JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hans Fredrik Danielsen i Fagforbundet Post og finans tok opp bekymringene for transportarbeidernes vilkår på LO-kongressen.

Hans Fredrik Danielsen i Fagforbundet Post og finans tok opp bekymringene for transportarbeidernes vilkår på LO-kongressen.

Alf Ragnar Olsen

Transport

Vill vekst i pakkeleveranser har gitt uverdige forhold for bud og varebilsjåfører. Her er Fagforbundets forslag

Under LO-kongressen frontet Fagforbundet Post og finans bekymringene for tilstandene i transport- og varebilbransjen.



02.06.2022
13:58
02.06.2022 14:16

alf@lomedia.no

– LO må være tydelig på de utfordringene som finnes i en bransje vi alle er helt avhengig av, sier Hans Fredrik Danielsen i Fagforbundet Post og finans.

Hans Fredrik Danielsen i Fagforbundet Post og finans satte fra talerstolen på LO-kongressen fokus på de urovekkende tilstandene i norsk transportbransje, der useriøse aktører og er i fremvekst. Mange som jobber med pakkeleveranser har et uforsvarlig og uregulert arbeidsliv.

Uverdig og uregulert

Hos Fagforbundet Post og finans mener man nettopp regulering på et overordnet plan er en nødvendig nøkkelfaktor for å få kontroll på situasjonen.

– Fagforbundet er glad problemene i transportbransjen blir belyst i den samferdselspolitisk uttalelsen, som er foreslått vedtatt av kongressen. For det er helt nødvendig at LO er tydelig på de utfordringene som finnes i en bransje vi alle er helt avhengig av. Jeg vil særlig trekke fram problemene vi ser i varebilsegmentet, altså biler under 3,5 tonn. Dette er noe som Fagforbundet er pådriver for å ta fatt i, og hvor vi også vil ha LO-familien med, sa Hans Fredrik Danielsen i sitt innlegg på LO-kongressen.

Til Frifagbevegelse.no tilføyer Danielsen at kongressens forslag til samferdselspolitisk uttalelse er dekkende, men utdyper gjerne hvorfor det haster med å regulere varebilsektoren og arbeidet med pakkeleveranser generelt:

– Vi har sett en regelrett vill vekst i den uregulerte delen av markedet, og det er innen varebilsegmentet det er aller verst. Her er det regelrett vill-vest. For i løpet av pandemien har det vært mer enn en dobling av antall transportselskaper. Dette er en bransje der svært mange arbeider som selvstendig næringsdrivende. I praksis betyr dette som oftest at de er arbeidstakere, men at de har en arbeidsgiver som fraskriver seg arbeidsgiveransvaret gjennom detaljtilpassede kontrakter. Arbeiderne er dermed ikke omfattet av arbeidsmiljøloven, de bærer all risiko, må selv spare til pensjon, og for øvrig har de har få eller ingen rettigheter, forklarer Danielsen.

Angår oss alle

Han sier Fagforbundet er en pådriver i arbeidet for å få ryddet opp i disse uakseptable tilstandene, og de håper LO også vil støtte kravene.

For Danielsen påpeker at dette indirekte angår oss alle. Problematikken knyttet til useriøse og uakseptable arbeidsvilkår for arbeidere innen pakke-distribusjon er i ferd med å gripe om seg.

– Det er innen varebilsegmentet det er verst, men alt må reguleres. Inkludert sykkelbud og andre, sier han.

Danielsen forteller at omfattende netthandel er den nye normalen, og at «alle» ønsker seg inn på distribusjonssida.

– Foodora er blant de nye aktørene som vil distribuere pakker, sier han.

Danielsen har liten tro på at alle nye aktører vil tilby ansatte ryddige forhold med faste stillinger, fastlønn og forutsigbar arbeidstid.

Han mener at dette vil påvirke oss alle som forbrukere og kjøpere av pakkeleveranser. Danielsen påpeker at det faktisk ikke finnes noe som heter «gratis frakt», og at noen alltid må betale prisen.

