JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ryanairs gisler

SAS’ kuttpakke er et resultat av den grenseløse konkurransen i luftfarten, og Ryanair-sjefen, Michael O'Leary, ler i kulissene.



13.11.2012
12:47
16.12.2013 20:54

torgny.hasaas@lomedia.no

SAS har ikke noe valg. SAS må kutte i utgiftene. Kutt eller død er den harde realiteten.

Luftfarten er i sin natur internasjonal på samme måte som skipsfarten. Og det er naturlig at det er disse bransjene som er utsatt for den tøffeste konkurransen.

De siste åra har Ryanair framstått som ledende i konkurransen i internasjonal luftfart. Med utgangspunkt i det lave irske skattenivået har flyselskapet kuttet utgifter på alle nivåer og i alle virksomheter. De har skaffet seg konkurransefordeler på en ikke spesielt sympatisk måte.

Ryanair har framstått som spesielt fagforeningsfiendtlig, og behandler sine ansatte på en særdeles dårlig måte. Skattemyndighetene mener at Ryanair-piloter er tvunget til å opprette falske enkeltmannsforetak for å unngå skatt. De ansatte må betale egen opplæring. I Norge må selskapet møte i retten i desember, stevnet av Handel og Kontor for ulovlig oppsigelse. (Ryanair mente i utgangspunktet at det var irsk lov som skulle gjelde for en som var ansatt på Rygge). Ryanair er beskyldt for å kreve nødlanding på grunn av for lite drivstoff for å spare fuel-utgifter. I tillegg kommer alle historiene om dårlig behandling av passasjerene.

Det er ingen andre flyselskap som har flere internasjonal kampanjer rettet mot seg:

Rryanairdontcarecrew og Ihateryanair

Men Ryanair setter en standard, og etter dem følger en haug med lavprisselskaper, som prøver å etterape Micael O’Leary.

Norwegian er et slikt selskap. Som Ryanair, er lønns- og arbeidsvilkårene et av de stedene hvor Norwegian ønsker å kutte utgifter. De har opprettet baser i Spania og Finland for å kunne betale lavere lønninger. Også Norwegian er i skatteetatens søkelys for de samme forholdene som Ryanair. Flere av de innleide pilotene og kabinansatte skatter ikke til Norge, selv om de er norske statsborgere, bosatt i Norge og jobber ut fra norske flyplasser.

De bruker bemanningsbyråer for tilsette personell i cockpit og kabin. Når fagforeningen påpeker at dette er ulovlig ifølge norsk lov truer Norwegian-sjef Bjørn Kjos med å flagge ut. I et brev til samferdselsministeren skriver han: «Stilles andre krav til f.eks. Norwegian sammenlignet med utenlandske selskaper, er svaret gitt, da må vi se på at flyselskaper fra andre deler av Europa og resten av verden tar trafikken, eller vi må flytte selskapet ut av Norge og ta opp kampen på andre arenaer».

Norwegian nye asiatiske ruter skal flys med asiatisk besetning med utgangspunkt i Bangkok. Etter hvert skal Bangkok-basen betjene flere mål i Europa.

SAS er et selskap med historie og det har ikke vært noen fordel å drive et selskap i tre land med tre ulike sett med lover og tre ulike sett med fagforeninger som i tillegg har vært splittet innbyrdes. Dagens realitet er at selskapet må kutte utgifter for å kunne overleve. Selv med de store kuttene som er foreslått, er det ikke sikkert at selskapet overlever.

Konkurransen i internasjonal luftfart er nådeløs. Ryanair driver med sosial dumping med Norwegian og de andre lavprisselskapene som logrende haleheng.

I kappløpet mot bunnen, er det stor fare for at lønns- og arbeidsvilkårene vil bli alvorlig svekket. Fagforeningene i SAS har en viktig jobb med å påse at kuttene skjer på en måte de ansatte kan leve med. Fagforeningene er kjent for å drive sololøp. Hvis det noen gang skulle være tida for å samarbeide på tvers av land, forbund og personlige konflikter, burde det være nå.

13.11.2012
12:47
16.12.2013 20:54



Mest lest

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Hun har politisk ansvar for mye, også pensjonssystemet. Nå får Tonje Brenna høre det fra Pensjonistforbundet.

Sissel M. Rasmussen

50.000 uføre taper tusenvis i året på nye regler

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Sjømennene Kyrylo Bich og Jevgenijus Lopatcenkovas har vært utsatt for rekordstort lønnstyveri.

Tri Nguyen Dinh

Norsk rederi stjal lønna til ukrainske flyktninger

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

En elektriker jobbet ved et tilfelle 23 timer og 29 minutter i løpet av døgnets 24 timer. (Illustrasjonsfoto)

Petter Pettersen

Elektriker jobbet 23 timer i strekk – arbeidsgiveren fikk kun advarsel

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Lønna må opp, og det mer enn prisene har økt, er hovedkonklusjonen.

Jøran Grønstad

Vektere, renholdere og anleggsfolk skal få ny lønn. Her er kravene

Ole Palmstrøm

Statsansatte ble lønnsvinnere i 2023

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Bildene fra Vukzalna-gaten gikk verden rundt, etter at russiske invasjonsstyrker for fram med hard hånd. På rekordtid er gaten, og det meste av Butsja, reparert. 

Felipe Dana/AP Photo/NTB

Byen som avslørte de første russiske krigsforbrytelsene, reiser seg

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fontene fikk være med da fire kvinner samtalte med overgrepsdømte «Ivar» en ettermiddag i januar.

Fartein Rudjord

Katrine og Maren hjelper fangene som vekker størst avsky

Kommentar

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Fagbevegelsen og LO-leder Peggy Hessen Følsvik har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

Fagbevegelsen har ikke «råd» til å komme tapende ut nok en gang

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di: – Spennende og skummelt

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Snittlønna i varehandelen er 629.000 kroner, men det er mye høyere enn det butikkansatte tjener. Grunnen er at grossistvirksomheter og kontoransatte er inkludert i regnestykket. (Illustrasjonsbilde).

Jonas Fagereng Jacobsen

Ansatte i varehandelen blei lønnstapere i 2023

Hvis arbeidsgiveren betaler månedskortet må arbeidstakeren skatte av verdien av dette.

Hvis arbeidsgiveren betaler månedskortet må arbeidstakeren skatte av verdien av dette.

Roy Ervin Solstad og Torgny Hasås

Både små og store frynsegoder må beskattes. Her er reglene

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Martin Guttormsen Slørdal

Magne og Wirginia bruker kunstig intelligens for å avsløre skurker


Flere saker