JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Drosjeeier Thomas Jacobsen frykter for levebrødet til 250 sjåfører ved taxisentralen i Sarpsborg og Fredrikstad etter regjeringens frislipp av drosjeløyver. Her sammen med drosjesjåfør Hakim Sulaiman.

Drosjeeier Thomas Jacobsen frykter for levebrødet til 250 sjåfører ved taxisentralen i Sarpsborg og Fredrikstad etter regjeringens frislipp av drosjeløyver. Her sammen med drosjesjåfør Hakim Sulaiman.

Aslak Bodahl

Thomas vil ikke lenger stemme på høyresida. Han misliker regjeringens nye taxifrislipp

Drosjeeier Thomas Jacobsen er bekymret for sjåførenes framtid. Seksbarnsfaren Hakim er en av drosjesjåførene som risikerer å måtte jobbe mer og tjene mindre.


08.05.2019
06:44
08.05.2019 08:34

aslak@lomedia.no

Den 1. juli neste år liberaliseres drosjemarkedet i byene. Det betyr følgende: Lokalpolitikerne kan ikke lenger begrense antall drosjeløyver etter behov, plikten om å tilhøre en taxisentral opphører og taxitjenester som Uber vil trolig oppfylle de nye kravene og bli tillatt.

ph

Taper stemmer

Regjeringens frislipp av drosjeløyver får hard medfart. Norges Taxiforbund kaller lovforslaget for en destruktiv taxipolitikk. Frykten er dårligere tilbud til publikum, dårlige arbeidsforhold i næringen, større prisforskjeller og flere useriøse aktører. Ved taxisentralen i Sarpsborg og Fredrikstad, som har 86 drosjeeiere med 130 biler og en omsetning på 153 millioner kroner i fjor, er det dårlig stemning.

– Regjeringen vil tape stemmer blant taxisjåførene. Jeg har alltid tilhørt den blå siden av politikken, men nå snur jeg. Vi vet at et frislipp er kontraproduktivt. Prisene vil ikke gå ned. Snarere tvert imot. Det vil bli dyrere å kjøre drosje, sier drosjeeier Thomas Jacobsen til FriFagbevegelse.

Han har vært trofast mot Høyre i alle år, men nå står Thomas på valglista til Senterpartiet i Fredrikstad. Valget om å skifte politisk side skyldes ikke bare at regjeringen vil fjerne taket på drosjeløyvene i byene. Jacobsen sier at det er arbeidslivspolitikken over tid som har gått på tålmodigheten løs. Han liker verken den økte bruken av innleie eller framveksten av vikarbyråene.

– Nå er jeg først og fremst bekymret for levebrødet til de 250 sjåførene vi har i taxisentralen. Det er villet politikk at folk skal jobbe mer for mindre penger. Arbeidslivet blir uryddig, og sjåførene vil bli presset hardt i en næring som allerede er marginal, understreker han.

Frykter lengre dager

Hakim Sulaiman i Sarpsborg er en av sjåførene som kjører for Thomas Jacobsen. Han har ingen tiltro til politikerne i denne saken, og som far til seks barn i alderen 4 til 17 år frykter han at dagene bak rattet i snitt vil bli lengre - fra 10 timer til 15 timer – etter frislippet 1. juli neste år.

– Dette er absolutt ikke bra. Hvorfor må regjeringen ødelegge for de sjåførene som allerede har en presset jobb? Det forstår jeg ikke, sier han og rister oppgitt på hodet.

Hakim betegner det som en fullstendig krise for både sjåfører og kunder å fjerne taket på løyvene. Han vil heller ha et regelverks som sikrer anstendige arbeidsforhold og et godt tilbud til kundene.

