Slik skal sosial dumping stoppes på fire veiprosjekter
Nå har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) markert at LO-koordinatorer skal passe på entreprenørene på fire veiprosjekt.
Sammen for et seriøst arbeidsliv. Fra venstre anleggsarbeider Suni Thomsen MIdjord, LO-leder Peggy Hessen Følsvik, LO-koordinator Stig Øystein Hansen, samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik og Svein-Arne Sivertsen, NCC.
Helge Rønning Birkelund
helge@lomedia.no
I slutten av januar skrev LO og Statens vegvesen under en avtale som innebærer samarbeid om fire LO-koordinatorer på anleggene til Statens vegvesen.
Sist fredag ble dette markert med besøk av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap), LO-leder Peggy Hessen Følsvik, og ledelsen i både Statens vegvesen og NCC, som har fått anbudet for prosjektet riksvei 139 Breivika – Lerstad utenfor Ålesund.
– En ekstra styrke
Samferdselsministeren synes det er prisverdig at nettopp Statens vegvesen har bidratt til fire LO-koordinatorer.
– Statens vegvesen er en sentral aktør, med ansvar for svært mange byggeprosjekter og har tatt en tydelig rolle i arbeidet med å forebygge og avdekke useriøsitet og kriminalitet, sier Jon-Ivar Nygård til FriFagbevegelse.
– Statens vegvesen samarbeider tett med anleggsbransjen, byggherrer og a-krimsentre over hele landet. Samarbeidet med LO er en ekstra styrke og verdi, legger han til.
Han mener det sørger for god dialog mellom prosjektene og fagbevegelsen.
– Det er forebyggende mot sosial dumping og gjør at potensielle problemer kan løses tidligst mulig. Dette heier jeg på, fortsetter han.
Å besøke slike store veiprosjekt synes statsråden er en spennende del av jobben.
– Jeg er ofte ute i pukken, jeg, og ser på ulike prosjekter. Slike prosjekter er nemlig ofte ulike. Det er ulike utfordringer og ulike entreprenører. Det er spennende å se hvordan prosjektene helt konkret løper fram, sier Jon-Ivar Nygård.
For tiden foregår det tunnelarbeid på veistrekningen Breivika – Lerstad. De har startet i hver sin ende. I tillegg foregår det brobygging her.
Startet i 1998
Truls-Olav Strand Nilsen vet hva alt dette går ut på. Han startet som LO-koordinator på Mongstad allerede i 1998.
Han er opprinnelig anleggsarbeider og kommer organisatorisk fra Norsk Arbeidsmandsforbund.
I dag er tittelen hans LOs anleggssekretær. Han er ansatt i HMS- og forhandlingsavdelingen i LO som ivaretar landets LO-koordinatorer.
Truls-Olav Strand Nilsen er anleggssekretør i LO:
Helge Rønning Birkelund
Da han startet var det tre av dem. I dag leder han et team med totalt 14 LO-koordinatorer.
– I dag har jeg hele landet som lekegrind, sier han humoristisk.
Han styrer arbeidet mot arbeidslivskriminalitet.
– Det aller viktigste er å sørge for at arbeidsmiljømessige forhold og påseplikten blir ivaretatt, sier Truls-Olav Strand Nilsen til FriFagbevegelse.
Det vil i praksis si at alt er i orden.
Han skal rett og slett sørge for at arbeidstakerne får de rettighetene de har krav på, at tariffavtalene følges og at leverandørene følger de allmenngjorte tariffavtalene gjennom dokumentasjon og eventuelle kontroller.
– Vi skal rett og slett sørge for at alt er på stell, poengterer Strand Nilsen.
I så måte er det viktig å skape tillit, en god dialog og løse utfordringene på lavest mulig nivå.
Første av fire
Stig Øystein Hansen har startet arbeidet som den første av de fire LO-koordinatorene for Statens vegvesen.
Jobben hans er å sørge for at alle som jobber på veiprosjektet E136 Breivika-Lerstad, et milliardprosjekt som skal knytte tettstedet Moa til Ålesund gjennom tunneler som en del av Bypakke Ålesund.
Stig Øystein Hansen er LOs første koordinator i Statens vegvesen.
Helge Rønning Birkelund
Hansen skal sørge for at anleggsarbeiderne har det bra og får det de har krav på av lønns- og arbeidsforhold.
Hansen er opprinnelig snekker fra verkstedindustrien. Nå har han fått ansvaret for medlemmene av Norsk Arbeidsmandsforbund som jobber på veianlegget.
Disse utbyggingsprosjektene skal følges opp av LO-koordinatorer framover:
• Ring 1 og E39 Gartnerløkka/Kolsdalen i Oslo og Kristiansand.
