JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
- Norge må bruke reservasjonsretten dersom EU vedtar en liberalisering av kabotasjereglene, men regjeringen sier ikke om de vil bruke denne retten i sin erklæring, sier Lars Morten Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet.

- Norge må bruke reservasjonsretten dersom EU vedtar en liberalisering av kabotasjereglene, men regjeringen sier ikke om de vil bruke denne retten i sin erklæring, sier Lars Morten Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet.

Roy Ervin Solstad

Transport-lederen om ny regjeringsplattform:

– Dette må være den første regjeringserklæringen noensinne som fremhever retten til å være uorganisert

Regjeringseklæringen til Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre gir noen gode samferdselspolitiske signaler, men er samtidig et angrep på det organiserte arbeidslivet.


16.01.2018
14:35
21.08.2023 17:14

res@lomedia.no

Det sier leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen, etter å ha gått igjennom dokumentet de tre regjeringspartiene la fram på søndag.

Den nye regjeringen åpner for lengre arbeidsdager og at færre ansatte skal få betalt for overtid

Første noensinne

Johnsen mener at hele erklæringa bærer preg av kompromisser og at regjeringa på svært mange områder ikke strekker seg lenger enn å si at de vil vurdere tiltak.

– Dokumentet er fullt av selvsagte ting, og det er lite konkret. Ifølge LO står det "vurdere" 92 ganger i den 84 sider lange teksten, sier han.

NTF-lederen mener regjeringsplattformen angriper trepartssamarbeidet mellom partene i arbeidslivet og staten.

– Regjeringen vil ta fra partene i arbeidslivet muligheter til innflytelse blant annet gjennom å lovfeste drøftingsplikten. Det har partene vist at de kan gjøre bedre enn når det legges til Stortinget gjennom lover og forskrifter. Samtidig vil fagforeningsfradraget på skatten bli redusert siden nivået skal videreføres på 2017-nivå, men det verste er at dette må være den første regjeringserklæringen noensinne som fremhever retten til å være uorganisert. Å styrke det organiserte arbeidslivet tones veldig ned når de fremhever sånne ting, sier Johnsen.

Han er heller ikke videre glad for det han leser som et mål om å øke privatiseringen i omsorgssektoren, og at regjeringen vil jobbe aktivt for frihandel og "sikre EØS-avtalen som en bærebjelke for norske arbeidsplasser og verdiskapning."

– Dette er tydelig høyrepolitikk, påpeker han.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

– Ubegripelig

Likevel er det ikke alt han er misfornøyd med. Særlig i kapittelet om samferdsel finner han signaler han liker.

– Det er bra at regjeringen vil jobbe aktivt mot liberalisering av kabotasjeregelverket. Det tror jeg det er stor støtte for på Stortinget, men utfordringen kommer dersom EU vedtar det som ligger i forslaget nå. Da må vi jobbe for at Norge bruker reservasjonsretten. Om regjeringen vil bruke reservasjonsretten framkommer jo ikke av erklæringen. Der står det bare at man skal "jobbe aktivt mot", ikke at de skal avvise en liberalisering, poengterer han.

Johnsen mener både dette og flere andre punkter vitner om uenighet mellom de tre partiene i hvor tøft de skal utfordre EØS-avtalen.

– Det er ingen av dem som er mot EØS-avtalen, men når de bare skal vurdere tiltak, så leser jeg det som uenighet om hvor harde tiltak de mener bør iverksettes, sier han.

Ifølge Johnsen gjelder det både tiltak for å hindre at førere av kjøretøy unnlater å stoppe for kontroll av Statens Vegvesen og at regjeringen vil sikre at utenlandske vogntog forplikter seg til å betale bompenger og andre avgifter.

– Det er nesten ubegripelig for meg at de ikke klarer å få til dette. Det er en selvfølge at de skal betale på lik linje med norske selskaper.

Det må kunne gå an å lage en ordning som sikrer at det blir betalt, og at selskap som ikke gjør opp for seg blir utestengt, sier NTF-lederen.

Han legger til at han er glad for at regjeringen vil styrke samarbeidet mellom de ulike statlige organene som kontrollerer transportnæringa.

– Vi er glad for dette signalet, men helst skulle vi hatt fellesorgan som transportpolitiet de har i Tyskland. Vi har derimot sett at samarbeidet har blitt mye tettere mellom de ulike organene i Norge de siste årene, og kompetansen er hevet betraktelig, sier han.

Dette sier den nye regjeringen om arbeidslivs- og skattepolitikken. Opposisjonen spår økte forskjeller

Misliker Uber-åpning

Alt er likevel ikke bare fryd og gammen i samferdselskapittelet i erklæringen heller. En av de tingene Johnsen savner, er vilje til å satse på rassikring av veier.

– Det er bare flaks at det ikke har omkommet flere på norske veier på grunn av ras. Klimaendringene gjør rasfaren enda større, så her må det gjøres mye, poengterer han.

Han er også svært lite glad for at regjeringen åpner for mer liberalisering av ekspressbusspolitikken og bruk av delingsøkonomi innen persontransport.

– Når det gjelder delingsøkonomi i persontransporten er det nærliggende å tenke på Uber. Det er vi veldig lite begeistret for. Dessuten mener vi at å liberalisere ekspressbussene er feil vei å gå. I erklæringen virker det som det viktigste er at de ikke får støtte, men for mange i distriktene er ekspressbusser et svært viktig kollektivtilbud som burde fått mer støtte, ikke mindre, sier Johnsen.

Han er derimot mer åpen for forslaget om å legge til rette for pilotprosjekter med selvkjørende kjøretøy i kollektivtrafikken.

– Det tror jeg kommer, men når man ser ut på været i dag, så er jeg ikke sikker på om teknologien er kommet langt nok ennå, smiler han.

Han liker også at regjeringen vil bruke penger på en mer effektiv kollektivtransport i byområdene.

– Det viser at det ligger penger der, så den kampen skal vi ta hver gang statsbudsjettet skal behandles, lover Lars Morten Johnsen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Eggum: – I år skal du få bedre råd

LO-lederen mener regjeringens erklæring er lite konkret

Streiken som varte i 1134 dager

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

16.01.2018
14:35
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker