TRENGER IKKE ANLEGGET: Unibuss bygde bussanlegg for oppstilling og service av busser for 70 millioner kroner i fjor. Så tapte de neste anbudsrunde. (Bildet er ikke fra anlegget på Brubakkveien)
Ola Tømmerås
Slik blir et nytt bussanlegg til 70 millioner stående ubrukt
Et splitter nytt bussanlegg til 70 millioner blir stående ubrukt etter at Ruter la rutetrafikk i Groruddalen ut på nytt anbud. Anbudsvinner har sin egen plan for oppstilling av bussene.
ola.tomnmeras@fagforbundet.no
For utenforstående synes det som et ellevilt kaos, bussanbudet for Oslo nordøst. Bestillerselskapet til Oslo og Akershus, Ruter, og byråd for miljø og samferdsel i Oslo understreker imidlertid at alt skal ha skjedd i henhold til regelverket for anbud.
Nytt anbud, ny operatør
Historien starter for ett år siden siden:
Ved forrige årsskifte inngikk Unibuss leieavtale med eieren av Brubakkveien 16 i Groruddalen og satt i gang ombygging av stedet til bussanlegg med verksted og servicefunksjoner for ansatte og opptil 100 busser. Prislappen for arbeidet var på 70 millioner kroner. Noen måneder senere blir anlegget tatt i full bruk for bussene som betjener den folkerike Groruddalen.
Samtidig legges bussrutene ut på nytt anbud. Nå er kommunens eget selskap, Unibuss, for dyre. Anbudet vinnes av Norgesbuss like før jul. De planlegger ikke å leie det nye anlegget, men i stedet parkere bussene i Lørenskog - der selskapet har søkt om å få omgjøre en eksisterende hall til bussdeponi.
1. oktober i år overtar Norgesbuss bussrutene, og da er det ikke lenger bruk for 70 millioner kroners anlegget.
– Noe fundamentalt galt
Like før jul skrev Ruter kontrakt med Norgesbuss der Gamleveien 1 i Lørenskog er avtalt for bussoppstilling. Forutsatt at Lørenskog gir tillatelse til bruksendring mot naboenes protester, så vil de nye bussene som skal betjene Oslo nordøst kjøre fem kilometer ekstra for å parkere i nok et nytt bussanlegg.
Det fikk flere politikere til å kreve byråden inn på teppet på fredag.
Til Groruddalen.no sier gruppeleder for SV, Marianne Borgen, at noe fundamentalt må være galt med hele styringen.
– Her er det mange spørsmål som må stilles, sier Borgen.
– Rot etter opprydning
Så langt Fagbladet har brakt på det rene, ble driftsansvaret for Brubakkveien 16 overført fra Unibuss til det nyopprettede selskapet Bussanlegg AS, samtidig som Ruter forberedte nytt anbud i området. Begge selskapene er datterselskaper av kommunens kollektivkonsern Sporveien AS.
Overføringen av ansvaret for bussanlegget var en opprydning i forhold til anbudsregler. Konsernet ønsket ikke at Unibuss som en av operatørene i konkurranse med privateide selskaper, skulle ha fortrinnsrett med eget bussanlegg.
Dette var i tråd med Ruters ferske strategiplan for bussanlegg i hovedstaden, der det nettopp skisseres et mål om at Ruter via Bussanlegg AS skal tilby operatører anlegg. Dette for å unngå at nye provisoriske anlegg skal anlegges for hver ny anbudsvinner og å få like vilkår ved anbudskonkurransen.
I utlysningen av anbudet forutsettes derimot ikke at anbudsvinner bruker anlegget.
– Må ha klare anbud
– Ruter forvalter offentlige midler, og har ansvar for å lage klare anbud. Derfor ble det ikke forutsatt bruk av anlegget i Brubakkveien, sier pressetalsmann Sofie Bruun i Ruter til Fagbladet.
– På det tidspunktet da anbudet ble lagt ut, var ennå ikke driftsansvaret for Brubakkveien 16 overført fra Unibuss til Bussanlegg AS. Det var blant annet uklart hva leieprisen ville blitt. Dette var et av flere punkter i en totalvurdering som gjorde at Ruter inngikk kontrakt der bussene parkeres i Lørenskog, forklarer hun.
I tråd med strategiplanen
I dag driftes bussanlegget i Brubakkveien 16 av Bussanlegg AS. De leter etter alternativ bruk av det nye anlegget når Ruter bytter operatør.
– Vi har seks anlegg som vi eier selv i tillegg til Brubakkveien. Ideen er at Bussanlegg AS skal levere anlegg til Ruter som operatørene på bussrutene tilbys å leie, forklarer administrerende direktør for Bussanlegg AS, Jan Erik Ruud Olsen til Fagbladet.
– Siktemålet for Brubakkveien var å kunne stille dette anlegget til rådighet for Ruters anbudsprosesser, i tråd med Ruters strategi for bussanlegg, sier han.
– Kom for seint
Direktøren for Norgesbuss, Atle Rønning, vant anbudet med et rimeligere tilbud enn eksisterende operatør Unibuss. Han mener det var praktisk umulig for selskapet å legge inn bruk av Brubakkveien 16 i sitt tilbud.
– Vi fikk tilbud om å bruke anlegget i Brubakkveien, men det kom altfor seint. Da hadde vi allerede laget et tilbud der vi beregner å bruke et eget anlegg på Lørenskog, forklarer han.
Finnes et alternativ
Leder av Seksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen, mener denne pengebruken er en konsekvens av politiske valg.
– Dessverre er det ikke mulig å bli overrasket over nye idiotiavsløringer i forhold til anbud i kollektivtrafikken. Det alvorlige er at idiotien følger av det politiske valget å auksjonere bort driften til selskap som kun har ansvar for egen fortjeneste. Jeg vil minne om at det er fullt mulig med et annet politisk valg. Kollektivtrafikken kan drives i egenregi.
Bussanbudet Oslo nordøst
• Oslo og Akershus fylker har alt av rutebusskjøring på anbud.
• Anbudet som Norgesbuss vant før jul, har en årlig omsetning på 105 millioner kroner.
• Norgesbuss kjøper inn 45 nye busser og anlegger en foreløpig bussparkering i Lørenskog for bussene sine.
Bussanbudet Oslo nordøst
• Oslo og Akershus fylker har alt av rutebusskjøring på anbud.
• Anbudet som Norgesbuss vant før jul, har en årlig omsetning på 105 millioner kroner.
• Norgesbuss kjøper inn 45 nye busser og anlegger en foreløpig bussparkering i Lørenskog for bussene sine.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin