Enigheten i forhandlingene i Bring Transportløsninger AS (BTL) sikrer blant annet alle BTL-ansatte et tillegg på 16 500 kroner, samt økning av en rekke tillegg. Her er Fagforbundet Post og finans' forhandlinngsutvalg: Jacqueline Hopkinson, Odd Arne Hartvigsen, Cathrine S. Ertsås (foran), Gerd Øiahals og Marius Weisæth underveis i forhandlingene.
Alf Ragnar Olsen
Lønnsoppgjøret 2022
Dette er den nye lønna til ansatte i to Bring-selskap
Det er enighet i Postens datterselskaper Bring Courier & Express og Bring Transportløsninger. Økte tillegg, økt satsing på lærlinger samt kompetanse og lønnsløft er hovedpunktene.
alf@lomedia.no
Mer lønn og justerte tillegg, med noe ulik innretning fra selskap til selskap, er kort fortalt hovedpunktene i årets forhandlingsresultater i Bring-selskapene Courier & Express og BTL.
Leder Gerd Øiahals og nestleder Cathrine S. Ertsås sier seg fornøyde med tanke på flere av de sentrale kravene i årets oppgjør.
– Medlemmene ga tydelig uttrykk for at økt kjøpekraft var sentralt for dem. Vi føler at årets oppgjør innfrir disse punktene, og er fornøyde med det, sier de to.
Styrket fokus på lærlinger og kompetanse er i tillegg en fellesnevner her.
Aktuelt: Her er den nye lønna til ansatte i Posten
17.500 til alle i Courier & Express
Forhandlingsutvalget i Bring Courier & Express besto av hovedtillitsvalgt i selskapet, Andreas Huuse Vaagen, samt forbundssekretær Jacqueline Hopkinson, nestleder Cathrine S. Ertsås og leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans.
Hovedpunktene i protokollen er todelt:
Det gis et generelt årslønnstillegg på 17.500 kroner til alle heltidsansatte. Deltidsansatte får en relativ andel. Lønnstillegget inkluderer alle tillegg gitt i A-delsforhandlingene mellom LO Stat og Spekter.
Fem kroner per time
Resultatet innebærer i tillegg en økning av gjeldende ulempetillegg:
Ubekvemstillegg for søndag økes med fem kroner per time.
Alle justeringer gjøres gjeldende med virkning fra 1. april i år.
I tillegg til de ovenfor nevnte punktene er det gjort tekstmessige endringer i avtalen. Blant de nye punktene er egne punkt angående hjemmekontor og rettigheter i forhold til omplassering.
«Dersom arbeidsgiver ønsker å tilby hjemmekontor skal det inngås særavtale om omfang og vilkår. Hjemmekontor skal være frivillig og avtales skriftlig med den enkelte. Ved bruk av hjemmekontor skal overenskomstens regler og forskrift om hjemmekontor følges.»
Det nye punktet om omplassering lyder som følger:
«Ved omplassering til annet, eventuelt lavere lønnet stilling – grunnet sykdom, skade innskrenkninger eller andre forhold som ikke skyldes arbeidstakeren, skal arbeidstakeren som hovedregel beholde sin grunnlønn som en personlig ordning i to år.»
FORNØYD: – Resultatene sikrer våre medlemmer økt kjøpekraft. I tillegg har vi fått gjennomslag for økt satsing på kompetanse, lærlinger og regulering av hjemmekontorbruk. Vi er fornøyde, sier leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans.
Alf Ragnar Olsen
Lønn og stigetillegg
Det er også oppnådd enighet i forhandlingene i Bring Transportløsninger (BTL), hvor forhandlingsutvalget besto av selskapstillitsvalgt Odd Arne Hartvigsen, forbundssekretærene Jacqueline Hopkinson og Marius Weisæth, nestleder Cathrine S. Ertsås og Gerd Øiahals fra Fagforbundet Post og finans.
Hovedpunktene i protokollen går på lønn og stigetillegg, og lyder som følger:
Det gis et generelt tillegg på 16.500 kroner per år for ansatte på timelønn eller månedslønn. For deltidsansatte gis tilleggene forholdsmessig ut fra stillingsprosenten.
Døgnsatsene justeres, og endres til følgende felles satser:
Ansiennitet fra 0–3 år justeres fra 2055 kroner per døgn til 2135 kroner per døgn.
Ansiennitet fra 3–8 år justeres fra 2107 kroner per døgn til 2187 kroner per døgn.
Ansiennitet over 8 år justeres fra 2241 kroner per døgn til 2321 kroner per døgn.
Turlønn justeres fra 204 kroner til 212 kroner.
Tilleggene for ubekvem arbeidstid er også økt:
Kveldstillegget justeres fra 13 kroner til 15 kroner.
Nattillegget justeres fra 32 kroner til 35 kroner.
Minstelønnssatsene er også regulert opp:
Fra 188 kroner per time for sjåfører opp til 200 kroner per time
Fra 190 kroner per time for øvrige stillinger til 203 kroner per time.
Tilleggene gjelder fra 1. april, og inkluderer resultatene fra A-delsforhandlingene.
Det er i tillegg gjort en rekke tekstmessige endringer i avtalen. Innføring av et tillegg lærlingeveiledere er blant de nye punktene i avtalen:
Det kan etter individuell avtale gis et tillegg som lærlingeveileder på 1000 kroner per måned. Tillegget gis tidsbegrenset i henhold til utførelse og ansvar i rollen. Tillegget gis ikke til ledere.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Postens behandling av sjåførene skaper usikkerhet
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie