Skal jobbe internasjonalt for kvinnelige transportarbeideres vilkår
I en bransje med beinhard konkurranse står utfordringene i kø, og kvinner er ofte ekstra utsatt.
Cathrine Ertsås er nytt medlem i ITF Woman Transport Workers Committee (ITF).
Alf Ragnar Olsen
alf@lomedia.no
Cathrine Ertsås er nytt medlem i ITF Woman Transport Workers Committee (ITF).
Under ITFs kongress i forrige uke var tillitsvalgte fra hele verden samlet i Marrakech.
Her var dagsorden preget av fremtidsvyer og ikke minst globale problemstillinger i en bransje der tøff konkurranse, useriøse aktører og sosial dumping er felles utfordringer.
Kort om ITF
International Transport Workers Federation ble etablert i 1896
ITF organiserer over 20 millioner transportarbeidere fra mer enn 150 land
På verdensbasis er 16,9 prosent av transportarbeiderne kvinner
Medlemmene arbeider innen veitransport, tog, trikk og bane, luftfart og i maritim sektor
– Noe jeg brenner for
Under konferansen ble Cathrine Ertsås valgt inn i ITF Woman Transport Workers Committee.
Ertsås er nestleder i Fagforbundet Post og finans, og har i en årrekke engasjert seg i internasjonalt arbeid gjennom ulike fora innen fagbevegelsen.
Ertsås er takknemlig for tilliten og sier det blir utrolig spennende å jobbe med kvinner i transport på vegne av de nordiske forbundene.
– Internasjonal solidaritet og å arbeide for at folk i alle land skal ha gode liv og anstendige arbeidsforhold er noe jeg har brent for så lenge jeg kan huske. I bransjer der konkurranse på tvers av landegrensene gjør at lønn og arbeidsforhold settes under press blir det ekstra viktig å løfte alle, for å hindre at arbeidere tvinges til å underby hverandre og jakte oppdrag i en nedadgående spiral, sier hun.
Gjennomslagskraft
Likestilling bør være en selvfølge i 2024, tror nok mange. Men Ertsås sier verdenssamfunnet ikke har kommet lengre enn at det fortsatt er nødvendig å arbeide spesifikt med å ivareta kvinners vilkår og rettigheter i arbeidslivet - både generelt, men også særlig i transportbransjen.
– Vi vet at kvinner er ekstra utsatt for både diskriminering og trakassering. Det gjelder i arbeidslivet generelt, og det er tilfelle i transportbransjen. Derfor må vi i fagbevegelsen selvfølgelig gjøre alt vi kan for å endre på dette, og jeg håper å bidra til det. I aktuelle saker i verdenspressen er det ofte ITF-eksperter og -representanter som uttaler seg. Det borger for at ITF har påvirkningskraft og blir ansett som en tung og seriøs aktør internasjonalt. Derfor håper og tror jeg man gjennom ITF kan ha reell innflytelse, sier Ertsås.
Stolt og glad
– Jeg er både stolt og glad for at Fagforbundet har fått en representant inn i dette forumet som skal arbeide for å styrke kvinnelige transportarbeideres rettigheter og vilkår internasjonalt, sier Ingunn Reistad Jacobsen. Hun leder Yrkesseksjon samferdsel og teknisk i Fagforbundet og deltok også på ITF-kongressen i Marokko der Ertsås ble valgt inn.
Reistad Jacobsen sier utfordringer knyttet til globalisering var tema i møtet, der man også understreket viktigheten av at kvinner må bli sett og hørt i prosesser som påvirker arbeidernes vilkår.
– Kvinnelige transportarbeidere må ha en røst, og skal inkluderes i beslutningsprosesser på arbeidsplassen, i kollektive forhandlinger med arbeidsgiverne, med regjeringer og i Fagforbund. Det var en rød tråd i dagsordenen under møtet i ITF Woman Transport Workers Committee, sier hun.