JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
HARDE FRONTER: Norsk Sjømannsforbund og Johnny Hansen har gått rett i strupen på Frp, fordi de mener at partiet ikke støtter en innføring av norske lønns- og arbeidsvilkår i Norge.

HARDE FRONTER: Norsk Sjømannsforbund og Johnny Hansen har gått rett i strupen på Frp, fordi de mener at partiet ikke støtter en innføring av norske lønns- og arbeidsvilkår i Norge.

Montasje/LO Media

Mener Frp svikter sjøfolk:

Sjømannsforbundet raser mot Frp i kampanje på sosiale medier

«Frp er redernes lydige puddel. Frp sprer alternative fakta. Frp lurer sjøfolk. Frp svikter norske arbeidere.» I hele påsken har Norsk Sjømannsforbund rullet ut en politisk kampanje mot Frp.



15.04.2020
16:09
15.04.2020 16:09

tri@lomedia.no

I en serie på seks deler har Norsk Sjømannsforbund gått til systematisk og saklig kritikk av Frp på sine Facebook-sider. Kritikken kommer i kjølvannet av at Frp har varslet at de vil stemme mot et representantforslag som behandles på Stortinget den 21. april.

Forslaget legges fram av Ap, Sv og Sp. Partiene vil få på plass konkrete forslag fra arbeidslivspartene til hvordan man kan sikre krav til norske lønns- og arbeidsforhold på sokkel og kyst samt konsekvensene av dette.

I stedet for å støtte dette forslaget, vil Frp ha et nytt utvalg som skal utrede forholdene for nær sagt hele den maritime næringen med et fokus på konkurransekraften til rederiene.

Det får Norsk Sjømannsforbund til å rase.

– Dette er bare et nytt utvalg om alt og ingenting. Frp mener nettolønnsordningen stenger for norske lønns- og arbeidsvilkår. Det er bare tull, det har juridiske eksperter tilbakevist gang på gang. Ekspertenes konklusjon om saken er nemlig at dette er en politisk beslutning, sier leder av Sjømannsforbundet Johnny Hansen.

«Frp støtter rederne»

Frp argumenterer med at det kan bli færre norske sjøfolk om en stiller krav om norske lønns- og arbeidsvilkår.

– Frp bør lytte til sjøfolkene i stedet for rederne, dersom de er sjøfolkenes parti. Eksperter som har utredet denne saken har konkludert med at det mest sannsynlig vil bli en økt andel norske sjøfolk på skip i norske farvann, og muligens også økt antall norske sjøfolk totalt. Når alle stiller likt og konkurrerer på like vilkår så har vi tro på norske sjøfolk og finner derfor ekspertenes konklusjon logisk, fortsetter Hansen.

NSF-lederen viser til flere hundre sider med utredning utført de siste årene av en rekke uavhengige aktører. Noen av dem på oppdrag av den samme regjeringen Frp var en del av.

Omkamp

Rederiforbundet og Høyre fikk ikke de faglige svarene de hadde håpet på. Nå vil de ha omkamp og har fått med seg Frp, mener en skuffet Hansen.

«Er det virkelig en ny ørkenvandring og flere hundre sider med nye utredninger Frp vil gi norske sjøfolk?», skriver NSF i det fagligpolitiske angrepet.

Videre skriver de:

«Frp har vekslet på å være mot- og medspiller, men har forsikret oss i etterkant om at det var et arbeidsuhell når dere var mot oss. Var det virkelig et arbeidsuhell??!? Nok en gang har sentralledelsen i Frp valgt å være redernes lydige puddel når det gjelder som mest. Nå må Frp velge. Skal dere være for eller imot norske sjøfolk? Det er det dette handler om. Sjøfolk er lei av politikerprat og tomme løfter. Vi har hatt nok av det i årenes løp. «Folk flest» er ikke skipsredere, men hardtarbeidende norske sjøfolk som har vært med på å bygge opp næringen!»

Lang kamp

NSF har i over ti år kjempet for norske vilkår i Norge. I tillegg til å sikre norske sjøfolk, som i dag har jobb, anstendige vilkår med loven i hånd, så mener de at et slikt grep også setter foten ned for uverdige lønns- og arbeidsvilkår for utenlandske som kommer til Norge på jobb.

– Det er så enkelt som at norske sjøfolk vil ha rettigheter folk på land tar som en selvfølge. Norske vilkår i Norge, det gleder på fastlandet og det bør også gjelde på sjøen.

Likt for alle

Frp er redd krav om norske lønns- og arbeidsvilkår vil kunne føre til utflagging fra norsk til utenlandske flagg. Siden et eventuelt krav om norske lønns- og arbeidsvilkår er flaggnøytralt, og derfor vil gjelde for alle sjøfolk, og alle fartøy uavhengig av opprinnelse så er dette en merkverdig påstand. Det vil jo være likt for alle uansett flagg og nasjonalitet, mener Sjømannsforbundet.

– Hva er poenget med å flagge om, når regelverket fortsatt er det samme? Er det rederne som har forsøkt å narre Frp med dette, spør Hansen retorisk.

«Frp er velkommen tilbake»

Kampanjen har fått stor oppmerksomhet i det maritime og politiske miljøet og har opplevd over 1000 delinger. Hansen fnyser av at dette er en «rød-grønn-kampanje» slik flere kritikere hevder. Han ønsker Frp velkommen tilbake til å kjempe for norske sjøfolk.

– Frp har så langt valgt rederne, vi ønsker dem velkommen tilbake. Dette handler kun om en kamp for sjøfolk, ikke et politisk ståsted. Vi har akkurat lagt påsken bak oss. En tid for både død og gjenoppstandelse. Vi har i vår kampanje hele tiden vært tydelig på at vi ønsker at Frp skal snu og komme tilbake til sjøfolkene, eller gjenoppstå som støtteparti for sjøfolkene som kanskje enkelte da ville sagt, sier Johnny Hansen.

NSF engasjerer

Debatten i sosiale medier engasjerer og mange sjøfolk har latt seg provosere av at Frp, som har kalt seg sjøfolkenes parti, ikke støtter de rødgrønnes initiativ til å få fart på prosessen om en innføring av norske vilkår i Norge.

Mange lojale Frp-velgere sier de nå ikke lengre vil stemme på partiet.

Fylkesleder i Nordland Frp, Dagfinn Olsen, står fast på at Frp støtter norske sjøfolk:

– Det er helt klart at vi må bevare norske sjøfolk for at norsk maritim næring ikke skal forvitre. Å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår vil sannsynligvis beskytte norske sjøfolk, samtidig vet vi ikke dette hundre prosent sikkert, sier Olsen.

Vil ikke trekke forhastede konklusjoner

Han mener det hadde vært lettere å støtte representantforslaget dersom ordlyden var annerledes og mindre bastant.

– Hadde det gått fram at en innføring er et mål, med forbehold om mulige skjær i sjøen, hadde det vært enklere å støtte forslaget. Når det er sagt så betyr det ikke at Frp ikke vil ha norske lønns- og arbeidsvilkår i Norge. Men det har kommet nye momenter som gjør at vi må ta dette opp til vurdering. Nå kommer dette forslaget også så tett opp mot den maritime stortingsmeldingen at det ikke er nødvendig med en forhastet konklusjon nå. Saken kommer garantert opp til meldingen. så kampen om norske vilkår er langt fra tapt, forsikrer Olsen.

Truer ikke nettolønnsordningen

Han understreker at han, i motsetning til enkelte i Frp, er enig med Sjømannsforbundet i deres vurderinger av muligheter og konsekvenser av en innføring. At en innføring ikke er diskriminerende overfor utenlandske skip og arbeidere og at en innføring ikke truer nettolønnsordningen. Samtidig skjønner han at Frps medlemmer i næringskomiteen ønsker å snu hver stein før de bestemmer seg.

– Jeg vil berolige NSF om at løpet ikke er kjørt, samtidig som jeg vil oppfordre dem til å kjempe videre for saken. De må ikke gå i skyttergraven. Det er mange i Frp som vil innføre dette, forsikrer Olsen.

Feil premisser

Frps representant i næringskomiteen på Stortinget, Bengt Rune Strifeldt, mener hele premisset med debatten er feil.

Han understreker at Frp ikke har tatt stilling til om de vil innføre norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på sokkelen selv om de ikke støtter de rødgrønnes representantforslag.

– Fremskrittspartiet sier ikke nødvendigvis nei til å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på sokkelen, men vi sier nei til å gjøre dette uten at vi har oversikt over eventuelle konsekvenser, sier Strifeldt til Maritim Logg.

Mener debatten sporer av

Han mener det er problematisk at NSF og deres tillitsvalgte ikke innser dette og at kampanjen sporer av.

– Den måten NSF og deres tillitsvalgte jobber på gagner ikke norske sjøfolk. De mister tillit når de bevisst bedriver feilinformasjon. Vi har hele veien understreket at vi foreløpig ikke har tatt stilling til en eventuell innføring, men de kommuniserer noe annet, sier Strifeldt.

– At vi ikke støtter forslaget vil ikke forsinke en eventuell innføring av en slik lov. Tvert imot. Det er lavmål å si at Frp er blitt lurt av Rederiforbundet til å ikke stemme for forslaget. Frps mål er å finne løsninger som sikrer den norske sjømann og gi rammevilkår som kan øke norske sjøfolk. Vi vil konkludere når det partssammensatte utvalget har gjort sin vurdering, bedyrer Strifeldt som har fulgt kampanjen gjennom påsken.

Nettolønnsordningen

* Nettolønnsordningen er en støtteordning (subsidie) til norske rederier og sjøfolk hvor fartøyene registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR)

* Staten refunderer beløpet sjøfolkene betaler i skatt

* Rederiene betaler da bare nettolønnen

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.04.2020
16:09
15.04.2020 16:09



Mest lest

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

UTESTENGT: James McDonald og Kristoffer Eriksen foran bygningen i Oslo der Motvind Norge har kontorene sine. De har kontrakt på at de er ansatte der, men slipper ikke lenger inn og får heller ikke lønn for den jobben de har gjort.

Ole Palmstrøm

James og Kristoffer får ikke lønn– nå er de utestengt fra jobben

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

FRYKTER FOR FRAMTIDA: Arbeidsgiveren ISS har anket saken, og reglene er slik at Grethe Beck har rett til å stå i jobb fram til ankesaken kommer opp – antakelig først en gang på nyåret. – Men jeg er blitt skeptisk, og spør meg alltid: «Hva kommer nå?»

Tri Nguyen Dinh

Renholder Grethe har Tourettes og ble sagt opp av ISS: – De ville ha meg ut fra dag én

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Daniela Silva har grunn til å smile. Hun har klart å skaffe seg sin egen bolig i Oslo etter mange år som leietaker.

Privat

For Daniela (37) har det vært umulig å kjøpe egen bolig. Så kom det en ny ordning

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

HJELPEARPPARAT: – Vi som jobber i Nav blir brukt som lege, psykiater og støttekontakt, sier Elenita Vik-Strandli.

Katharina Dale Håkonsen

Elenita har blitt spyttet på og kalt «hore» på jobben i Nav

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

OFRET FOR KONKURRANSEN: Togrenholderne i Trafikkservice fikk valget mellom dårligere betingelser eller å risikere at selskapet tapte anbud da jernbanereformen ble innført.