– Drosjereformen vil virke ødeleggende på de som allerede har sjåføryrket som levebrød. Hvis jeg blir arbeidsledig, blir det vanskelig å få seg jobb igjen, mener den hardt arbeidende sjåføren.

ph

River ned integreringen

Thomas Jacobsen, som også er styreleder i Sarpsborg og Fredrikstad taxisentral, hevder at regjeringens liberalisering av taxiløyvene oser av ideologisk overbevisning.

– Dette har ingenting med fornuft å gjøre. Forslaget er kunnskapsløst og av så dårlig kvalitet som overhodet mulig, sier Jacobsen, som er styreleder for det han omtaler som en «vellykket integreringsbedrift». 80 prosent av sjåførene har innvandrerbakgrunn fra 17 ulike nasjoner.

– Det regjeringen gjør nå er å rive ned en integreringsbransje for innvandrere. Verken skatt eller lovanvendelse er løst med det varslede frislippet, sier drosjeeieren.

– Alle som kommer inn i bransjen, har en vei å gå. Våre drosjesjåfører har gått den veien og fått justert seg etter norske kjøreregler. Hva så med de som ikke får en rettesnor? undrer han.

– Hvis framtidens sjåfører skal være uten en sentral ledelse, vil de utgjøre et problem både for politi og skattemyndigheter. Dette vil føre til mer skattesnusk, og etterforsking av pirattaxier er ikke noe politiet bruker ressurser på i dag. Regjeringen driver med revisjon og ikke politikk, sier han.

Saken fortsetter under bildet.

Hakim Sulaiman er drosjesjåfør ved taxisentralen i Sarpsborg og Fredrikstad.

Hakim Sulaiman er drosjesjåfør ved taxisentralen i Sarpsborg og Fredrikstad.

Aslak Bodahl

Dårligere i andre land

I Granavolden-erklæringen tar regjeringen til orde for økt bruk av delingsøkonomi i persontransporten. I praksis er det å si ja til sosial dumping og et løsarbeidersamfunn, ifølge Jacobsen. Han forstår ikke hvordan delingsøkonomi er synonymt med taxiyrket.

– Det er bare å se hvordan frislippet har artet seg i andre land. Etter at næringen ble liberalisert i Danmark og Sverige, har det blitt høyere priser og dårligere kvalitet, minner han om.

Jacobsen ser likhetstrekk mellom frislippet av drosjeløyver og problemet med at selskaper som Facebook og Google sluntrer unna skatt. Det samme vil skje når et utall hobbyløyvehavere vil splitte markedene, frykter han. Skattekrimsjef Jan-Egil Kristiansen har overfor FriFagbevegelse bekreftet at penger Uber tjener i Norge har funnet veien til skatteparadiset Bermuda.

Ikke enkelt å lure seg unna

Helge Orten (H), leder av transportkomiteen på Stortinget, sier at nye digitale løsninger vil gjøre det enklere å ha oversikt over kjørte turer.

–Det vil være krav til loggføring, og taksameterplikten blir videreført inntil et annet og bedre system kan tas i bruk. Det er altså ingen grunn til at det skal bli enklere å «lure seg unna». Aktører som ikke har til hensikt å følge norske lover og regler, vil ikke ha noen plass i denne næringen, påpeker han overfor FriFagbevegelse.

Taxisentralen i Sarpsborg og Fredrikstad driver nå med det Thomas kaller for «endringsledelse» for å stå best mulig rustet til møtet med regjeringens frislipp av drosjeløyver neste år.

– Ja, det brenner i teltet akkurat nå, men vi skal ikke legge oss ned. Vi skal vinne denne kampen, selv om det blir dyrt for alle parter. Alle taper litt i en slåsskamp. Resepten blir å svare hardt, bli enda mer profesjonelle og sørge for at kundene fortrekker oss, sier Thomas Jacobsen.

ph

Nye og bedre løsninger

Høyre-representanten påpeker at regjeringen har lagt fram et lovforslag som legger til rette for økt konkurranse der det er grunnlag for det. I hovedsak gjelder dette i de største byområdene.

