Bring frakter stadig flere pakker, men har ikke blitt den redningsplanken Posten håpet på
Da Posten satset på logistikkmarkedet ved årtusenskiftet så man for seg å utvikle et nytt ben å stå på. Så langt har ikke dette blitt den redningsplanken man håpet på, og nå faller brevvolumet mer enn forventet.
Satsingen Posten har gjort innen logistikk, kaster så langt ikke nok av seg til å dekke opp for det fallende brevvolumet.
Ole Palmstrøm
kai.hovden@lomedia.no
– Logistikkvirksomheten vokser, og nå så vi også en liten bedring på resultatet i tredje kvartal. Vi har utviklet en betydelig logistikkvirksomhet, men har også hatt noen utfordringer når det gjelder lønnsomheten i denne virksomheten, sier konsernsjef Tone Wille.
Fjoråret bød blant annet på utfordringer da man skulle flytte inn i nye terminaler, men konsernsjefen påpeker at man må forvente innkjøringsproblemer i slike situasjoner.
– Men de ble nok større enn hva vi hadde forventet, medgir hun.
• Norske postkasser tomme for brev to dager i uka. Nå krever Posten fortgang i omstillinga
Ser resultater
– Vi har jobbet mye med å forbedre drift og kvalitet på de nye terminalene i år, og det begynner vi å se resultatene av i tredje kvartal. Det er god vekst i virksomheten, men dette er en virksomhet som opererer i en lavmarginbransje, understreker Wille.
Hun peker på at Norges geografi og befolkningstetthet gjør det dyrt å drive med logistikk her i landet.
– Men fremtiden ligger i å frakte det som ikke kan digitaliseres. Med veksten vi ser har jeg tro på at vi skal få tilfredsstillende lønnsomhet også i logistikksegmentet. Selv om pakkevolumet vokser er det langt igjen til det er på samme nivå som brevvolumet var. Det å tro at vi skal håndtere nok pakker til å levere disse hver dag er veldig langt unna realiteten, slår Wille fast.
I snitt fikk hver husstand i Norge sju pakker i 2017.
Mer lønnsom produksjon
– Vi investerer mye i logistikknettverket for å skape mer effektiv og lønnsom produksjon. Jeg har tro på at vi skal få et tilfredsstillende resultat over tid, sier Wille.
Resultatmessig trenger Posten større bidrag fra dette benet nå.
– Det kan du gjerne si. Samtidig tok vi en beslutning for noen år siden om å investere ganske mye i å fornye det norske logistikknettverket vårt. Det tar tid å få effekt ut av denne investeringen. I tillegg har det kommet noen nye utfordringer vi ikke så komme, og vi har kvittet oss med noen områder som ikke har vært gode nok. Det er en vurdering vi gjør fortløpende fremover også – altså, hvor er vi en god eier og har forutsetning for å ha tilfredsstillende inntjening.
Brevvolumet er hovedutfordring
Kan situasjonen i logistikkvirksomheten spille inn på omstillingen som skal gjøres i Posten?
– Det fallende brevvolumet er hovedutfordringen i fremtiden. Samtidig må en del ting falle på plass innen logistikksegmentet. Vi begynner å se effekten av det vi har gjort, men er ennå ikke i mål. Den desidert største utfordringen er fallet i brevvolum og hvordan vi skal klare å håndtere det på sikt. Det handler om hvordan vi skal klare å ha et tilfredsstillende distribusjonsnett i Norge som er med å opprettholde konkurransekraften vår, og samtidig er økonomisk bærekraftig, sier Wille.
Den desidert største utfordringen er fallet i brevvolum og hvordan vi skal klare å håndtere det på sikt.
Tone Wille, konsernsjef i Posten
Resultatmessig er vi ikke der i dag at logistikk kan kompensere for fallet i brevvolum.
Tone Wille, konsernsjef i Posten