Postkoms folk på Ikea
Fem av seks ansatte i hjemtransportdisken på Ikea Furuset i Oslo er medlemmer i Postkom. Omar Majid er en av dem.
may.berg@lomedia.no
Majid er ikke ansatt på Ikea, men i Bring Express, som leverer transporttjenester til Ikea. Hans jobb består i ekspedere kundene som vil ha varene kjørt hjem. Han lager kjørelister og sørger for at sjåførene leverer i henhold til den avtalen som er inngått med kunden.
Hvis kunden ikke er hjemme når sjåfører kommer med varene, er det transportkoordinatoren som ordner opp. Omar er blant de fem i hjemtransportdisken som er organisert i Postkom.
Tillegg på plass
Majid trives i jobben. Han er glad for at Postkom fikk på plass ubekvemstillegg og helgetillegg.
– Vi hadde "flat" lønn før, og tjente det samme uansett om vi jobbet torsdag eller søndag, formiddag eller kveld. Det var et diskusjonstema blant oss som jobber her før Postkom kom på banen. Det er klart det hjelper å få ubekvemstillegg og helgetillegg, sier Majid.
Han sier at forsikringsordningen til Postkom var den viktigste årsaken til at han meldte seg inn på vårparten i fjor.
Venter på lønnssystem
Teamleder Jens Brunde Neergaard synes de har fått litt igjen for å bli fagorganisert, men mener at kvelds- og helgetilleggene fortsatt er for lave.
– Vi venter også på at lønnssystemet skal komme på plass. Slik det er nå, tjener alle det samme, uansett om de har jobbet her i en måned eller i tre år, sier Brunde Neergaard.
Det tok tre år med stridigheter mellom Postkom og Transportarbeiderforbundet før tariffavtalen mellom Postkom og Bring Express endelig var på plass i høst. Å få på plass et lønnssystem i bedriften blir den viktigste oppgaven framover, ved siden av tariffoppgjøret.
Tillitsvalgt Andreas Vaagen i Bring Express har begynt forberedelsene. I likhet med alle andre Postkom-medlemmer, skal "hans" medlemmer få anledning til å si sitt før kravene formuleres.
– Så får vi se hva medlemmene våre mener at vi skal løfte fram, sier Vaagen.
Partene har avtalt at Bring Express skal ha på plass et lønnssystem innen 1. mars. Kartleggingen av lønnsforholdene i bedriften er ennå ikke helt i mål, og Vaagen er spent på resultatet.
– Kundesentermedarbeiderne i det ganske land har ganske like stillinger, men jeg frykter at lønnsforskjellene likevel kan være store, sier Vaage.
may.berg@lomedia.no