– Det er ikke de store logistikkfirmaene og heller ikke de store internasjonale aktørene innen handel, men arbeiderne som utfører arbeidet som må ta regninga, gjennom dårlige vilkår. Med grenseløs handel, og stor konkurranse, så presses også prisene. Det er verdt å tenke gjennom når en velger transportalternativ der det koster svært lite eller ingenting å få levert pakker over store avstander, sier han.

Må regulere og sanksjonere

Danielsen slår fast at det er innen varebilbransjen det haster mest med tiltak og grep fra myndighetene.

– Innen storbil- og trailerdelen av bransjen er regelverket langt bedre, her er det krav til hviletid og annet. Varebilsektoren er til sammenligning helt uregulert. Det eneste som kreves her, er førerkort klasse B. Ingenting annet. Det er ingen arbeidstids- eller hviletidsbestemmelser, og når det skal ryddes opp i arbeidslivet, må denne bransjen stå høyt oppe på lista, sier han.

Danielsen understreker at det skal være rom for selvstendige næringsdrivende i transportbransjen.

– Vi ønsker at den store majoriteten skal være ansatte i tradisjonell forstand, og at de som skal jobbe som selvstendig næringsdrivende gjør det på et reelt og fritt grunnlag, ikke fordi de føler seg tvunget til det.

Han mener tiltakene som må komme bør gjelde alle former for vare- og pakkedistribusjon, uansett transportmiddelets størrelse eller tyngde.

– I byene benyttes det en rekke ulike transportmidler til pakkene og varene som budene leverer. Traller, sykler, med mer. Dette bør regelverket ta høyde for, slik at alle arbeiderne får beskyttelse gjennom reguleringene som vi mener må komme raskt. Lista over ønskede tiltak som jeg nevnte på kongressen er ikke uttømmende, og ett av de viktigste tiltakene er å få regelverket på plass, styrke kontrollinstansene – slik at reglene håndheves, og innføre sanksjoner som setter de useriøse aktørene ut av spill om de ikke vil følge reglene, oppsummerer Danielsen.

Fagforbundets sentrale forslag til tiltak for bud og varebilsjåfører:

• Å få klargjort arbeidstakerstatus for sjåførene

• Innføring av kjøre- og hviletidsbestemmelser for alle som driver varetransport

• Innføring av arbeidstidsbestemmelser for all kommersiell transport – uavhengig av bilens- sykkelens, eller transportmiddelets tyngde

• Innføring av HMS-kort for bransjen.

• Kontrollerende myndigheter må tilføres ressurser slik at sanksjoner kan settes i verk mot de som utnytter arbeiderne

02.06.2022
13:58
02.06.2022 14:16

Fagforbundets sentrale forslag til tiltak for bud og varebilsjåfører:

• Å få klargjort arbeidstakerstatus for sjåførene

• Innføring av kjøre- og hviletidsbestemmelser for alle som driver varetransport

• Innføring av arbeidstidsbestemmelser for all kommersiell transport – uavhengig av bilens- sykkelens, eller transportmiddelets tyngde

• Innføring av HMS-kort for bransjen.

• Kontrollerende myndigheter må tilføres ressurser slik at sanksjoner kan settes i verk mot de som utnytter arbeiderne




Mest lest

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Flere trygder øker i neste års statsbudsjett.

Anna Granqvist/Hanna Skotheim (Innfelt)

Snart øker trygdene. Se hele lista her

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Fagbrev og maks uttelling på ansiennitetstilleggene har gitt Bjørn Søgnen et solid lønnsløft.

Martin Guttormsen Slørdal

Bjørn (64) har aldri fått en så stor lønnsøkning

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

– Jeg fikk noen aha-opplevelser om hvor lett det er å gå i en fella, sier Morten Fjølstad.

Martin Guttormsen Slørdal

Da Skatteetaten ringte, ble Morten positivt overrasket

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

FORSKJELLER: 70 prosent av alle husholdningene i Norge får kun 17 prosent av det høyeste tilskuddet fra Enova, ifølge forskning.

