JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sandnes-ordfører: – Rushtidsavgift er kanskje riktig i storbyer, men hos oss øker det bare forskjellene

Det er den dyrekjøpte erfaringen Sandnes-ordfører Stanley Wirak (Ap) tar med seg videre i politikken.
Stanley Wirak mener rushtidsavgiften bare øker forskjellene.

Stanley Wirak mener rushtidsavgiften bare øker forskjellene.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

– Barnefamilier og lavtlønte som ikke har noen andre alternativer betaler for at de som har flotte biler og elbiler skal komme seg lett på jobb. Det er de som har minst penger som rammes av dette. Mange LO-medlemmer roser meg for å ta opp kampen mot rushtidsavgift. Vi må tørre å snu når vi har gjort noe som er helt feil, mener Wirak, som inviterer både LO og Arbeiderpartiet på banen.

Stor småby

Sandnes er en kommune med 77 000 innbyggere, en kort kjøretur fra Stavanger. En stor befolkningsøkning i 2014 og prognoser som gjorde at man måtte være forberedt på mye køkjøring hvis man ikke tok grep, brakte rushtidsavgiften på banen. Samtidig søkte kommunen om belønningsmidler fra Staten.

– Vi ble litt blinde, og jeg innrømmer både på ut- og innpust at dette var feil, sier ordføreren.

Problemet var nemlig at byen ikke var laget for en slik avgift.

– Vi bor i en region med veldig spredt bebyggelse. Vi har ingen kompakt by og ikke godt nok utbygd kollektivsystem. Det er veldig mange som ikke har mulighet til å begynne på jobb etter klokka 09.00. Mange skal levere i barnehager og skoler før de reiser på jobb. Og jobb, barnehage og skole kan ligge på tre helt forskjellige steder. Og mange lever i en tidsklemme hvor man ikke har noen alternativer til å bruke bil, sier Wirak.

– Da må man betale både morgen og kveld. Og gjerne hvis man skal på fritidsaktiviteter. Det blir veldig mye penger - flere tusen kroner i måneden.

Grovt hærverk mot fem bomstasjoner i Rogaland

Ble stort opprør

Wirak tror ikke folket tok inn over seg hvordan det ville bli før rushtidsavgiften ble innført. Men nå folk så hvordan det ville bli, ble det fullstendig opprør. 70 000 meldte seg inn i en Facebook-gruppe og det ble flere aksjoner mot avgiften.

Bedre busstilbud gjør at rushtidsavgiften ikke er nødvendig.

Bedre busstilbud gjør at rushtidsavgiften ikke er nødvendig.

Helge Rønning Birkelund

Nå ønsker bystyret å reforhandle avtalen, og gå vekk fra rushtidsavgiften.

Det er alt for komplisert, alt for flott og alt for dyrt, mener Sandnes-ordføreren.

– For det første er ikke behovet så stort lenger. Trafikken har flatet ut, vi har fått bedre togtilbud og busstilbud. Jeg er tilhenger av gulrot foran pisk, sier Wirak. Som selv går til jobben.

Fire milliarder kroner står på spill. Hvis man utsetter nedbetalingen tre år kan man fjerne rushtidsavgiften.

– I tillegg kan vi se på noen kostnader som kan gjøre at vi sparer mer, mener Wirak.

Debattinnlegg: «Det må tas andre politiske grep enn å velte regningen over på folk som ikke har noe annet valg enn å kjøre»

Annonse
Annonse