JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ventetiden hos Nav har økt, tross tiltak for det motsatte

Nav tok for et par år siden grep for å kutte ventetiden for saksbehandlingen. For mange områder er ventetiden blitt lengre, opptil 59 prosent lengre.
Det kan ta tid å få saker behandlet hos Nav, enda de hadde ambisjoner om å kutte ventetid.

Det kan ta tid å få saker behandlet hos Nav, enda de hadde ambisjoner om å kutte ventetid.

Eirik Dahl Viggen

Det viser en oversikt gjengitt i Klassekampen. Arbeids- og velferdsetaten (Nav) oppgir hvor lang tid de bruker på saksbehandling på ulike områder nå, sammenlignet med 2015.

I 2017 ble det gjort flere tiltak for å kutte ventetiden, blant annet ble personmøter redusert til fordel for kontakt per telefon eller internett.

Nye Nav-tall: Enorm økning i antall unge uføre

For arbeidsavklaringspenger øker saksbehandlingstiden fra et snitt på 10,9 kalenderdager i 2015 til 17,3 dager så langt i år, hele 59 prosent lengre ventetid enn før. Saksbehandlingstiden for foreldrepenger er økt fra 26,2 til 35,9 dager.

Behandlingstiden for saker som gjelder barnetrygd, kontantstøtte, yrkesskader, hjelpemidler, bidrag til enslig forsørger, gravferdsstønad, tilleggsstønad, tilleggsstønad arbeidssøkere og supplerende stønad har også økt.

Et par av de største postene har gått noe ned. Saksbehandling av alderspensjon er redusert siden 2015, men har så gått noe opp igjen, fra 5,7 dager i 2017 til 6,8 dager så langt i 2019, mens uføretrygd i snitt er ned fra 139 dager i 2015 til 123 dager i dag.

(©NTB)

mette.bjorberg.estep@ntb.no

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse