Tine tar kampen mot importost. Investerer 55 millioner kroner i nytt ysteri
Tine tar opp kampen mot importost og satser 55 millioner kroner på et nytt ysteri på Dovre, for å doble produksjonen av norsk camembert og brie.
Tine tar opp kampen mot importost og satser 55 millioner kroner på et nytt ysteri på Dovre, for å doble produksjonen av norsk camembert og brie.
Sissel M. Rasmussen
Rundt 90 prosent av hvitmuggostene som selges i Norge, blir i dag importert.
Tine åpnet onsdag et nytt produksjonsanlegg for hvitmuggost på Dovre, som en del av tradisjonsrike Dovre Ysteri. Ysteriet har vært i drift siden 1918, men får nå en kraftig økning i produksjonen av minst 12 varianter av brie og camembert.
Elkjøp: Svarer på Raymond Johansens anklager om fagforeningsknusing
– Jeg er overbevist om at norske forbrukere vil foretrekke lokal og kortreist camembert og brie, som er produsert på norsk melk, sier meierisjef ved Tine Meieriet Dovre, Sigrid Svanborg, til Nationen.
Samtidig har Tine omprofilert alle hvitmuggostene sine til merket «Dovre Ysteri».
– Med den endringen forteller vi tydeligere at vår kvalitetsost er lokalt produsert, kortreist og laget på norsk melk. Forbrukerne blir stadig mer opptatt av norsk, lokalt og kortreist, sier Svanborg.