JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ville ha svar fra Støre om Postens tariffgrep

Posten kaster yrkessjåførene over i et datterselskap på dårligere vilkår. Støre ble utfordret om sitt syn, men unnlot å svare.
Jonas Gahr Støre ble utfordret på hva han synes om at Posten-konsernet samler sjåførene sine i et selskap Fagforbundet mener gir dårligere vilkår - men unnlot å svare.

Jonas Gahr Støre ble utfordret på hva han synes om at Posten-konsernet samler sjåførene sine i et selskap Fagforbundet mener gir dårligere vilkår - men unnlot å svare.

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans ba statsministeren svare på om han synes det er greit at det statseide Posten-konsernet dumper én tariffavtale, og kaster alle sine yrkessjåfører ut av morselskapet og over i et datterselskap på dårligere vilkår.

Øiahals viste til at ledelsen i Posten for kort tid siden bestemte seg for å kaste alle yrkessjåførene over i et eget selskap med dårligere vilkår.

– Selv om sjåførene som er ansatt i dag vil sikres i overgangen til det nye selskapet er det ingen tvil om at de nye som ansettes vil få mye dårligere vilkår, påpekte Øiahals.

– Ja; vi vet at Posten er et aksjeselskap og derfor ikke detaljstyres av regjeringen. Det har vi forståelse for. Jeg er likevel veldig interessert i å høre hva statsministeren tenker om at et statseid selskap som Posten gjør dette, sa hun.

– Posten mener at det de gjør er å tilpasse seg bransjen, tilføyde Øiahals med kritisk tonefall.

Debatt: Posten er blitt med på et kappløp mot bunnen

– Feil vei å gå

Hun stilte seg kritisk til at Posten nå senker sin standard, og samtidig svekker vilkårene for de ansatte.

– Dette er feil vei å gå. Vi mener at man heller bør gjøre noe med bransjen, sa Øiahals.

Hun ber også statsministeren om strakstiltak for å stanse sosial dumping i transportsektoren. Arbeiderpartiet og Jonas Gahr Støre lovet i valgkampen og Hurdalsplattformen å ta opp kampen for å få bukt med sosial dumping i transportbransjen. Øiahals slo fast at det gjenstår mye - og at nye tiltak må til om man skal lykkes med å rydde opp i bransjen.

– Jeg vil begynne med å gi ros til regjeringen for å avsette midler til arbeidet mot sosial dumping i transportsektoren. I statsbudsjettet som ble lagt frem i fjor lå det 40 millioner kroner til tiltak mot de som konkurrerer på useriøse vilkår i denne bransjen.

Øiahals viste til at det i høst kom ytterligere 20 millioner til satsingen.

– Det er bra. Men likevel ser vi at det ikke er gjort nok. Vi trenger tiltak som virker, og vi trenger dem nå. Både Økokrim og skattemyndighetene har påpekt at det er lovløse tilstander i varebilbransjen. Det florerer av useriøse aktører, sa hun.

Aktuelt: Posten risikerer masseoppsigelser, advarer tillitsvalgt

– Det er ille for de berørte

Varebilbransjen er så godt som uregulert, påpekte Øiahals - og utdypet problematikken og alvoret:

– I praksis kan enhver som har førerkort og bil starte virksomhet og kjøre for den som betaler. For hver måned som går får de useriøse aktørene bedre fotfeste, og for hver måned blir de vanskeligere å utrydde. Det vet vi av erfaring fra renhold og i byggebransjen, hvor det tok årevis å få bukt med problemene, sa hun.

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans har bekymringer rundt betingelsene for sjåførene i Posten, og transportbransjen generelt.

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans har bekymringer rundt betingelsene for sjåførene i Posten, og transportbransjen generelt.

Morten Hansen

Øiahals påpekte at de useriøse og ulovlige aktørene utnytter arbeidstakere.

– Det er ille for de berørte, og i tillegg går situasjonen også utover de seriøse i bransjen, sa hun.

Samtidig påpekte Øiahals at det har skjedd positive ting siden Støre og hans regjering overtok.

– I fjor fikk vi gladnyheten om at Posten går bort fra innleie og ville ansette 200 varebilsjåfører. Men Posten blør økonomisk, og går med underskudd, fordi useriøse aktører undergraver konkurransevilkårene.

Ingen svar fra Støre

Hun mener det er en politisk oppgave å rydde opp i dette, og la til at hun forstår at ting tar tid, men det er to helt konkrete tiltak de mener bør iverksettes umiddelbart:

– Det første er at det innføres et register over alle som driver med transport av varer mot betaling. Uten dette har man heller ingen mulighet for kontroll, sa Øiahals.

– Det andre tiltaket som raskt bør på plass er krav til HMS-kort for transportbransjen. Slike kort, som identifiserer arbeidstaker og arbeidsgiver, er med på å hindre ulovlige arbeidsforhold, sa hun.

En ordning flere europeiske land har innført.

– Dette er vi alt for sent ute med, og jeg vil at regjeringen skal ta fatt i dette umiddelbart, sa Øiahals - med en klar utfordring til statsministeren.

Støre inntok talerstolen noe senere, men ingen av sakene Øiahals og Fagforbundet Post og finans tok opp ble besvart.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse