JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Slik forhindrer hotellene matsvinnet: Her veies maten du ikke spiser opp

Anne-Marie Andersen har av og til lyst til å si til gjestene: "Spis opp maten din!".
VIKTIG SAK. Hovedtillitsvalgt Anne-Marie Andersen og  
Ivan Stewart, F&B Manager, samarbeider godt om å få ned matsvinnet på hotellet.

VIKTIG SAK. Hovedtillitsvalgt Anne-Marie Andersen og Ivan Stewart, F&B Manager, samarbeider godt om å få ned matsvinnet på hotellet.

Line Scheistrøen

– Disse potetene kan vi bruke igjen. Kanskje til potetmos eller noe annet, sier Farzin Roudsari.

Lunsjen er over på Scandic Park i Sandefjord. Bordene i restauranten er ryddet, likeså buffeen. På kjøkkenet er de ansatte opptatt av hvordan de kan ta vare på maten som er til overs, og hvor mye de må kaste.

Så blir matavfallet veid.

Hver nordmann kaster i snitt 42 kilo fullt spiselig mat per år. Disse barna vil endre på det

Kilo på kilo

Allerede i 2011 begynte alle Scandic-hoteller i Norge å måle matsvinn fra frokosten. Det fortalte at hver gjest i gjennomsnitt kaster cirka 90 gram mat. Hotellkjeden satte i gang en rekke tiltak og i løpet av to år var svinnet redusert til rundt 50 gram per gjest.

Kanskje høres det ikke så mye ut, men ta for eksempel hotellet i Sandefjord; her er det ofte 5-600 gjester til hvert måltid, det serveres opp til seks måltider per dag, og hotellet huser rundt 70.000 gjester årlig. Regnestykket vil fortelle deg at det er snakk om ganske mange kilo mat som kastes i løpet av et år.

GJENBRUK: Farzin Roudsari har ingen planer om å kaste så gode poteter.

GJENBRUK: Farzin Roudsari har ingen planer om å kaste så gode poteter.

Line Scheistrøen

– Av og til er det rett og slett fryktelig trist å se på hvor mye mat som blir til overs når gjestene går fra bordet. Du får nesten lyst til å gå bort til gjestene og si: "Spis opp maten din", men vi gjør jo ikke det, sier hovedtillitsvalgt Anne-Marie Andersen i Fellesforbundet.

Hver dag kastes 100.000 brød i Norge: – Vi må gjøre noe med overforbruket vårt

Del av arbeidshverdagen

Scandic skal kutte matsvinnet med 20 prosent innen 2020 – 150 tonn matsvinn – og kjeden ligger godt an.

Til hjelp har de blant annet tatt i bruk et databasert verktøy som forteller nøyaktig hva som kastes og til hvilken kroneverdi. De ansatte får opplæring i hvilke tiltak som er viktig for å få ned matsvinnet.

Vi kaster tusenlapper og arbeidsplasser ut av døra.

Ivan Stewart

– Noen var litt skeptiske da vi skulle begynne å veie matavfallet. Var det snakk om kontroll av enkeltansatte? Og ville det bety ekstra jobb? Men det er mest snakk om en bevisstgjøring. Når vi veier maten, ser vi så tydelig hvor mye mat og hvilken type mat som kastes. Det blir enklere å gjøre noe med det. Nå er det en naturlig del av arbeidshverdagen vår, sier Andersen.

DIGITALISERT VEING. For å få kontroll på matsvinnet veies det og legges inn i et system som blant annet forteller hva det koster i kroner og øre.

DIGITALISERT VEING. For å få kontroll på matsvinnet veies det og legges inn i et system som blant annet forteller hva det koster i kroner og øre.

Line Scheistrøen

Ikke mat-politi

Hun mener det også er viktig å bevisstgjøre gjestene, selvfølgelig i en vennlig tone. På buffeen er det satt opp skilt med teksten: "Det er lov å forsyne seg flere ganger".

– Vi må tilrettelegge for at gjestene kan gjøre nettopp det, uten at de må stå i kø eller at de opplever at det er tomme fat på buffeen, sier Ivan Stewart, F&B Manager. Han understreker at de ikke har til hensikt å opptre som moralske voktere.

– Vi er ikke mat-politi. Gjester skal kose seg, også med maten, men vi trenger ikke å sløse, forteller Stewart.

Han forteller at arbeidet med å redusere matsvinn handler om så mange ting: innkjøp, lager-rullering, bruke maten før den går ut på dato, lage riktig mengde mat til hvert måltid og om gjenbruk av mat. Hotellet er med på ordningen "Too Good To Go!" og gir overskuddsmat til veldedige organisasjoner.

Stewart legger ikke skjul på at økonomi er en sterk driver i arbeidet, samtidig som det oppleves riktig å ta bedre vare på ressursene.

– Når vi kaster mat, så er det ikke "bare" det det er snakk om, men vi kaster tusenlapper og arbeidsplasser ut av døra, sier Stewart.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Serveringsbransjen

Kaster 80-140 000 tonn mat hver år.

Mest matsvinn i produksjonen og fra gjesters tallerkener (30 prosent).

Viktige tiltak er digital matveiing og riktig oppbevaring av råvarer.

Kilde: Format - sluttrapporter

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Serveringsbransjen

Kaster 80-140 000 tonn mat hver år.

Mest matsvinn i produksjonen og fra gjesters tallerkener (30 prosent).

Viktige tiltak er digital matveiing og riktig oppbevaring av råvarer.

Kilde: Format - sluttrapporter