– I distriktene, der det ikke er grunnlag for konkurranse, vil fylkeskommunene få mulighet til å tildele eneretter, det vil si en eksklusiv rett til å kjøre drosje. Det vil sikre et godt tilbud i hele landet, sier Orten til FriFagbevegelse.

– Den teknologiske utviklingen gjør det mulig å utvikle nye og bedre løsninger for kundene, og det vil gi bedre informasjon om kvalitet og pris. Store deler av taxinæringen har selv tatt i bruk denne teknologien for å forbedre tilbudet, understreker han.

I årene som kommer tror Orten kundene i enda større grad vil etterspørre sømløse reiser fra dør til dør.

– Drosjene vil være en viktig del av dette tilbudet, men da må vi samtidig legge til rette for en regulering som gjør at flere aktører kan tilby drosje som en del av sitt tilbud. Jeg er overbevist om at det vil gjøre drosjene mer relevante som en viktig del av kollektivtilbudet i årene som kommer, og at kapasiteten kan utnyttes bedre til beste for både kundene og næringen, sier han.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
08.05.2019
06:44
08.05.2019 08:34



Mest lest

Rune Breivik i huset hjemme på Hellesøy utenfor Bergen.

Rune Breivik i huset hjemme på Hellesøy utenfor Bergen.

Paul S. Amundsen

Alenepappa Rune har kjempa i ti år for å bli trodd. Nå beklager Nav

Om du jevnlig jobber foran en dataskjerm og skjermarbeidet utgjør en betydelig del av arbeidet ditt, har du rett til å få både synsundersøkelse og databrille dekket av arbeidsgiver.

Om du jevnlig jobber foran en dataskjerm og skjermarbeidet utgjør en betydelig del av arbeidet ditt, har du rett til å få både synsundersøkelse og databrille dekket av arbeidsgiver.

Colourbox

Gratis briller fra arbeidsgiver: Dette bør du vite

INGEN STREIK: Partene i statsoppgjøret landet en enighet seks timer på overtid Her er LO Stat-leder Egil André Aas (nr. to f.v.), kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (f.h.), personaldirektør Gisle Norheim i staten, og leder Anders Kvam i Akademikerne stat (t.v.).

INGEN STREIK: Partene i statsoppgjøret landet en enighet seks timer på overtid Her er LO Stat-leder Egil André Aas (nr. to f.v.), kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (f.h.), personaldirektør Gisle Norheim i staten, og leder Anders Kvam i Akademikerne stat (t.v.).

Morten Hansen

Sjekk lønnshoppet for statsansatte

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Stian Lysberg Solum / NTB

Pensjon: Her vil regjeringen kutte

Tillitsvalgt Kateryna Bilokin mener at deler av bonusen kunne blitt brukt til andre viktig tiltak i bedriften.

Tillitsvalgt Kateryna Bilokin mener at deler av bonusen kunne blitt brukt til andre viktig tiltak i bedriften.

Erlend Angelo

Ikea-ansatte får mer enn en månedslønn i bonus. Men tillitsvalgte Kateryna jubler ikke

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

Katharina Dale Håkonsen

Mens topplønte i staten fikk 5.700 kroner mer i lønn, fikk resepsjonsvakt Marit 1.700: – Jeg ble så irritert

Nytt om navn:

Espen Barth Eide

Espen Barth Eide

Sissel M. Rasmussen

Espen Barth Eide risikerer å miste sikker stortingsplass for Ap

Statsminister Erna Solberg (H).

Statsminister Erna Solberg (H).

Jan-Erik Østlie

Faktasjekk: Nei, en vanlig familie får ikke 14.000 i skattelette med årets forslag til statsbudsjett

I GANG: Meklinga i statsoppgjøret går inn i sluttfasen. Mandag startet LO Stat-leder Egil André Aas (t.v.), mekler Richard Saue (f.h.), riksmekler Mats Wilhelm Ruland og personaldirektør i staten Gisle Norheim innspurten.