Håvard Sæbø

Støtte til strømsparing går til de rikeste

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

IKKE BITTER: Gudmund Monsen lever med kols og har under halv lungekapasitet. I tillegg har han kjempet for å få kolsen godkjent som yrkessykdom. - Jeg har et godt humør, det har jeg alltid hatt. Det har berga meg, sier den tidligere gruvearbeideren.

Bjørn Leirvik

Gudmund kjempet alene og vant over Nav

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Partilederne Erna Solberg og Sylvi Listhaug i Høyre og Frp legger opp til en annen kurs enn statsminister Jonas Gahr Støre (Ap). (Arkivfoto)

Jan-Erik Østlie

Slik ville Høyre og Frp styrt Norge. Se hva de bruker pengene på

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

TOPPSJEF: Peter Hebblethwaite, administrerende direktør i rederiet P&O Ferries, er kåret til verdens verste sjef av Den internasjonale faglige samorganisasjonen.

House of Commons / Pa Photos / NTB

Sparket 800 ansatte via Zoom. Nå er han kåret til verdens verste sjef

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

SPARING PÅ HJUL: Sykkelen gjør at driftstekniker Jamal Bajja sparer mange hundrelapper i måneden. Det trengs nå som lønnsøkningen spises opp av høyere priser.

Sissel M. Rasmussen

Jamals lønnsøkning på 15.000 blir spist opp av høye priser

Hanna Skotheim

Tusenvis risikerte dagpengekutt. Nå kan de puste lettet ut

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

SLUTTPAKKER: Folkehelseinstituttet skal nedbemanne, og prøver først med frivillige sluttpakker. Tillitsvalgt Marc Gayorfar tror det fortsatt kan bli behov for å si opp rundt 100 ansatte.

Sissel M. Rasmussen

FHI-ansatte må si ja eller nei til sluttpakke innen lille julaften

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

SL-medlemmer mobbes på arbeidsplassen, ifølge Alex Tarkan Sen Evanger.

Jan-Erik Østlie

Lærere skal ha blitt trakassert av kolleger på jobb. LO-lederen er rystet

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

SV, med leder Audun Lysbakken i spissen, har fått gjennomslag for flere forslag i sitt alternative statsbudsjett.

Herman Bjørnson Hagen

Oljestans er uansvarlig, mener LO. – Et riktig skritt på veien, mener Fagforbundet

Per Flakstad

Anngunn prøvde å skjule at hun var syk. Helt til naboen trodde hun hadde forlatt mann og barn

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Påtalemyndigheten ber om at politimannen blir dømt til ni måneders ubetinget fengsel.

Colourbox

Politimann kan havne i fengsel etter at han stjal fra jobben

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

Jan Arve frykter han har betalt 17.800 kroner for mye i strøm. Nå har han mistet tilliten til Fjordkraft.

NTB og privat

Kunder langer ut mot strømselskap: Jan Arve krever penger tilbake

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Przemek Dawiczewski er en av sju arbeidstakere i ulike yrker, som har blitt intervjuet om hvordan lønnsøkningen står seg i forhold til prisveksten.

Aslak Bodahl

Renholder Przemek må holde igjen på alt. Hvert kjøp blir nøye planlagt

Torgny Hasås

Lærerne tapte trolig 10.000 på streiken

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

– Vi skulle jo ønske at NRK ikke hadde kommet i denne situasjonen i det hele tatt, sier Trine Steen i NTL NRK.

Ole Palmstrøm

NRK varsler store kutt. Slik reagerer de tillitsvalgte

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Produksjonen på Troll C platfformen ville ha stoppet opp hvis Ledernes streik hadde blitt satt i verk. I stedet grep regjeringen inn med tvungen lønnsnemnd etter press fra Tyskland og Storbritannia.

Erlend Angelo

Olje-lederne streiket. Nå har de fått ny lønn

Knut Viggen

Strømstøtte til bedriftene minner mest om Lotto, mener NHO-organisasjon


Flere saker