Morten Hansen

Renholder Ellinor og kollegene fikk kutt i nattillegget: – Det er alltid hos oss det skal spares

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Administrerende direktør i NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn og forbundssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Terje Mikkelsen.

Tormod Ytrehus og Grethe Nygaard

Full krangel om vekterlønningene: – Vi må bare registrere at vi har ulik virkelighetsoppfatning

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

LO krever at Adrian Dumitrescu får erstatning og at arbeidsgiveren idømmes saksomkostningene.

Tormod Ytrehus

Adrian organiserte sine rumenske kollegaer og sørget for tariffavtale. Nå er han sagt opp

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Ledelsen visste om støyfaren i 2016. En ny måling i vår viste ekstrem støy – opptil 143 desibel. Et halvt år senere er bygningsmessige tiltak ikke gjort.

Alf Ragnar Olsen

Postansatte må sjekkes for hørselsskader: – Svært betenkelig, sier tillitsvalgt

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

TELLEKANTER: Veileder Thomas Hall stortrives i jobben, men er enig med dem som sier at Nav lider under for mye mål- og resultatstyring.

Anders Hauge-Eltvik

Nav-ansatte Thomas (43): – Jeg følger opp rundt 155 brukere. Det er for mye

Debatt

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Vekterbransjen er spesiell og arbeiderne i den er sårbare på sine måter fordi vi jobber på anbud, skriver Joakim Møllersen. (Illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

«Det er forferdelig å se på det som utvilsomt må kalles streikebryteri», skriver vekter Joakim

Mats Løvstad

Kontrakter avslører: Wizz Air-piloter kan sies opp på dagen

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

FULL STØTTE: Sjåføren satt seg ned og beveget bussen i to til tre sekunder før samtalen med support ble avsluttet. Vy mente dette ga grunnlag for avskjed. Retten avviser både avskjed og oppsigelse.

Werner Juvik

Bussjåfør fikk sparken etter mobilbruk, men vant i retten. Vy får flengende kritikk

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Harald Baardseth har lang fartstid på poliklinikk og synes utviklingen er negativ.

Hanna Skotheim

Harald har kjent jaget mot klokka i helsevesenet i 19 år: - Hele systemet har blitt et stemplingsur

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Paul Olai-Olssen og Espen Utne Landgraff kjenner de lagerpregede landskapene rundt Oslo bedre enn de fleste etter hvert.

Håvard Sæbø

Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna

Tormod Ytrehus

Nå selger staten unna eierskapet i kontorbygg til svensk eiendomsgigant

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

– Så lenge jeg har lov til å jobbe og gjør det, er jeg arbeidstaker. Jeg er uføretrygdet også, men jeg er ikke bare det, sier Vibeke Heiberg Knagenhjelm.

Leni Aurora Brækhus

Uføre Vibeke ville melde seg inn i Fagforbundet. Det fikk hun ikke lov til

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

IKKE PÅ GREEN DEAL-LISTA: Et EU-forslag kan gjøre det mindre attraktivt å investere i vannkraft

Colourbox.com

Vannkraft er ikke bærekraftig, mener EU. Det kan norske vannkraftverk få svi for

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

JUBEL: De ansatte i B-hallen ved Hydro Husnes kan juble for at produksjonen nå er i gang igjen i hallen.

Geir Berntzen/Hydro

Over ti år etter at Hydro stoppet produksjonen, kan de ansatte starte elektrolyseovnene igjen

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

– Det er særlig vanskelig å forstå at KrF kan leve med at disse kuttene rammer så mange sårbare mennesker, ikke minst midt inne i en pandemikrise, hvor mange sliter ekstra tungt, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Jan-Erik Østlie

Venstresiden ville forlenge AAP-støtten. Regjeringen og Frp sier nei

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Helikopterstyrt ved Songesand. Piloten kom uskadd fra hendelsen.

Jon Ingemundsen, Stavanger Aftenblad

Her er LOs sju krav for å bedre helikoptersikkerheten


Flere saker