• Prosjekt Salten + bypakke Bodø (Bodø/Fauske)
• E136 Breivika – Lerstad/Bypakke Ålesund
• E39 Rogfast – Stavanger
– Dette er et veldig oversiktlig prosjekt med lokale leverandører. 99 prosent av de som jobber her er nordmenn, sier Stig Øystein Hansen til FriFagbevegelse.
Han er ansatt i LO, og har fått en toårskontrakt med Statens vegvesen.
– Jeg skal sørge for at oppdragsgiver holder seg til lover og regler, følger HMS-reglene og har hovedverneombud med det obligatoriske 40-timerskurset. Det siste er det mange som synder mot, sier Stig Øystein Hansen til FriFagbevegelse.
– Så Statens vegvesen har gode rutiner overfor de ansatte?
– Skal jeg være diplomatisk? Tilsynelatende har de det. Men bestandig, når du pirker bort i ting, finner du noe, svarer Hansen.
– De har gode rutiner, men alt kan bli bedre. Det aller viktigste for meg er å få tillit hos de som jobber her. Men jeg er på ingen måte arbeidsledig, sier han.
Være forebyggende
Det aller viktigste for LO-koordinatoren er å føle temperaturen hos de ansatte.
Spørsmålene som ofte blir stilt er «hvorfor får jeg ikke feriepenger», «hvorfor har jeg ikke fått arbeidskontrakt», «hvorfor får jeg ikke overtid».
– Det er mange spørsmål, sier Stig Øystein Hansen.
LO-leder Peggy Hessen Følsvik mener Statens vegvesen, entreprenøren og LO her tar et stort skritt sammen nå.
For øvrig på et veiprosjektet ikke langt fra hennes barndomshjem.
– Vi styrker kampen mot sosial dumping og mot arbeidslivskriminalitet. Men det betyr også at vi styrker kampen for noe. Nemlig for å få anstendige arbeidsvilkår i byggingen av norske veier på denne type anlegg. Og for å få rettferdige spilleregler der det ikke lønner seg å jukse, sier Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.
LO-leder Peggy Hessen Følsvik og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård var med på å markere LO-koodinatorenes innmarsj i Statens vegvesen.
Helge Rønning Birkelund
– Og vi styrker også kampen for like konkurranseforhold når det gjelder leverandørene. Det er vi jeg også veldig glad for, legger hun til.
Slik sikrer man at virksomheter vil drive seriøst og ikke blir utkonkurrert av de useriøse aktørene når det kommer til slike prosjekt, mener LO-lederen.
Avdekkes likevel
Til tross for at koordinatoren er på plass, avdekkes det fortsatt mislighold med lønns- og arbeidsvilkår.
Brudd på arbeidstidsbestemmelsene er et stadig tilbakevendende problem. Det samme er manglende overtidsbetaling ved merarbeid.
Strand Nilsen kan også fortelle om personell som blir trukket for kost og losji, at de ikke er tilsluttet pålagt bedriftshelsetjeneste og har manglende tjenestepensjon.
– Og flere må betale for hjemreiser selv. Dette er konkurransevridende for selskap som driver seriøst i bygg- og anleggsbransjen, sier Truls-Olav Strand Nilsen.
Dette er en LO-koordinator:
• En kontrollør som reiser rundt på bygg og anlegg, gransker selskapene og snakker med de ansatte.
• Målet er å motvirke sosial dumping og ivareta arbeidsmiljømessige forhold.
• Har LO som arbeidsgiver, og er dermed uavhengig av ledelsen i prosjektene de jobber på. Tone Faugli er leder av HMS/forhandlingsavdelingen som koordinatorene ligger under. Truls-Olav Strand Nilsen er LOs anleggssekretær og avdelingsleder for de 14.
• Virksomhetene som hyrer dem inn, refunderer lønnsutgiftene LO har med koordinatorene.
• LO-koordinatorer har blant annet vært brukt på store offentlige byggeprosjekter som flyplassen på Gardermoen og de store oljeanleggene langs kysten. Første gang var på Kårstø.
– Ekstremt viktig
For utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik, betyr det mye å ha LO med på laget.
– Dette er et ekstremt viktig virkemiddel. Vi må ta i bruk hele verktøykassa og virkemiddelbruken vi har. Vi må jobbe på en bred front, sier Kjell Inge Davik.
– Det ene er det kontraktsmessige mellom byggherre og entreprenør. Men den kompetansen LO har innen lønns- og arbeidsvilkår er så viktig. Det er ekstremt mange varianter her. En LO-koordinator er ansatt i LO, og er dermed uavhengig og kan kontaktes av arbeidsfolkene hvis det er noe de lurer på, legger han til.
– Det er en kjempestyrke i dette arbeidet, sier Kjell Inge Davik.