Hans Fredrik Danielsen i Fagforbundet Post og finans tok opp bekymringene for transportarbeidernes vilkår på LO-kongressen.
Alf Ragnar Olsen
Transport
Vill vekst i pakkeleveranser har gitt uverdige forhold for bud og varebilsjåfører. Her er Fagforbundets forslag
Under LO-kongressen frontet Fagforbundet Post og finans bekymringene for tilstandene i transport- og varebilbransjen.
alf@lomedia.no
– LO må være tydelig på de utfordringene som finnes i en bransje vi alle er helt avhengig av, sier Hans Fredrik Danielsen i Fagforbundet Post og finans.
Hans Fredrik Danielsen i Fagforbundet Post og finans satte fra talerstolen på LO-kongressen fokus på de urovekkende tilstandene i norsk transportbransje, der useriøse aktører og er i fremvekst. Mange som jobber med pakkeleveranser har et uforsvarlig og uregulert arbeidsliv.
Uverdig og uregulert
Hos Fagforbundet Post og finans mener man nettopp regulering på et overordnet plan er en nødvendig nøkkelfaktor for å få kontroll på situasjonen.
– Fagforbundet er glad problemene i transportbransjen blir belyst i den samferdselspolitisk uttalelsen, som er foreslått vedtatt av kongressen. For det er helt nødvendig at LO er tydelig på de utfordringene som finnes i en bransje vi alle er helt avhengig av. Jeg vil særlig trekke fram problemene vi ser i varebilsegmentet, altså biler under 3,5 tonn. Dette er noe som Fagforbundet er pådriver for å ta fatt i, og hvor vi også vil ha LO-familien med, sa Hans Fredrik Danielsen i sitt innlegg på LO-kongressen.
Til Frifagbevegelse.no tilføyer Danielsen at kongressens forslag til samferdselspolitisk uttalelse er dekkende, men utdyper gjerne hvorfor det haster med å regulere varebilsektoren og arbeidet med pakkeleveranser generelt:
– Vi har sett en regelrett vill vekst i den uregulerte delen av markedet, og det er innen varebilsegmentet det er aller verst. Her er det regelrett vill-vest. For i løpet av pandemien har det vært mer enn en dobling av antall transportselskaper. Dette er en bransje der svært mange arbeider som selvstendig næringsdrivende. I praksis betyr dette som oftest at de er arbeidstakere, men at de har en arbeidsgiver som fraskriver seg arbeidsgiveransvaret gjennom detaljtilpassede kontrakter. Arbeiderne er dermed ikke omfattet av arbeidsmiljøloven, de bærer all risiko, må selv spare til pensjon, og for øvrig har de har få eller ingen rettigheter, forklarer Danielsen.
Angår oss alle
Han sier Fagforbundet er en pådriver i arbeidet for å få ryddet opp i disse uakseptable tilstandene, og de håper LO også vil støtte kravene.
For Danielsen påpeker at dette indirekte angår oss alle. Problematikken knyttet til useriøse og uakseptable arbeidsvilkår for arbeidere innen pakke-distribusjon er i ferd med å gripe om seg.
– Det er innen varebilsegmentet det er verst, men alt må reguleres. Inkludert sykkelbud og andre, sier han.
Danielsen forteller at omfattende netthandel er den nye normalen, og at «alle» ønsker seg inn på distribusjonssida.
– Foodora er blant de nye aktørene som vil distribuere pakker, sier han.
Danielsen har liten tro på at alle nye aktører vil tilby ansatte ryddige forhold med faste stillinger, fastlønn og forutsigbar arbeidstid.
Han mener at dette vil påvirke oss alle som forbrukere og kjøpere av pakkeleveranser. Danielsen påpeker at det faktisk ikke finnes noe som heter «gratis frakt», og at noen alltid må betale prisen.
– Det er ikke de store logistikkfirmaene og heller ikke de store internasjonale aktørene innen handel, men arbeiderne som utfører arbeidet som må ta regninga, gjennom dårlige vilkår. Med grenseløs handel, og stor konkurranse, så presses også prisene. Det er verdt å tenke gjennom når en velger transportalternativ der det koster svært lite eller ingenting å få levert pakker over store avstander, sier han.
Må regulere og sanksjonere
Danielsen slår fast at det er innen varebilbransjen det haster mest med tiltak og grep fra myndighetene.
– Innen storbil- og trailerdelen av bransjen er regelverket langt bedre, her er det krav til hviletid og annet. Varebilsektoren er til sammenligning helt uregulert. Det eneste som kreves her, er førerkort klasse B. Ingenting annet. Det er ingen arbeidstids- eller hviletidsbestemmelser, og når det skal ryddes opp i arbeidslivet, må denne bransjen stå høyt oppe på lista, sier han.
Danielsen understreker at det skal være rom for selvstendige næringsdrivende i transportbransjen.
– Vi ønsker at den store majoriteten skal være ansatte i tradisjonell forstand, og at de som skal jobbe som selvstendig næringsdrivende gjør det på et reelt og fritt grunnlag, ikke fordi de føler seg tvunget til det.
Han mener tiltakene som må komme bør gjelde alle former for vare- og pakkedistribusjon, uansett transportmiddelets størrelse eller tyngde.
– I byene benyttes det en rekke ulike transportmidler til pakkene og varene som budene leverer. Traller, sykler, med mer. Dette bør regelverket ta høyde for, slik at alle arbeiderne får beskyttelse gjennom reguleringene som vi mener må komme raskt. Lista over ønskede tiltak som jeg nevnte på kongressen er ikke uttømmende, og ett av de viktigste tiltakene er å få regelverket på plass, styrke kontrollinstansene – slik at reglene håndheves, og innføre sanksjoner som setter de useriøse aktørene ut av spill om de ikke vil følge reglene, oppsummerer Danielsen.
Fagforbundets sentrale forslag til tiltak for bud og varebilsjåfører:
• Å få klargjort arbeidstakerstatus for sjåførene
• Innføring av kjøre- og hviletidsbestemmelser for alle som driver varetransport
• Innføring av arbeidstidsbestemmelser for all kommersiell transport – uavhengig av bilens- sykkelens, eller transportmiddelets tyngde
• Innføring av HMS-kort for bransjen.
• Kontrollerende myndigheter må tilføres ressurser slik at sanksjoner kan settes i verk mot de som utnytter arbeiderne
Fagforbundets sentrale forslag til tiltak for bud og varebilsjåfører:
• Å få klargjort arbeidstakerstatus for sjåførene
• Innføring av kjøre- og hviletidsbestemmelser for alle som driver varetransport
• Innføring av arbeidstidsbestemmelser for all kommersiell transport – uavhengig av bilens- sykkelens, eller transportmiddelets tyngde
• Innføring av HMS-kort for bransjen.
• Kontrollerende myndigheter må tilføres ressurser slik at sanksjoner kan settes i verk mot de som utnytter arbeiderne
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin