JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vant kontrakten på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen:

Verkstedarbeidere jubler for trygge jobber i åtte år. Mantena skal vedlikeholde Go-Ahead-togene

De neste åtte årene skal Mantena vedlikeholde togene som Go-Ahead Norge kjører på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.
Mantena-ansatte fryktet at andre ville vinne kontrakten om vedlikeholdet på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Nå er de sikret jobb i åtte år. (Bildet er fra jernbaneverkstedet på Grorud i Oslo)

Mantena-ansatte fryktet at andre ville vinne kontrakten om vedlikeholdet på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Nå er de sikret jobb i åtte år. (Bildet er fra jernbaneverkstedet på Grorud i Oslo)

Tri Nguyen Dinh

morten.hansen@lomedia.no

Mantena AS, som eies av Samferdselsdepartementet, har signert avtale med Go-Ahead Norge AS om vedlikehold av togene som går på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Avtalen strekker seg over åtte år.

– Vi er stolte og glade for avtalen med Go-Ahead, som bekrefter Mantenas posisjon i markedet som en ledende aktør i utviklingen av norsk jernbanesektor, skriver administrerende direktør i Mantena, Kjetil Hovland, i en pressemelding.

Flere ansatte

Petter Trønnes, leder av Verkstedarbeidernes landsråd i Norsk Jernbaneforbund (NJF), sier avtalen ble godt mottatt av de ansatte. Han konstaterer at den ikke bare sikrer eksisterende arbeidsplasser, det vil også bli snakk om jobb til flere.

– For våre medlemmer på verkstedet i Stavanger er det veldig positivt. Der blir det oppbemanning. Det er snakk om en dobling av ansatte – og mer enn det, sier Trønnes.

Ingen nedbemanning

Go-Ahead vil at vedlikeholdet av materiellet skal skje i Stavanger. Det betyr togsettene fjernes fra Lodalen i Oslo. Det vil, ifølge Trønnes, likevel ikke gå ut over bemanningen på verkstedet som ligger like ved Oslo S.

– Det vil ikke få noen dramatiske konsekvenser. Vi har vært underbemannet i Lodalen, så det blir ingen nedbemanning der, sier Trønnes.

Landsrådslederen er klar på at både de ansatte og bedriften må strekke seg langt for å sikre kontrakten med det britiskeide selskapet.

– Det blir tøffere tak, og vi må levere. Men det skal vi klare. Vi har tro på at dette skal gå bra, sier Trønnes.

Skaper trygghet

Også sentralt i NJF er avtalen tatt godt imot.

– Dette er vi veldig fornøyd med, selvsagt, sier Kjell Næss, nestleder i Jernbaneforbundet.

Forbundet organiserer brorparten av verkstedarbeiderne i Mantena. Tidligere i år ble det klart at selskapet mistet kontrakten på vedlikeholdet av Flirt-togene til Stadler.

p

– Det er viktig for våre medlemmer i Mantena at det ikke ble noen andre som vant kontrakten. Det ville ført til usikkerhet rundt muligheten til virksomhetsoverdragelse, og sette lønns- og arbeidsvilkår i spill, sier Næss.

Partnerskap

Administrerende direktør Go-Ahead Norge, Cathrine Elgin, skriver i pressemeldingen at langsiktighet er viktig for selskapet. Hun karakteriserer avtalen som et partnerskap, som skal bidra til at Go-Ahead gjennomfører oppdraget sitt:

– Nemlig flere og mer fornøyde kunder, sier Elgin.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse