JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sp forventer at regjeringen legger seg flat i Bergen Engines-saken

Tirsdag skal justisminister Monica Mæland (H) redegjøre for regjeringens håndtering av Bergen Engines-saken for Stortinget. Senterpartiet krever oppvask.
Justisminister Monica Mæland (H)

Justisminister Monica Mæland (H)

Leif Martin Kirknes

Senterpartiet vil at regjeringen legger alle kortene på bordet for å gjenreise tilliten til at Høyre og regjeringen kan ivareta norske sikkerhetsinteresser.

– Jeg forventer at regjeringen legger seg flat og kommer med en grundig og ærlig gjennomgang av den svikten som ser ut til å ha skjedd, sier Sps Emilie Enger Mehl, som sitter i utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget, til NTB.

Siste: Regjeringen stanser salget av Bergen Engines

I februar ble det kjent at Rolls-Royce hadde inngått en avtale verdt 1,6 milliarder kroner med det russisk-kontrollerte selskapet TMH International om å selge motorfabrikken Bergen Engines på Hordvikneset.

Oligarkene som eier selskapet, antas å ha nære forbindelser til Kreml og president Vladimir Putin.

Bakgrunn: Tillitsvalgte frykter oppsigelser om Bergen Engines-salget stoppes

– Elendig håndtert

Bergen Engines har laget motorer til og har vedlikeholdsavtaler på en rekke norske forsvarsskip, samt flere andre Nato-land, deriblant USA.

Regjeringen har visst om saken siden desember, og Statsministerens kontor fikk skriftlig varsel i begynnelsen av februar. Likevel var det først når mediene begynte å skrive om saken at regjeringen begynte å gripe inn, mener Mehl.

– Det de har prøvd på så langt, er en dekkoperasjon der de gir inntrykk av at de har hatt kontroll hele tiden. Realiteten er at tidslinjen skurrer veldig, sier hun.

Etter mye medieoppmerksomhet valgte Rolls-Royce å stanse salget midlertidig 9. mars, og regjeringen har sagt at de vurderer å bruke sikkerhetsloven til å stanse salget permanent.

– Regjeringen har håndtert saken elendig ved å bagatellisere saken og gjennom flere uker gitt motstridende informasjon om hvorvidt de vil vurdere å bruke sikkerhetsloven for å gripe inn i salget eller ikke, sier Mehl.

Tillitsvalgt: «Hva er politikernes plan B hvis de greier å stoppe salget av Bergen Engines?»

Alvorlig svikt

Regjeringen har så langt ikke tatt noe selvkritikk. Det er lite betryggende for fremtidige saker, mener Mehl.

– Det ser ut til at regjeringen har manglet kontroll på regelverket som skal beskytte oss mot trusselen fra utenlandske oppkjøp. Dette til tross for at PST i flere år har advart mot at Russland og Kina vil sikre seg kontroll i Norge, nettopp ved å kjøpe opp bedrifter, viktig infrastruktur eller teknologi. Det er en alvorlig svikt, sier Mehl.

– Er det slik å forstå at stans av salget er det eneste akseptable for Sp?

– Det er regjeringen som sitter på hele bildet, som må ta den vurderingen. Det skal ikke være nødvendig at Sp skal være vaktbikkje for at de skal reagere og sørge for at rikets sikkerhet beskyttes. Vi forventer først og fremst at regjeringen bringer klarhet i hva som har skjedd, sier Mehl.

Fakta om Bergen Engines-saken

* Britiske Rolls-Royce kunngjorde 4. februar at de har signert en avtale om å selge motorvirksomheten Bergen Engines til det russisk-kontrollerte selskapet TMH International for 1,6 milliarder kroner. Dette er den Sveits-baserte internasjonale filialen under det russiske TMH-konsernet.

* En av de viktigste kundene til Bergen Engines har vært det norske Sjøforsvaret. Motorfabrikken har service- og vedlikeholdsavtaler med en rekke kystvaktskip, samt E-tjenestens spionskip Marjata, som er et av Norges mest sensitive skip.

* Motorer fra fabrikken brukes også av flere Nato-land, deriblant USA.

* TMH er verdens fjerde største leverandør av jernbanemateriell, men har gitt uttrykk for at de vil diversifisere sine aktiviteter.

* To av de største eierne i TMH er de russiske oligarkene Iskander Makhmudov og Andrej Bokarev.

* En rekke eksperter og aktører har advart mot at det er mye som tyder på at kjøperne har tette bånd til det russiske regimet.

* Bergen Engines sysselsetter rundt 950 personer internasjonalt, hvorav rundt 650 er basert ved hovedkontoret på Hordvikneset i Bergen.

* Sentralt i saken står sikkerhetsloven og bruken av denne. Bergen Engines var i utgangspunktet ikke omfattet av sikkerhetslovens bestemmelser, men paragraf 10.3, omtalt som «sikkerhetsventilen» i sikkerhetsloven, gjør at myndighetene kan hindre aktivitet som kan utgjøre en risiko for nasjonal sikkerhet likevel. Terskelen for å bruke paragrafen skal være høy.

* Salget skal etter planen sluttføres mot slutten av året, men Rolls-Royce stanset salget midlertidig 9. mars etter stor medieoppmerksomhet.

Kilder: Rolls-Royce, Lovdata, NTB, E24

Annonse

Flere saker

Annonse

Fakta om Bergen Engines-saken

* Britiske Rolls-Royce kunngjorde 4. februar at de har signert en avtale om å selge motorvirksomheten Bergen Engines til det russisk-kontrollerte selskapet TMH International for 1,6 milliarder kroner. Dette er den Sveits-baserte internasjonale filialen under det russiske TMH-konsernet.

* En av de viktigste kundene til Bergen Engines har vært det norske Sjøforsvaret. Motorfabrikken har service- og vedlikeholdsavtaler med en rekke kystvaktskip, samt E-tjenestens spionskip Marjata, som er et av Norges mest sensitive skip.

* Motorer fra fabrikken brukes også av flere Nato-land, deriblant USA.

* TMH er verdens fjerde største leverandør av jernbanemateriell, men har gitt uttrykk for at de vil diversifisere sine aktiviteter.

* To av de største eierne i TMH er de russiske oligarkene Iskander Makhmudov og Andrej Bokarev.

* En rekke eksperter og aktører har advart mot at det er mye som tyder på at kjøperne har tette bånd til det russiske regimet.

* Bergen Engines sysselsetter rundt 950 personer internasjonalt, hvorav rundt 650 er basert ved hovedkontoret på Hordvikneset i Bergen.

* Sentralt i saken står sikkerhetsloven og bruken av denne. Bergen Engines var i utgangspunktet ikke omfattet av sikkerhetslovens bestemmelser, men paragraf 10.3, omtalt som «sikkerhetsventilen» i sikkerhetsloven, gjør at myndighetene kan hindre aktivitet som kan utgjøre en risiko for nasjonal sikkerhet likevel. Terskelen for å bruke paragrafen skal være høy.

* Salget skal etter planen sluttføres mot slutten av året, men Rolls-Royce stanset salget midlertidig 9. mars etter stor medieoppmerksomhet.

Kilder: Rolls-Royce, Lovdata, NTB, E24