Utålmodige sykkelbud i Foodora krever at arbeidsgiver dekker mobil og sykkel
Foodora-budene i Oslo har organisert seg og håper å få en tariffavtale.
Klubbleder i Foodora-klubben i Oslo, Espen Landgraff og LO-leder Hans-Christian Gabrielsen møttes til en sykkelprat i forbindelse med Foodora-klubbens klubbmøte, mandag.
Jan-Erik Østlie
torgny@lomedia.no
Foodora leverer mat hjem til deg. Eller rettere: Det er de rosa sykkelbudene som sykler maten fra restauranten hjem til deg. Nå vil de ha dekket utgifter til vedlikehold av sykkel og sikkerhetsutstyr. Mange har meldt seg inn i Transportarbeiderforbundet, og det er dannet en klubb. Nå krever de tariffavtale.
Blant annet er helt essensielle arbeidsverktøy som smarttelefon og sykkel i dag dekket av budet selv. I tillegg til lønn er dette blant de viktigste kravene i en ny avtale.
– Det er fort gjort at telefonen blir skadet i jobben, og da er det rytterens problem, sier Paul Olai-Olssen som er en av de tillitsvalgte i budklubben.
– Utgifter er ellers knyttet til klær, sykkeldeler og mat. Vi spiser jo som ulver da det er en ekstremt energikrevende jobb. Det er også spørsmål om vi skal be om et vintertillegg i de kaldeste tre månedene, da salt «spiser opp» syklene våre og utgiftene våre generelt går opp, i tillegg til at jobben er tyngre. Det er også viktig for oss å styrke dialogen med ledelsen ved å få et fungerende arbeidsmiljøutvalg, noe de nå ser ut til å gå med på, forklarer Olai-Olssen.
I dag er Foodora etablert i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Drammen, Lillestrøm og Asker og Bærum. Budene i Oslo har dannet en klubb og i Trondheim er nesten halvparten av budene organisert i Transportarbeiderforbundet.
Sykkeshorts til budene
Foodora-budene møtte denne uken LO-leder Hans-Christian Gabrielsen. Budene ønsker seg sterkt en tariffavtale.
Nesten 20 bud hadde mandag morgen samlet seg i Transportarbeiderforbundets lokaler. Der var LO-lederen og nestleder i Transportarbeiderforbundet Terje Samuelsen. I velkomstgave fra LO fikk alle Foodora-budene fikk en sykkelshorts og en drikkeflaske. Sykkelshortsen var utstyrt med LO-logoen og logoen til Transportarbeiderforbundet. På tvers over baken var det skrevet «Foodoraklubben».
Møte med arbeidstvistloven
Matbudene var fornøyd med gaven, men ikke like fornøyd med framdriften for å få tariffavtale. For de nyorganiserte budene var møtet med virkeligheten i arbeidstvistloven ikke like enkel å svelge.
– I utgangspunktet er avtalen ferdig, men vi må være helt sikker på at vi gjør det riktige, svarte Terje Samuelsen fra Transportarbeiderforbundet på utålmodigheten. Han påpekte at en tariffavtale i Foodora vil være et pionerarbeid.
– Denne typen transport er framtida i bynære områder. Derfor er det viktig for Transportarbeiderforbundet at alle bestemmelsene kan stå seg over tid, sa Samuelsen, som lovet at bedriften vil motta et krav om tariffavtale i løpet av oktober. Et problem er at Foodora ikke er medlem av noen arbeidsgiverforening.
For Foodora er dette upløyd mark. Hadde de vært med i NHO eller Virke ville de fått hjelp der.
Ikke streik uten videre
– Hva skjer hvis ikke Foodora sier ja til å inngå en tariffavtale, spurte et av sykkelbudene.
– Da blir saken sendt til mekling og vi mekler for å bli enige, svarte LO-leder Gabrielsen på et spørsmål fra salen. Det er ikke sånn at et nei fra bedriften vil føre til at det blir streik uten videre.
Også tidligere har det vært organisert i sykkelbud i Transportarbeiderforbundet, men de har vært ansatt i bedrifter som har vært omfattet av spedisjonsoverenskomsten, og den passer ikke spesielt bra for Foodora-budene.
I tillegg til lønn så er betaling for bruk av telefon og vedlikehold av sykkel viktig. Foodora krever at budene har en moderne smarttelefon og en sykkel som er lovlig i henhold til vegvesenets bestemmelser. I perioden 1. november til 1. april må syklene være utstyrt med piggdekk. I Sverige har Arbeidstilsynet pålagt Foodora å utstyre sin bud med piggdekk om vinteren.
120 kroner timen
I Norge er budene iansatt i bedriften, og i utgangspunktet har nyansatte bud kontraktfestet ti timer arbeid i uka. De får 120 kroner i timen i grunnlønn og 15 kroner for hver levering. På lørdag får budene 20 kroner og på søndag 25 kroner for hver levering. På sine hjemmesider reklamerer bedriften med at dette blir opp til 200 kroner i timen inkludert tips.
Foodora er i sterk vekst. Det er rundt 300 Foodora-bud i Oslo, underkant av 70 er organisert i Transportarbeiderforbundet. I Trondheim er det i overkant av 30 matbud og halvparten av dem er organisert.
Vil ha dialog
Arbeidsgiver Foodora holder foreløpig døra åpen for en avtale.
– Hvilken holdning har Foodora til å inngå en tariffavtale i bedriften?
– Vi er alltid åpne for dialog med våre partnere og ansatte. Det gjelder også i dette spørsmålet, svarer daglig leder i Foodora, Carl Tengberg på spørsmål fra Frifagbevegelse.no.
– Synes dere det er bra at Foodora-budene fagorganiserer seg og danner en klubb?
– Å melde seg inn i en fagforening er en personlig avgjørelse, og ingenting vi som bedrift ønsker å kommentere og dermed påvirke. Vi respekterer alles rett og avgjørelse.
• Sykkelbudene må betale sykkel og mobiltelefon selv. Nå melder de seg inn i LO
Slik er prosessen for å få tariffavtale. Det er mange muligheter for å få en tariffavtale uten å gå til streik. De aller fleste får tariffavtale uten å streike for det.
Torgny Hasås