Omstilling og korona:
Postansatte jubler for tidenes resultat: – Det gir ressurser til å takle endringene
Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans er glad Posten oppnådde tidenes resultat under koronaen.
NETTHANDEL: Posten har oppnådd tidenes overskudd i en travel, men krevende tid. Eksplosiv vekst i netthandel og pakkepost er en hovedårsak til det. Madeleine Gamborg kjører pakkepost i Oslo sentrum, og kan bekrefte at det er nok å gjøre for tida.
Alf Ragnar Olsen
alf@lomedia.no
Posten fikk et justert driftsresultat på 1,4 milliarder kroner i fjor. Kraftig vekst i netthandelen under koronapandemien er forklaringen.
Det justerte driftsresultatet er Postens beste noensinne og en økning på 76 prosent fra 2019. Det skjer til tross for at omsetningen falt med 216 millioner kroner. Omsetningen i 2020 ble snaut 24 milliarder kroner.
Måtte oppbemanne: Posten Norge sa opp for mange – nå krever tillitsvalgte at arbeidsgiveren ansetter igjen
Lønn for strevet
Men selv om 2020 mot alle odds ble et rekordår, er Øiahals klar på at endringene ikke er avsluttet. Videre omstilling vil bli et gjennomgangstema, også i årene som kommer, mener Øiahals.
– Fjoråret var tøft for medlemmene våre. Vi gikk fra 5-dagers omdeling til 2,5 dager, og det ble nedbemannet i forbindelse med dette. Så kom koronaen, og vi fikk en formidabel vekst på logistikksiden da netthandelen eksploderte. Det var tøft for våre folk. En rekke steder ble det nedbemannet for mye. Det skapte et voldsomt arbeidspress over tid. Mange merket på kroppen at dette var tungt, sier Øiahals.
OMSTILLING KREVER SITT: Å gjennomføre gode omstillingsprosesser krever ressurser. Derfor er det svært positivt at Posten Norge-konsernet leverer solide resultater. For det er viktig i arbeidet med å skape trygge og fremtidsrettede arbeidsplasser for våre medlemmer, sier Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans.
Alf Ragnar Olsen
Etter det Posthornet erfarer, pågår arbeidet med tiltak ute på enhetene fortsatt, og flere steder er bemanningen fortsatt ikke oppe på riktig nivå etter omleggingen 7. juli ifjor.
Kommet for å bli
Det at Ola og Kari Nordmann under koronakrisen har tatt netthandelen til nye høyder, har slått positivt ut for Posten.
At konsernsjef Tone Wille forleden presenterte tidenes resultat for Posten Norge, synes Øiahals er veldig gledelig.
– Trenden med fallende brevpost fortsetter, og vi ser at veksten vil komme på logistikksiden. Det betyr at det nødvendigvis må bli en fortsatt endring i måten Posten arbeider på, og hva man arbeider med.
– Jeg tror det nye handlemønsteret er kommet for å bli, og at folk flest i økende grad vil handle på nett også etter koronaen. Når samfunnet åpner helt opp vil man sikkert oppleve et lite fall, ettersom folk også vil handle i fysiske butikker, men jeg tror det nye handlemønsteret har satt seg, sier hun.
Mye delt: Postbud Tor Ivar møter blide fjes og takknemlighet på ruta: – Jobben vi gjør er mer verdsatt
Lønnsevne
Øiahals mener det i dette helhetsbildet er svært viktig og positivt at Posten har gode inntekter og solid økonomi.
– Det gjør at Posten Norge har ressurser og midler til å takle endringsprosessene som vil komme, og at arbeidsgiveren bør være rustet for å gjøre det man kan for å trygge og sikre gode arbeidsplasser i konsernet, sier Øiahals - som ikke vil forskuttere eller spekulere i hva det gode resultatet skaper av forventninger inn mot lønnsoppgjøret.
– Det må også nevnes at vi er kommet inn i en stor organisasjon som har sin linje i oppgjøret, og vi har også frontfagsmodellen å ta hensyn til, fremholder Øiahals.