JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tilsvar til podkast-episode om Aleris-saken

Julie Borchgrevink, kommunikasjonsdirektør i Stendi:

«Overordnet ønsker vi å si at denne saken handler om hvilken praksis som skal gjelde for å benytte selvstendig næringsdrivende konsulenter for å sikre forsvarlige tjenester innen psykisk omsorg innenfor dagens regelverk. Slike rettslige avklaringer er ikke uvanlig for en stor aktør som oss, og saken kan være med på å klargjøre retningslinjer og standarder for bruken av selvstendig næringsdrivende innenfor denne delen av psykisk omsorg. Vi er glade for at saken nå er grundig gjennomgått i retten, og ser frem til dommen når den kommer.»

– Vi har snakket med en kilde som hevder at konsulentene i boligen der han jobbet ble oppfordret til å fakturere hverandre slik at det skulle se ut som om de hadde flere arbeidstakere. Stemmer dette? Eller har dere noen kommentar til denne påstanden?

– Vi refererer også påstander som har kommet fram under rettssaken, bla. at det skal ha vært en fryktkultur i Aleris, at saksøkere skal ha fått senskader av å gå lange vakter. Hva er deres kommentar til denne påstanden?

– Det påstås også av flere konsulenter at Aleris forsøkte å luke ut de som skulle hatt fast stilling gjennom en spørreundersøkelse. Har dere noen kommentar til dette?

– En av våre kilder sier at han mener Aleris har opptrådt kynisk og bevisst drevet rovdrift på sine oppdragstakere. Har dere noen kommentar til denne påstanden?

«Når det gjelder enkeltpåstandene som fremmes over mener vi de ikke er korrekte. De er godt gjennomgått i retten og vi mener det er ryddig å holde detaljene i denne saken i rettssalen og ikke i media.»

«Generelt er det for oss viktig å understreke at virksomhetsområdet psykisk omsorg i dag har rundt 1500 medarbeidere, hvorav rundt 200 konsulenter, som hver dag gjør en glimrende jobb for å gi best mulig omsorg til noen av våre mest sårbare. Vi har gode resultater på medarbeiderundersøkelser, gode oppdragsgiver- og brukerundersøkelser og vi ønsker å understreke at 24 saksøkeres stort sett ensidig negative fremstilling av vår arbeidsplass ikke er representativ for virksomheten vår slik vi kjenner den.»

– Vi omtaler også at Aleris i fjor hevdet at det var dyrere å ha ansatte enn konsulenter, mens det under rettssaken ble hevdet at det var kostnadsnøytralt. Hvorfor har det vært ulike svar på dette spørsmålet før og under rettssaken?

«Vi har ikke sagt at bruk av konsulenter som sådan er dyrere tidligere, men at det i enkelte relasjoner/faser kan være noe mer kostnader med ansatte. Bruk av konsulenter sammen med ansatte innen segmentet psykisk omsorg for voksne er ikke begrunnet i at det er økonomisk mer fordelaktig. Bruken av konsulenter skyldes at denne delen av bransjen historisk har vært basert på dette. Kostnadene med ansatte vil også påvirkes av vårt arbeid og vår kompetanse rundt å sette opp de mest hensiktsmessige turnusene i hvert enkelt oppdrag. I overgangsprosessen med å omstille til nye turnussammensetninger, der Stendi er nå, vil det kunne oppstå ekstra kostnader, men i en stabil driftsfase vil det ikke være vesentlige forskjeller.»

Warning
Annonse
Annonse