JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tine tar kampen mot importost. Investerer 55 millioner kroner i nytt ysteri

Tine tar opp kampen mot importost og satser 55 millioner kroner på et nytt ysteri på Dovre, for å doble produksjonen av norsk camembert og brie.
Tine tar opp kampen mot importost og satser 55 millioner kroner på et nytt ysteri på Dovre, for å doble produksjonen av norsk camembert og brie.

Tine tar opp kampen mot importost og satser 55 millioner kroner på et nytt ysteri på Dovre, for å doble produksjonen av norsk camembert og brie.

Sissel M. Rasmussen

Rundt 90 prosent av hvitmuggostene som selges i Norge, blir i dag importert.

Tine åpnet onsdag et nytt produksjonsanlegg for hvitmuggost på Dovre, som en del av tradisjonsrike Dovre Ysteri. Ysteriet har vært i drift siden 1918, men får nå en kraftig økning i produksjonen av minst 12 varianter av brie og camembert.

Elkjøp: Svarer på Raymond Johansens anklager om fagforeningsknusing

– Jeg er overbevist om at norske forbrukere vil foretrekke lokal og kortreist camembert og brie, som er produsert på norsk melk, sier meierisjef ved Tine Meieriet Dovre, Sigrid Svanborg, til Nationen.

Samtidig har Tine omprofilert alle hvitmuggostene sine til merket «Dovre Ysteri».

– Med den endringen forteller vi tydeligere at vår kvalitetsost er lokalt produsert, kortreist og laget på norsk melk. Forbrukerne blir stadig mer opptatt av norsk, lokalt og kortreist, sier Svanborg.

Annonse
Annonse