Lønnsoppgjøret 2023:
Togene kan stoppe i august. Ansatte er ikke fornøyd med lønnstilbud
To selskaper i jernbanen skal til Riksmekleren i august.
Ole Palmstrøm
herman@lomedia.no
Etter ferien kan det bli streik i jernbanen.
Både Norsk Lokomotivførerforbund og Norsk Jernbaneforbund har brutt forhandlinger, og skal til mekling med arbeidsgiverne i august.
Eventuelle streiker kan gå ut over både person- og godstrafikken på jernbanen i Norge.
Både Vy og SJ kan bli påvirka av at de som vedlikeholder togene kan gå ut i streik.
Dyr kontrakt
Norsk Jernbaneforbund og arbeidsgiver Stadler Service Norway AS skal til Riksmekleren 8. august.
Stadler driver med service av både Vy og SJ sine tog, så en eventuell streik kan gå ut over persontransporten på Østlandet og nordover fra Oslo.
Ifølge forbundsleder Jane B. Sæthre er det en uenighet knytta til mellomoppgjøret.
– Stadler ønsker å harmonisere tariffavtalen sin. De har vunnet anbud for å gjøre vedlikehold på en togpark for Vy Tog. De opplever at tariffavtalen vi er fornøyd med, blir for dyr.
Med «å harmonisere tariffavtalen», mener Sæthre at arbeidsgiveren vil gjøre tariffavtalen mer konkurransedyktig, og tilpasse den til jobben de skal gjøre for Vy.
NJF-leder Jane B. Sæthre sammen med NLF-leder Rolf Ringdal under en politisk streik mot EUs 4. jernbanepakke i 2019.
Ole Palmstrøm
Stadler vil derfor ikke gi NJF-medlemmene en lønnsvekst som tilsvarer ramma avtalt i årets mellomoppgjør, 5,2 prosent, ifølge forbundslederen.
Sæthre sier også at Stadler ønsker å endre på flere ting enn lønn i tariffavtalen. Hun ønsker ikke å si noe mer konkret enn det i forkant av meklinga.
– Det skal bare være snakk om lønn. Vi mener mellomoppgjøret ikke er tida for å gå inn i andre type diskusjoner.
Ingen kommentar
Fabian Vettori, sjef for kommunikasjonsavdelinga i det sveitisiske morselskapet Stadler Rail, skriver i en epost at de ikke kommenterer pågående forhandlinger.
Men Vettori understreker også at Stadler har et godt forhold til NJF, og at de hele tida er i dialog for å finne en god løsning for alle parter.
Klare for konflikt
Jernbaneforbundets leder vil ikke spå hva som skjer:
– Tror du dere kommer fram til en løsning?
– Det veit man aldri. Stadler er utenlandsk eid, og det er sikkert andre som står bak og presser de norske lederne. Om dette handler om å bruke mekleren til å legitimere ett eller annet, eller om de står hardt på krava, det veit vi ikke, sier NJF-leder Sæthre.
Uansett er forbundet og klubben klare for konflikt hvis det ikke blir enighet i meklinga.
– Vi har levert plassoppsigelse og er klare til å stå hele løpet ut, avslutter Sæthre. NFJ har levert plassoppsigelse for 23 medlemmer hos Stadler Service Norway AS.
Vil ikke innføre AFP
Det blei også brudd i forhandlingene mellom Norsk Lokomotivførerforbund (NLF) og godstogselskapet Onrail i årets oppgjør.
Onrail er en nyoppstarta bedrift, og har nylig tatt over Green Cargo sin godstrafikk innenlands. Nå kjører selskapet godstog mellom Oslo og Stavanger, Bergen, Trondheim og Åndalsnes.
Forbundet har levert plassoppsigelse for 54 medlemmer i selskapet. Partene skal møtes hos Riksmekleren 23. august.
Lokførerne har to hovedkrav til årets oppgjør:
• Innføring av avtalefesta pensjon (AFP) med virkning fra 1. april. Det var protokollført at AFP skulle bli tema i årets lønnsoppgjør. Onrail vil regne inn kostnaden av å etablere AFP inn i ramma av lønnsoppgjøret – det vil si at mindre blir igjen til økt lønn.
• Lønnsøkning som ivaretar økt kjøpekraft, det vil si mer enn prisveksten. Onrail skal ha tilbudt 2,25 prosent lønnsøkning før bruddet, nesten tre prosentpoeng under ramma i privat sektor.
Tariffleksikonet: AFP
Onrail
Onrail er en nyoppstarta bedrift som konkurrerer med statlig eide CargoNet AS, ifølge daglig leder Henning Aandal.
– Markedet er prega av mange statlige selskaper og gode lønnsoppgjør selv om det har vært underskudd. Våre underskudd dekkes ikke av staten, sier han.
Henning Aandal. Bildet er tatt ved en annen anledning.
Rønnaug Jarlsbo
Han understreker at lønnsoppgjøret må være økonomisk forsvarlig for bedriften, og at de allerede lønner de ansatte høyere enn konkurrenten CargoNet. Grunnlønna i Onrail er per i dag 49.256 kroner per måned.
Ifølge lederen har allerede alle ansatte obligatorisk tjenestepensjon på 5,5 prosent.
Onrail skal ha lagt fram to nye tilbud etter bruddet i forhandlingene, og Aandal er overraska over at NLF ikke har akseptert et av dem.
• Lønnstillegg på 2.500 kroner i måneden, pluss innføring av AFP i begynnelsen av 2024.
• Lønnstillegg på 2.735 kroner i måneden, men AFP blir først tema i hovedoppgjøret 2024.
Begge alternativene ville gitt en høyere grunnlønn enn CargoNet, der lokførerne etter oppgjøret i 2023 får 49.503 kroner i måneden.
– Hvis lønnsgapet til CargoNet blir enda større, vil vi slite med den langsiktige konkurranseevnen, sier Aandal og legger til at de da må kompensere med høyere priser.
– I så fall mister vi kundene våre, som da heller velger andre tog, eller lar godset gå på europaveiene i stedet.
Aandal sier han ikke ser noen umiddelbar løsning, dersom NLF ikke går med på tilbudene.
Ikke tema: Ny AFP kom ikke i årets oppgjør
Uaktuelt å utsette
Forbundsleder i Norsk Lokomotivførerforbund, Rolf Ringdal, sier det aller viktigste for forbundet er å få innført AFP med virkning fra 1. april 2023.
Begge de siste tilbuda fra Onrail betyr å utsette innføringa av AFP til 2024 eller seinere.
Det er uaktuelt for NLF å utsette eller se bort ifra AFP, selv om Onrail da kan tilby rundt 5,2 prosent lønnsvekst, noe de så langt ikke gjort.
Onrails tilbud ligger under nivået hos andre godstogselskaper, understreker forbundslederen.
– På grunn av alderssammensetninga i bedriften, vil å utsette AFP ramme medlemmene veldig hardt.
Det vil også begrense rekruttering til bedriften, tror Ringdal.