Transportarbeiderforbundet har brukt 21 millioner kroner på havnekonfliktene
Transportarbeiderforbundet har bedt om økonomisk støtte til de streikende havenarbeiderne.
Det har vært bred støtte for hvanekonfliktene.
Roy Ervin Solstad
torgny@lomedia.no
Norsk Transportarbeiderforbund sendte i begynnelsen av oktober ut et brev til alle forbundene i LO med søknad om støtte i forbindelse med havnekonfliktene der forbundets medlemmer er tatt ut i aksjon.
I dag betaler forbundet ut streikestøtte til rundt 60 personer i de ulike konfliktene knyttet til havnearbeid.
Mange konflikter
I over to år har det vært boikott for å få opprette tariffavtale ved Risavika Terminal i Stavanger. Denne konflikten har blitt fulgt opp med sympatiaksjoner i Tromsø og Mosjøen. De aksjonene har i disse dager vart i to år.
• Havnekonflikten i Risavika er like låst
Ved siden av dette har det vært en boikott-aksjon av Holship i Drammen fra april 2014.
I Oslo er det en pågående konflikt knyttet til Yllport og krav om tariffavtale. Utover det er det i Oslo også å en pågående konflikt fordi havnearbeiderne er fratatt sin lovlige rett til arbeid på resten av havna. Denne konflikten har pågått siden mai 2015.
• Følg FriFagbevegelse på Facebook og Twitter
Forbundsleder i Transportarbeiderforbundet Roger Hansen holder appell på støttemarkeringa for havnearbeiderne i februar.
Jan-Erik Østlie
21 millioner kroner
I brevet fra Transport sier forbundet at de har (fram til oktober red.anm.) at de har brukt 21 millioner kroner på konflikten i havnesektoren.
Dette tærer på forbundets streikekasse, og derfor ber de om økonomisk støtte: Transportarbeiderforbundet fikk kontant svar fra Fellesforbundet. Da forbundets landsmøte uka etter at brevet var sendt bevilget en halv million kroner til Transport.
– Det er flere bevilgninger enn dette, men jeg har ikke lyst til å gå ut med en liste over bidrag, sier forbundsleder Roger Hansen.
– Vi er veldig glad for all støtte fra LO, forbundene og mange avdelinger, og det gjelder ikke bare det økonomiske. Men det er viktig for oss at alle forbundene i LO har støttet oss i disse kampene, sier Hansen.
Underskudd på ti millioner kroner
Etter det frifagbevegelse erfarer har det kommet inn i underkant av én million kroner. Transport befinner seg i en trang økonomisk posisjon, og må gå til innskrenkninger i de ansatte på forbundskontoret. I 2014 gikk forbundet med et underskudd på nesten ti millioner kroner.
• Leserbrev: Sammen er vi sterke