I GANG: Meklinga i statsoppgjøret går inn i sluttfasen. Mandag startet LO Stat-leder Egil André Aas (t.v.), mekler Richard Saue (f.h.), riksmekler Mats Wilhelm Ruland og personaldirektør i staten Gisle Norheim innspurten.

Alf Ragnar Olsen

Staten har sagt at pengene er brukt opp – nå har de tre dager på seg til å unngå streik i staten

– Menneskelig sett skjuler det seg en personlig svært krevende situasjon bak dommen, sier advokat Anne-Lise Rolland.

– Menneskelig sett skjuler det seg en personlig svært krevende situasjon bak dommen, sier advokat Anne-Lise Rolland.

Tri Nguyen Dinh

Alenemoren ble sagt opp og sto uten inntekt. Nå kan hun få fast jobb og 300.000 i erstatning

– Det å avholde uravstemning over resultatet i et tariffoppgjør er ikke lovpålagt, men det anbefales, sier Fafo-forsker Kristine Nergaard. (Illustrasjonsfoto)

– Det å avholde uravstemning over resultatet i et tariffoppgjør er ikke lovpålagt, men det anbefales, sier Fafo-forsker Kristine Nergaard. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Lønnsoppgjøret: Disse får ikke stemme i uravstemning

Sjefene vektlegger omsorg og motivasjon av sine arbeidere, ifølge den nye undersøkelsen. (Illustrasjonsbilde)

Sjefene vektlegger omsorg og motivasjon av sine arbeidere, ifølge den nye undersøkelsen. (Illustrasjonsbilde)

Ole Palmstrøm

Dette tenker sjefen når du jobber fra hjemmekontor

Imagebroker/Martin Siepmann

Full ordkrig: Wizz Air-sjefen kaller fagbevegelsen barnslig

Oljearbeider Øyvind Jahren mener det er urettferdig at ikke innleide skal ha samme bonuser som det de fast ansatte får.

Oljearbeider Øyvind Jahren mener det er urettferdig at ikke innleide skal ha samme bonuser som det de fast ansatte får.

Ole Palmstrøm

Innleide Øyvind krever samme bonuser som fast ansatte i bedriften

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

Jan-Erik Østlie

Ikea-lederen måtte selv stoppe en tyv: – Savnet av vekterne er stort

Håvard Sæbø

Bussjåførene vant folkets støtte: – På 13 år har vi mistet 40.000 i årslønn. Det ser vi på som et tyveri

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

VARSLET: – Det er som ventet. Regjeringen og Stortinget har fått mange advarsler, sier Henny-Kristin Navarsete.

VARSLET: – Det er som ventet. Regjeringen og Stortinget har fått mange advarsler, sier Henny-Kristin Navarsete.

Ole Palmstrøm

Kritikerne mente oppsplittingen av Vegvesenet ville gi økte utgifter. Statsbudsjettet viser at de fikk rett

PASSE FORNØYD: Vigdis Rekdahl og Mats Jetlund var en del av forhandlingsdelegasjonen. LO Finans HK-leder Rekdahl sier hun er fornøyd med resultatet.

PASSE FORNØYD: Vigdis Rekdahl og Mats Jetlund var en del av forhandlingsdelegasjonen. LO Finans HK-leder Rekdahl sier hun er fornøyd med resultatet.

Erlend Angelo

Bankansatte får ny lønn: Her er resultatet

Av mer kritiske innvendinger løfter rapporten blant annet fram grovt undervurderte sammenhenger mellom kriser og forståelse for at alle sektorer rammes. (Illustrasjonsfoto)

Av mer kritiske innvendinger løfter rapporten blant annet fram grovt undervurderte sammenhenger mellom kriser og forståelse for at alle sektorer rammes. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

Ny rapport: Sjokkert over hvor dårlig forberedt Norge var da Covid-19 kom til landet


Flere saker