Bussoppgjøret til mekling
Arbeidsgiverne ville ikke tilby en eneste krone utover hva frontfaget fikk. Det var ikke nok for arbeidstakerorganisasjonene.
Leder i Transportarbeiderforbundet Roger Hansen (med ryggen til) prøvde forgjeves å høre om det kom lovnader fra administrerende direktør Jon H. Stordrange om mere penger i bussoppgjøret, men arbeidsgiverne stod fast på rammen i frontfagsoppgjøret.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Dermed ble det brudd i forhandlingene før fristen partene hadde satt seg i dag. Et brudd det var enighet om på begge sider av bordet.
Stor avstand
Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange sa til Transportarbeideren umiddelbart etter at bruddet var et faktum at partene stod så langt fra hverandre det var lite hensiktsmessig å fortsette forhandlingene.
– Vi har stått på rammen som frontfaget forhandlet fram. Det var vårt tilbud, sa Stordrange.
Leder i Transportarbeiderforbundet Roger Hansen var skuffet over at arbeidsgiversiden ikke kom med mer.
– Det var umulig å fortsette forhandlingene når motparten ikke ville stå ved den enigheten vi har hatt om at lønnsnivået skal opp på gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, understeket Hansen.
Må ha alt sentralt
For det kom ikke en eneste krone ekstra fra arbeidsgiversiden under forhandlingene som startet i går formiddag. Leder for bransjerådet for buss i Transportarbeiderforbundet, Roger Haagensen mener som Hansen at NHO Transport løper fra sine tidligere løfter.
– Skal vi følge industrien må vi hente alt i det sentrale oppgjøret. Vi har ikke lokale avtaler som industrien har, og det er arbeidsgiverne klar over, påpeker han.
Stor streikefare
Blir det brudd også i meklingen som er planlagt til 26-27. april, vil det bli streik fra mandag 28. april. Haagensen det er stor mulighet for at mange busser vil stå den mandagen.
– Følger de opp dette også i mekling blir det streik, og medlemmene våre er klare for å streike, sier han.
Den siste busstreiken var i 1998, og selv om Haagensen håper på en meklingsløsning, er han ikke fremmed for streiketanken han heller.
– Det er ikke mange av arbeidsgiverrepresentantene som var med på streiken i 1998. De har ikke fått føle på kroppen hva en streik betyr, så kanskje det kunne vært på tide, sier han med et lite smil.
NHO-tro på enighet
Også Roger Hansen mener sjansen for streik er stor.
– Det er ikke tvil om at det er stor streikefare. Vi vil holde på målsetningen om å få busslønningene opp på industriarbeidernivå, også når vi skal mekle, fastholder NTF-lederen.
Stordrange er litt mer optimistisk.
– Hvis begge parter kan gi litt, så tror jeg enighet i meklingen, avslutter Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO Transport.
I tillegg til Transportarbeiderforbundet forhandlet også Yrkestrafikkforbundet, Fagforbundet og Jernbaneforbundet om en ny bussbransjeavtale med NHO Transport og Spekter.
Emneord: tariffspekter-2014
Les også:
Bussbransjen:
Omfatter ca 13.500 rutebussjåfører, ekspressbussjåfører, turbussjåfører, verkstedarbeidere og renholdere i busselskapene.
Involverer to arbeidsgiverforeninger: NHO Transport og Spekter.
De ansatte representeres av de tre LO-forbundene Transportarbeiderforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet, samt det YS-tilsluttede Yrkestrafikkforbundet.
Blant selskapene som er omfattet av dette lønnsoppgjøret er Nettbuss, Averøy Billag, Borgbuss, Team Traifkk, Telemark Kollektivtrafikk, Norgesbuss, Nobina og Unibuss..
Flere saker
Les også:
Bussbransjen:
Omfatter ca 13.500 rutebussjåfører, ekspressbussjåfører, turbussjåfører, verkstedarbeidere og renholdere i busselskapene.
Involverer to arbeidsgiverforeninger: NHO Transport og Spekter.
De ansatte representeres av de tre LO-forbundene Transportarbeiderforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet, samt det YS-tilsluttede Yrkestrafikkforbundet.
Blant selskapene som er omfattet av dette lønnsoppgjøret er Nettbuss, Averøy Billag, Borgbuss, Team Traifkk, Telemark Kollektivtrafikk, Norgesbuss, Nobina og Unibuss..