JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Slurver med sikkerheten

Norske bedrifter gjør ikke nok for å hindre ulykker på arbeidsplassen.

I april i år gjennomførte tilsynsetatene rundt 900 tilsyn på en rekke virksomheter i Norge. Resultatene viser at 334 av de 561 besøkte små og mellomstore virksomhetene ikke har kartlagt farer og potensielle problemer godt nok.

– Dette er et tankekors. For å iverksette gode tiltak er det viktig å ha oversikt over hva som er de største farene i virksomheten. Enkelt sagt gjelder det å se på hva som kan gå galt, og hva du kan gjøre for å hindre at det skjer. Målet med aksjonen har vært å øke bevisstheten og kompetansen om risikoforebyggende arbeid og dermed øke sikkerheten, sier direktør Ingrid Finboe Svendsen i Arbeidstilsynet.

Kartlegging av risiko er viktig for å forebygge ulykker og hindre helseskader.

Mangler oversikt

Tallene fra tilsynsetatens fellesaksjon i alle fylker i april viser at jo større virksomhetene er, desto bedre er de til å foreta risikovurdering av sin virksomhet. Mange små og mellomstore virksomheter (1-20 ansatte) har mangelfull skriftlig dokumentasjon på sine kartlegginger og vurdering av risiko.

Resultatene viser også at et flertall (76 prosent) av lederne i industrien har oversikt over hva som er de største risikoer i egen virksomhet, men fortsatt er det 24 prosent som ikke har en tilstrekkelig oversikt.

I varehandelen var tilsvarende tall 58 prosent, mens det her var hele 42 prosent som ikke hadde god nok oversikt over de største farene i egen virksomhet.

I bygg- og anleggsbransjen har de bra, generell oversikt over potensielle farer i egen virksomhet. I denne bransjen mangler imidlertid en del på skriftlighet på og systematikk i risikoarbeidet.

– Lønnsomt

Det er krav til at alle virksomheter skal jobbe systematisk for å kartlegge risiko og om nødvendig gjennomføre tiltak for å redusere denne til et akseptabelt nivå. Risikobegrepet kan defineres som den fare som uønskede hendelser representerer for mennesker, miljø og materielle verdier. Systematisk sikkerhetsarbeid fører til færre tap og skader, og vil derfor være lønnsomt for virksomhetene.

Samtlige tilsynsetater vil nå analysere resultatene og vurdere tiltak for å følge opp de virksomhetene som har mangelfulle rutiner.

Aldri før har så mange tilsynsmyndigheter gått sammen om en så omfattende innsats for sikkerheten i norske virksomheter. Statens forurensningstilsyn (SFT), Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), Arbeidstilsynet, Statens strålevern og Næringslivets sikkerhetsorganisasjon (NSO) har stått for organisering av aksjonen. I tillegg har tilsynspersonell fra fylkesmannen, brannvesenet og lokale elektrisitetstilsyn bidratt. (ANB)

Annonse
Annonse