JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Drømmer om flere kvinnelige kollegaer

Få kvinner blant kollgaene hindrer ikke arbeiderne på Felleskjøpet i Steinkjer og Verdal fra å ha det bra på jobb.
Haavard Auran (til høyre) er hovedtillitsvalgt for Transportarbeiderforbundet på Felleskjøpets anlegg i Verdal. Pål Marius Rostad er konserntillitsvalgt. Alle foto: Roy Ervin Solstad

Haavard Auran (til høyre) er hovedtillitsvalgt for Transportarbeiderforbundet på Felleskjøpets anlegg i Verdal. Pål Marius Rostad er konserntillitsvalgt. Alle foto: Roy Ervin Solstad

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

– Jeg kan vel navnet på de få kvinnene som jobber på Transportarbeiderforbundets overenskomst i hele Felleskjøpet, sier Pål Marius Rostad, konserntillitsvalgt i hele Felleskjøpet.

Han er fra Steinkjer, og har kontor på Felleskjøpets anlegg i hjembyen.

Få syke

Felleskjøpet-konsernet har tolv fabrikker, 50 verksteder og 110 butikker. Det er 1700 ansatte, hvorav rundt 300 er på tariffavtalen til Transportarbeiderforbundet.

– Gjennomsnittsalderen i Felleskjøpet er 48 år, og det er det samme her i Steinkjer. Folk vil ikke slutte og blir stående lenge i jobben. Den trivselen ser vi også på sykefraværet som er under fem prosent totalt, og har ligget stabilt på det nivået i mange år nå, sier Rostad.

Følg FriFagbevegelse på Facebook og Twitter

Det har også andelen kvinner. Den er lav.

– I hele Felleskjøpet er det vel tyve prosent kvinner, men vi har planer om å få flere kvinner, nærmest unnskylder Rostad seg med.

Attraktiv arbeidsplass

Hovedtillitsvalgt for NTF på Felleskjøpets anlegg i Steinkjer, Bjørnar Rønning kan i seg selv ikke gjøre noe med kvinneandelen. Gjennomsnittsalderen bidrar 32-åringen derimot til å trekke nedover.

– Jeg har jobbet her i fem år nå, og det er en veldig ryddig arbeidsplass. Lønna kommer når den skal, og jeg har både gode arbeidskolleger og sjefer, sier Rønning som jobber som industrimekaniker på fabrikken.

Det har tydeligvis jungeltelegrafen i Steinkjer plukket opp, for det er mange søkere når det en sjelden gang dukker opp en ledig stilling.

– Det er en attraktiv arbeidsplass, bekrefter både Rønning og Rostad.

Fagforeningsfri

Rønning tok over som NTF-tillitsvalgt i sommer, men de store sakene har det ikke blitt på industrimekanikeren.

– Det er noen diskusjoner om vaktlistene, men ellers bare småting, sier Rønning.

Selv om det ikke er avsatt noen bestemt tid til fagforeningsarbeid, er det ikke noe problem å ta seg fri dersom det trengs.

– Vi går tre skift døgnet rundt. Det første skiftet er fra klokka 6 til klokka 14, det neste fra 14 til 22 og nattskift fra 22 til 6 på morgenen, men vi jobber i utgangspunktet ikke i helgene, sier Rønning.

– Det gjør man bare på Kambo ved Moss og på Stange utenfor Hamar, forklarer Pål Rostad.

Døgnet rundt

Råvarene til produksjonen kommer sjøveien til havna i byen innerst i Trondheimsfjorden. Den produksjonen går 24 timer i døgnet mandag til fredag med en reell kapasitet på 720 tonn i døgnet. Når kraftforet er ferdig produsert kjøres det videre ut til kundene som bulk med de 100 vogntogene Felleskjøpet har avtale med, eller som stykkgods på 140 andre vogntog.

Felleskjøpet har anlegg fra Alta i Finnmark til Kambo utenfor Moss i Østfold. Anlegget i Steinkjer er det tredje største.

– Det er bare Kambo og Trondheim som er større, forteller Rostad.

Flere forbund

I Steinkjer har Felleskjøpet også butikk og verksted der landbruksmaskiner blir reparert. I fabrikken er det 26 ansatte, de aller fleste medlemmer i Transportarbeiderforbundet. I tillegg kommer de sju på landbruksverkstedet. På ledernivå er det Forbundet for ledelse og teknikk, FLT, som har flest medlemmer, mens Handel og Kontor organiserer de som jobber i butikken.

– På enkelte av de andre Felleskjøpet-avdelingene er de ansatte medlemmer i NNN, forteller Rostad.

Sjefs-nei til midlertidige

Noe bråk omkring ny arbeidsmiljølov som tillater mer bruk av midlertidige stillinger, møter de tillitsvalgte heller ikke på Felleskjøpets anlegg i Steinkjer. Snarere tvert i mot.

– Jeg har penger på budsjettet til å bruke på å leie inn folk, men jeg vil heller ha hele, faste stillinger. Jeg har også bedt konsernledelsen om å få kunne ansette to til på fabrikken, sier fabrikksjef, Arild Thomassen til Transportarbeideren.

Det eneste de to tillitsvalgte har å anmerke, er muligheten for internt opprykk til lederstillinger i bedriften.

– Vi burde hatt en bedre strategi på hvordan man kan rekruttere ledere internt i bedriften, men det er ingen policy på det hverken sentralt eller lokalt, innrømmer Pål Rostad.

Halve livet

Heller ikke på terminalen til Felleskjøpet i Verdal, 20-25 minutter lenger sør langs E6, er det noen misnøye å spore. Hverken med sjefene eller selve jobben. Hovedtillitsvalgt Haavard Auran kan ikke annet enn å bekrefte inntrykket fra kollegaene i fylkeshovedstaden.

– Jeg trives veldig godt og har et bra forhold til ledelsen her, forteller 44-åringen, mens han tar oss med på en rundtur på bedriften.

I Verdal jobber det ni personer, sju av dem er NTF-medlemmer.

– Her har vi ikke nattskift, men jobber to skift fra 7 til 15 og 15 til 23. I tillegg rullerer vi på oppgavene, slik at vi ikke gjør akkurat den samme arbeidsoppgaven hele tiden, forklarer Auran.

Han er ikke akkurat direkte på
jobbjakt han heller.

– Jeg har jobba halvparten av livet her til nå, og det blir vel til at jeg jobber halvparten av resten av livet her også, ler verdalingen.

Lønna kommer når den skal, og jeg har både gode arbeidskolleger og sjefer.

Bjørnar Rønning, industrimekaniker og hovedtillitsvalgt

Annonse

Flere saker

Annonse