JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hans Fredrik Danielsen i Fagforbundet Post og finans tok opp bekymringene for transportarbeidernes vilkår på LO-kongressen.

Hans Fredrik Danielsen i Fagforbundet Post og finans tok opp bekymringene for transportarbeidernes vilkår på LO-kongressen.

Alf Ragnar Olsen

Transport

Vill vekst i pakkeleveranser har gitt uverdige forhold for bud og varebilsjåfører. Her er Fagforbundets forslag

Under LO-kongressen frontet Fagforbundet Post og finans bekymringene for tilstandene i transport- og varebilbransjen.


02.06.2022
13:58
02.06.2022 14:16

alf@lomedia.no

– LO må være tydelig på de utfordringene som finnes i en bransje vi alle er helt avhengig av, sier Hans Fredrik Danielsen i Fagforbundet Post og finans.

Hans Fredrik Danielsen i Fagforbundet Post og finans satte fra talerstolen på LO-kongressen fokus på de urovekkende tilstandene i norsk transportbransje, der useriøse aktører og er i fremvekst. Mange som jobber med pakkeleveranser har et uforsvarlig og uregulert arbeidsliv.

Uverdig og uregulert

Hos Fagforbundet Post og finans mener man nettopp regulering på et overordnet plan er en nødvendig nøkkelfaktor for å få kontroll på situasjonen.

– Fagforbundet er glad problemene i transportbransjen blir belyst i den samferdselspolitisk uttalelsen, som er foreslått vedtatt av kongressen. For det er helt nødvendig at LO er tydelig på de utfordringene som finnes i en bransje vi alle er helt avhengig av. Jeg vil særlig trekke fram problemene vi ser i varebilsegmentet, altså biler under 3,5 tonn. Dette er noe som Fagforbundet er pådriver for å ta fatt i, og hvor vi også vil ha LO-familien med, sa Hans Fredrik Danielsen i sitt innlegg på LO-kongressen.

Til Frifagbevegelse.no tilføyer Danielsen at kongressens forslag til samferdselspolitisk uttalelse er dekkende, men utdyper gjerne hvorfor det haster med å regulere varebilsektoren og arbeidet med pakkeleveranser generelt:

– Vi har sett en regelrett vill vekst i den uregulerte delen av markedet, og det er innen varebilsegmentet det er aller verst. Her er det regelrett vill-vest. For i løpet av pandemien har det vært mer enn en dobling av antall transportselskaper. Dette er en bransje der svært mange arbeider som selvstendig næringsdrivende. I praksis betyr dette som oftest at de er arbeidstakere, men at de har en arbeidsgiver som fraskriver seg arbeidsgiveransvaret gjennom detaljtilpassede kontrakter. Arbeiderne er dermed ikke omfattet av arbeidsmiljøloven, de bærer all risiko, må selv spare til pensjon, og for øvrig har de har få eller ingen rettigheter, forklarer Danielsen.

Angår oss alle

Han sier Fagforbundet er en pådriver i arbeidet for å få ryddet opp i disse uakseptable tilstandene, og de håper LO også vil støtte kravene.

For Danielsen påpeker at dette indirekte angår oss alle. Problematikken knyttet til useriøse og uakseptable arbeidsvilkår for arbeidere innen pakke-distribusjon er i ferd med å gripe om seg.

– Det er innen varebilsegmentet det er verst, men alt må reguleres. Inkludert sykkelbud og andre, sier han.

Danielsen forteller at omfattende netthandel er den nye normalen, og at «alle» ønsker seg inn på distribusjonssida.

– Foodora er blant de nye aktørene som vil distribuere pakker, sier han.

Danielsen har liten tro på at alle nye aktører vil tilby ansatte ryddige forhold med faste stillinger, fastlønn og forutsigbar arbeidstid.

Han mener at dette vil påvirke oss alle som forbrukere og kjøpere av pakkeleveranser. Danielsen påpeker at det faktisk ikke finnes noe som heter «gratis frakt», og at noen alltid må betale prisen.

– Det er ikke de store logistikkfirmaene og heller ikke de store internasjonale aktørene innen handel, men arbeiderne som utfører arbeidet som må ta regninga, gjennom dårlige vilkår. Med grenseløs handel, og stor konkurranse, så presses også prisene. Det er verdt å tenke gjennom når en velger transportalternativ der det koster svært lite eller ingenting å få levert pakker over store avstander, sier han.

Må regulere og sanksjonere

Danielsen slår fast at det er innen varebilbransjen det haster mest med tiltak og grep fra myndighetene.

– Innen storbil- og trailerdelen av bransjen er regelverket langt bedre, her er det krav til hviletid og annet. Varebilsektoren er til sammenligning helt uregulert. Det eneste som kreves her, er førerkort klasse B. Ingenting annet. Det er ingen arbeidstids- eller hviletidsbestemmelser, og når det skal ryddes opp i arbeidslivet, må denne bransjen stå høyt oppe på lista, sier han.

Danielsen understreker at det skal være rom for selvstendige næringsdrivende i transportbransjen.

– Vi ønsker at den store majoriteten skal være ansatte i tradisjonell forstand, og at de som skal jobbe som selvstendig næringsdrivende gjør det på et reelt og fritt grunnlag, ikke fordi de føler seg tvunget til det.

Han mener tiltakene som må komme bør gjelde alle former for vare- og pakkedistribusjon, uansett transportmiddelets størrelse eller tyngde.

– I byene benyttes det en rekke ulike transportmidler til pakkene og varene som budene leverer. Traller, sykler, med mer. Dette bør regelverket ta høyde for, slik at alle arbeiderne får beskyttelse gjennom reguleringene som vi mener må komme raskt. Lista over ønskede tiltak som jeg nevnte på kongressen er ikke uttømmende, og ett av de viktigste tiltakene er å få regelverket på plass, styrke kontrollinstansene – slik at reglene håndheves, og innføre sanksjoner som setter de useriøse aktørene ut av spill om de ikke vil følge reglene, oppsummerer Danielsen.

Fagforbundets sentrale forslag til tiltak for bud og varebilsjåfører:

• Å få klargjort arbeidstakerstatus for sjåførene

• Innføring av kjøre- og hviletidsbestemmelser for alle som driver varetransport

• Innføring av arbeidstidsbestemmelser for all kommersiell transport – uavhengig av bilens- sykkelens, eller transportmiddelets tyngde

• Innføring av HMS-kort for bransjen.

• Kontrollerende myndigheter må tilføres ressurser slik at sanksjoner kan settes i verk mot de som utnytter arbeiderne

02.06.2022
13:58
02.06.2022 14:16

Fagforbundets sentrale forslag til tiltak for bud og varebilsjåfører:

• Å få klargjort arbeidstakerstatus for sjåførene

• Innføring av kjøre- og hviletidsbestemmelser for alle som driver varetransport

• Innføring av arbeidstidsbestemmelser for all kommersiell transport – uavhengig av bilens- sykkelens, eller transportmiddelets tyngde

• Innføring av HMS-kort for bransjen.

• Kontrollerende myndigheter må tilføres ressurser slik at sanksjoner kan settes i verk mot de som utnytter arbeiderne




Mest lest

PENSJON: Går du av med pensjon tidlig, vil du få et nytt tillegg. (Illustrasjonsfoto).

PENSJON: Går du av med pensjon tidlig, vil du få et nytt tillegg. (Illustrasjonsfoto).

Anna Granqvist

Ny pensjon: Økes med nesten 30.000 kroner

De to 1969-modellene Tor Rønning og Roger Olsen kan ikke gå av når de blir 62 år. De må vente et halvt år til, mens yngstemann på lageret må vente til han er 65,5 år.

De to 1969-modellene Tor Rønning og Roger Olsen kan ikke gå av når de blir 62 år. De må vente et halvt år til, mens yngstemann på lageret må vente til han er 65,5 år.

Roy Ervin Solstad

Lagerarbeidere advarer: – Mange kommer til å få pensjonssjokk

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Etter pandemien hadde ikke tillitsvalgt Gro Enger og kollegene noe kontor å komme tilbake til.

Herman Bjørnson Hagen

Nå har Gro og 49 kolleger jobbet hjemmefra i nesten fire år

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Hjelpepleier May Brit Bang (f.v.), helsefagarbeider Silje Eike og lærling Madelen Mæland henter ut medisin. Det er tre ansatte på vakt på natta. I dag får de hjelp av en lærling i tillegg.

Jan Kåre Næss

På dette sykehjemmet må alle ansatte jobbe nattevakt

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

– Jeg møter mange unge som er redde for å om de har råd til å bli gamle, sier NTL Ung-leder John Magne Pedersen Tangen.

Guro Gulstuen Nordhagen

– Mange blir utbrent før de passerer 35. Det skremmer vettet av meg

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

To oljearbeidere jobbet store deler av arbeidstiden sin som innleid på et flerbruksfartøy, men fikk ikke like vilkår som de fast ansatte. Nå har de fått medhold i retten om at de skulle fått det. Bildet er av flerbruksfartøyet «North Sea Gigant» og er kun ment som illustrasjon.

Arkivfoto: Vigdis Askjem (Illustrasjon)

To oljearbeidere fikk lavere lønn enn kollegaene. Nå får de flere hundre tusen i erstatning

Industriarbeidarane Kjell Kvalen (til venstre) og Joachim Aspelund Linde vil ha betre løn. Det er viktig å få mest mogleg sentralt, for dei lokale forhandlingane gir ofte ikkje så mykje.

Industriarbeidarane Kjell Kvalen (til venstre) og Joachim Aspelund Linde vil ha betre løn. Det er viktig å få mest mogleg sentralt, for dei lokale forhandlingane gir ofte ikkje så mykje.

Erlend Tro Klette

Bedrifta går så det susar, men det vises ikkje på løna til Kjell og Joachim

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

– Sosialarbeidere kan godt være en litt stoltere profesjon, sier Hilma Nikolaisen.

Fartein Rudjord

«Systemet» har ikke gjort det lett for alenemor Hilma

En butikk i Lillestrøm holdt ulovlig søndagsåpent, men skal nå ha rettet opp i forholdet. Illustrasjonsbilde.

En butikk i Lillestrøm holdt ulovlig søndagsåpent, men skal nå ha rettet opp i forholdet. Illustrasjonsbilde.

Erlend Angelo

Politiet stoppet ulovlig søndagshandel

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

KREVER MER LØNN: Nå er det vår tur, sier NTL-erne Jorid Ness (f.v.), Nina Nygård, Therese Aune Nøtnes og Gard Grande på Ørland flystasjon.

Nina Hanssen

Ansatte i Forsvaret: – Det er vår tur nå. Lønna må opp

Debatt

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Mange av LOs medlemmer klarer så vidt å være i arbeid til fylte 62 år. Disse medlemmene står nå i fare for å bli presset over på den lange og tunge vegen til uføretrygd, skriver Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Uforståelig at ledelsen i LO godtar en økning av pensjonsalderen

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Drytech er best kjent gjennom produktet Real Turmat: Frysetørkede middagsmåltider til å ha i tursekken. Nå varsler bedriften permitteringer. – Surt, sier tillitsvalgt i den lokale NNN-klubben, Patrik Solberg.

Erlend Angelo

Turmat-produsent må permittere når Forsvaret ikke fornyer kontrakten

Kommentar

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Her er vi vitne til en prosess hvor det er svært vanskelig å reversere arven etter Erna Solberg, skriver Kjell Werner.

Leif Martin Kirknes

Erna splittet fagbevegelsen. Nå må staten ta ansvar

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

ORGANISERT: Philip Rein er tillitsvalgt i Foodora, og ønsker at også Wolt skal få tariffavtale. Her i samtale med et bud som jobber både for Wolt og Foodora.

Håvard Sæbø

– Frustrasjonen hos budene er stor, så vi blir godt mottatt

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Hamid Norouzi slet med norsken, og sier han ikke skjønte digitale systemer eller forsto hvordan næringslivet fungerte. Han har anmeldt sin tidligere sjef for svindel. Saken ble henlagt

Ronja Sagstuen Larsen

Hamid ble lurt av sjefen. Nå skylder han staten 200.000 kroner

– Takk til dere ni som tok denne kampen - med store personlige belastninger, sier forbundsleder Frode Alfheim.

– Takk til dere ni som tok denne kampen - med store personlige belastninger, sier forbundsleder Frode Alfheim.

Jan-Erik Østlie

Oljearbeidere vant fram i historisk streik

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Kristiansund snur om kravet til bedrifter med skjenkebevilling.

Sissel M. Rasmussen

Ansatte i utelivet skulle få bedre kår. Nå snur kommunen

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Hovedtillitsvalgt i Store Norske, Rune Mjelde (t.v.), og Svein Jonny Albrigtsen har kjempet for å bevare kullarbeidsplasser på Svalbard i årevis. Mjelde etterlyser en plan for hva som vil skje når Gruve 7 etter planen skal stenges neste år. (Arkivfoto)

Katharina Dale Håkonsen

– Regjeringen tar bort livsgrunnlaget til 70 ansatte

Colourbox

Hjemmekontor på heltid ga symptomer på depresjon og angst

LO vil ha en forbedring av alderspensjonen for uføre i årskullene 1954-63, sier nestleder i LO Steinar Krogstad (t.v).

LO vil ha en forbedring av alderspensjonen for uføre i årskullene 1954-63, sier nestleder i LO Steinar Krogstad (t.v).

Brian Cliff Olguin / Sissel M. Rasmussen

LO støtter pensjonistenes uføre-krav. Regjeringa vil ikke svare


Flere saker