Bærekraftig bilvask:
Skurkene i bilvaskmarkedet skal vekk. Se hvordan
– Kampen mot useriøse aktører i bilvaskindustrien er viktig. Vi skal kjempe for de seriøse aktørene, sier Bjørn Mietinen, nestleder i HK.
SØKELYS PÅ DE SERIØSE: – Det er viktig med en slik kampanje for få vekk de useriøse, og synligjøre de seriøse aktørene i bransjen, sier Bjørn Mietinen. Til venstre Dag Einar Sivertsen fra Fellesforbundet, til høyre Iman Winkelman fra Virke Servicehandel.
Ylva Seiff Berge
ylva.seiff.berge@lomedia.no
Kampanjen «Bærekraftig bilvask – for miljø og arbeidsliv» er et samarbeid mellom Fellesforbundet, Handel og Kontor, Virke Servicehandel og Fellestiltakene LO-Virke. Den ble lansert fredag.
– Målet med kampanjen er å bli kvitt de useriøse aktørene i bilvaskbransjen og legge til rette for økt bevissthet om fordelene ved et organisert arbeidsliv, sier Bjørn Mietinen, nestleder i HK.
Søkelys på de seriøse
Initiativ for bærekraftig bilvask har allerede lansert et eget nettsted som gir forbrukerne mer informasjon om fordelene ved å velge bærekraftige og seriøse aktører i markedet for bilvask.
Mietinenen tror at når forbrukerne får tilgang til informasjon om hvilke bilvaskerier som er seriøse, vil flere forbrukere velge dem framfor de useriøse.
– Dette er den første delen av kampanjen. Nå retter vi fokus mot seriøse aktører i bilvaskbransjen. I del to skal vi sette søkelys på opp-organisering av ansatte og bedrifter i bransjen, sier Mietinen.
Les også: Skurkene i arbeidslivet utnytter koronakrisa. Nå gir NHO råd til bedrifter som trenger hjelp
Flere brudd på arbeidsmiljøloven
Ifølge en fersk rapport fra A-krimsenteret i Oslo og Akershus består deler av markedet for bilvask av useriøse aktører som utnytter sårbare personer, unndrar skatter og avgifter og forurenser lokalmiljøet.
– Vi har mye erfaring med useriøse aktører i denne bransjen. Nye tall viser at 43 prosent av bedriftene vi har hatt tilsyn hos har brutt arbeidsmiljøloven, sier Olav Norheim, leder for A-krimsenteret i Oslo.
Videre forteller han at av de kontrollerte bedriftene er det flere tilfeller av svart arbeid og arbeidere som bor under dårlige forhold.
– De useriøse bilvaskeriene er billigere, fordi de sparer kostnader andre steder, som på sine ansatte, sier han.
Artikkelen fortsetter under bildet.
BÆREKRAFTIG BILVASK: Fredag ble initiativ for bærekraftig bilvask lansert på Youngstorget i Oslo. Initiativet er et samarbeid mellom arbeidstaker- og arbeidsgiversiden for å bli kvitt de useriøse aktørene i markedet for bilvask.
Ylva Seiff Berge
Viktig med bærekraftig miljø
Kampanjen skal også synliggjøre at forbrukeren skal kunne velge seriøse aktører som har kompetanse og etterlever myndighetenes krav til miljø og utslipp.
– Når man vasker en bil går det med mellom 300–400 liter vann, og når man tenker på all den skitten som er på bilen før man vasker den, kan man tenke seg hvor forurenset det vannet er, og hva konsekvensene kan bli hvis vi ikke behandler det på riktig måte, sier Arne Haarr, seniorrådgiver i organisasjonen Norsk Vann.
– Jeg tror unge forbukere er opptatt av bærekraftig vask. Hvis forbrukere har informasjon om hvem som er seriøse aktører, vil de velge dem, sier Ivar Horneland Christensen, administrerende direktør i Virke.
Ifølge A-krims rapporter er det 40 prosent av de useriøse aktørene som ikke følger myndighetenes retningslinjer når det kommer til miljøavfall. I vaskevannet fra bilen finner man årlig flere tonn med blant annet sink, kobber og tinn, som er farlig for miljøet.
Politikerne er skeptiske
Under lanseringen på Youngstorget fredag ble det debatt mellom statssekretær Vegard Einan og representantene Erlend Wiborg (FrP) og Arild Grande (Ap) fra arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget. Det var ikke enighet mellom politikerne om hvordan de skulle gå videre for å sikre trygge rammer for dem som jobber i bilvaskindustrien.
– Jeg er fornøyd med at Arild Grande er klar på at noe må gjøres nå, men skuffet over at de andre vegrer seg for å ta tak i bilvaskindustrien. Vi er klare på hvilke tiltak vi må ha på plass for å presse de useriøse aktørene ut av markedet, sier Bjørn Mietinen.
Han ønsker seg blant annet hyppigere bruk av A-krimsenteret, Arbeidstilsynet og en mulig allmenngjøring av tariffavtalen.