Når regjeringen ikke holder det den lover, påvirker det selvsagt medlemmene, supplerer Thrana.
– Det tar tid med ny postlov, men jeg har ikke hatt spesielt tunge opplevelser med medlemmer som synes det er trist, forteller Weisæth.
Delt opplevelse
Ryktet om at man ønsker å slå sammen Posten og Bring har satt følelsene i sving i produksjonen i Trondheim.
– Miljøet er delt i tre; de yngste som vet de mister jobben, de i midten som lever i usikkerhet og de eldste som vet de berges av ansienniteten. Man kan se på folk hvilken kategori de tilhører når man møter dem, sier Thrana.
– Noen er sinte, andre er lei seg. Jeg kjenner at det påvirker arbeidsmiljøet, og det er en tendens til at de tar ut frustrasjonen på Postkom fremfor Posten eller staten som eier. Jeg lar dem fyre løs, så kommer jeg med mitt når de har tømt seg. Det er nok tryggere å kjefte på meg som de kjenner, enn noen i ledelsen eller på HR, legger hun til.
Østlandsterminalen har ikke plass til sentraliseringen Posten legger opp til
Overgangen til én strøm av post, og at Posten og Postkom støtter omdeling annenhver dag, har satt seg i distribusjonskorpset, ifølge Weisæth.
– Det er noe annet med ruteklargjøring, som rett før jul fikk beskjed om at man ønsket å se på muligheten for å fremskynde sentraliseringen til Østlandsterminalen. Rett over nyttår fikk de vite at det blir en realitet, sier han.
– Selv om nok mange var forberedt, er det noe annet når realiteten brått er der, supplerer Thrana.
Lufter problemer og frustrasjon
Thrana og Weisæth mener de har gode rutiner i Midt-Norge krets for å hjelpe hverandre som tillitsvalgte når det er tøffe tak.
– Vi snakker mye sammen og er en ganske tett klikk i kretsen, sier de.
De plasstillitsvalgte i Midt-Norge er også ivaretatt. Disse er delt inn i geografiske områder, også for å gjøre samlingene mindre og mer uformelle.
– Det får dem til å føle seg komfortable. Da våger de å snakke åpent om erfaringer og problemer, sier Thrana.
– Vi møter dem der de er, slik at de slipper lang reisevei. Da er ordet fritt, de kjenner hverandre godt fra før, og det gir trygghet, legger Weisæth til.
Begge opplever at de plasstillitsvalgte er flinke til å ta kontakt for å finne ut hva som skjer i aktuelle saker. Det gir også mulighet til å søke støtte i tøffe tider.
Les også: Jobben til postbud Malgorzata på Grønland i Oslo blir borte under tidenes omstilling i Posten


Nå: 0 stillingsannonser