JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Offentlige anbud og EØS

Veiarbeiderne krever tariffavtale, men Senterpartiet sier nei på grunn av EØS

Etter å ha byttet til borgerlig side, vil ikke Sp i Trøndelag lenger støtte veiarbeidernes krav.
Fylkeskommunen i Trøndelag setter ikke lenger krav til tariffavtale i anbudene for veivedlikehold.

Fylkeskommunen i Trøndelag setter ikke lenger krav til tariffavtale i anbudene for veivedlikehold.

Dorthe Karlsen

torgny@lomedia.no

I Trøndelag får nå Senterpartiet kritikk for å være feig i møte med EØS-avtalen.

Saken handler om lønn og arbeidstid for veiarbeiderne i fylket, men nå har Senterpartiet fått kalde føtter: Vil kravet om tariffavtale i selskapene som vedlikeholder veiene bryte med EUs konkurranseregler?

To ganger tidligere har fylket krevd tariffavtale i veiselskapene. Da støttet Senterpartiet veiarbeidernes krav. Nå har Senterpartiet snudd.

Etter siste valg skiftet Senterpartiet side – fra rødgrønn til borgerlig blokk. Senterpartiet inngikk en allianse med høyresida og fikk det øverste vervet – som fylkesordfører.

Etter at partiet fikk dette vervet, har de ofret kravet om at fylkeskommunen skulle kreve tariffavtale ved anbud.

Redsel for å bli saksøkt

I to runder, i 2021 og i 2023, har Trøndelag fylkeskommune vedtatt at det skal stilles krav til tariffavtale for entreprenører som får tildelt kontrakter for veivedlikehold.

Fram til valget i fjor var Senterpartiet på den rødgrønne sida i fylkestinget. Da stemte partiet for et slikt krav.

Men da fylkestinget i juni i år skulle tildele nye kontrakter for vedlikehold av fylkesveier, var flertallet blitt et annet. Høyresiden hadde flertall, og Senterpartiet var nå på denne siden.

Senterpartiets fylkesordfører Tomas Iver Hallem argumenterte med at han ikke ville ta noen risiko for at fylkeskommunen skal bli saksøkt av noen som føler seg forbigått ved tildeling av kontrakter.

– Vi kan komme i en situasjon der vi blir saksøkt på at vi har lagt feil grunnlag inn i anbudet. I verste fall kan vi være nødt til å bruke penger til å betale en rettssak, sa Hallem.

Bruker ikke handlingsrommet

Det var Vebjørn Gorseth fra Arbeiderpartiet som fremmet forslag om at fylkeskommunen skulle stille krav om veivedlikehold. Med seg fikk han SV, Rødt og Kristelig Folkepartis stemmer.

Senterpartiet stemte nå imot. Partiets begrunnelse var at det strider med EUs konkurranseregler å kreve tariffavtale ved offentlige anbud.

– Det er spesielt at Senterpartiet som er så imot EU, viser til EU i en så prinsipiell sak.

Det sier forbundsleder i LO-forbundet Norsk Arbeidsmandsforbund, Brede Edvardsen til FriFagbevegelse.

Det er Arbeidsmandsforbundet som har jobbet for å innføre krav om tariffavtaler i disse kontraktene.

Svar fra EU-kommisjonen

Arbeidsmandsforbundet er medlemmer av UNI Europe, som er en europeisk sammenslutning av fagforbund fra hele Europa.

UNI Europe henvendte seg i 2021 til EU-kommisjonen for å få en avklaring om det var brudd på EUs konkurranseregler å kreve tariffavtaler ved offentlige anbud.

Svaret de fikk fra visepresidenten i EU-kommisjonen, Valdis Dombrovskis, var at det var i orden med krav om tariffavtaler i utlysning av anbud i offentlig sektor, så lenge alle har mulighet til å inngå en slik avtale.

Dombrovskis henviser til EUs direktiv om offentlige anbud.

Direktivet slår fast at medlemsstatene må sikre at aktørene som utfører offentlige kontrakter overholder sin forpliktelser blant annet når det gjelder tariffavtaler.

Offentlige anskaffelser

I Norge er direktivet gjennomført gjennom lov og forskrift om offentlige anskaffelser.

Her heter det at offentlige anskaffelser skal inneholde bestemmelser som sikrer lønns- og arbeidsvilkår som ikke er dårligere enn allmenngjorte tariffavtaler eller landsomfattende tariffavtaler.

Ti bransjer i Norge er tariffavtalen allmenngjort. Der er visse bestemmelser, blant annet lønnsbetingelsene, slått fast, slik at det er ulovlig å betale mindre enn det tariffavtalen sier.

Aksepterer ikke avvik

Tariffavtalen for veiarbeid er ikke allmenngjort. Norsk Arbeidsmandsforbund mener at Lov om offentlige anskaffelser gir et bedre vern mot sosial dumping enn et allmenngjøringsvedtak. Det er så å si bare det offentlige som er oppdragsgiver for veiarbeid.

Statens vegvesen har for eksempel tolket det veldig strengt. Ifølge Edvardsen aksepterer de ikke noen avvik fra tariffavtalen på sine underleverandører.

Edvardsen frykter at flere vil følge Trøndelags eksempel. Det kan føre til at en entreprenør uten tariffavtale vinner et anbud. Forskjellen er at bedriften med tariffavtale taper på grunn av utgiftene til AFP.

FriFagbevegelse har gjentatte ganger forsøkt å få kontakt med fylkesordfører Hallem fra Senterpartiet for å få en kommentar om bruk av handlingsrommet. Men vi har ikke lykkes å komme i kontakt med ham

Warning
Annonse
Annonse