55 bussjåfører kan puste lettet ut – pensjonen deres ble reddet
De rødgrønne berget fortsatt ytelsespensjonen etter politisk kamp i Trøndelag.
Per Olav Skurdal Hopsø (Ap) er leder for Hovedutvalget for transport i Trøndelag fylke og sitter også i Fylkesutvalget.
Arbeiderpartiet
helge@lomedia.no
Fylkestinget i nye Trøndelag fylkeskommune har vedtatt å ivareta pensjonsrettighetene for bussjåførene i Nord-Trøndelag ved nytt anbud, til tross for motsatt anbefaling fra rådmannen.
– Skulle bare mangle, var den umiddelbare kommentaren til Per Olav Skurdal Hopsø (Ap) etter at vedtaket var fattet.
Han er leder for Hovedutvalget for transport i nye Trøndelag fylke for Arbeiderpartiet, og sitter også i Fylkesutvalget. Det var han som sto bak forslaget som ble vedtatt i det siste fylkestingsmøtet før jul.
Ikke gitt på forhånd
Da saken ble behandlet i fylkestinget i desember la Ap-politikeren fram forslaget på vegne av Ap, Sp, SV og MDG som gikk ut på at sjåfører på rute- og skolekjøring som står under annen pensjonsordning enn i eventuelt overtakende selskap, skal få ivaretatt sine opptjente rettigheter for bussanbudet 2019-2021 slik at pensjonsordningen ikke svekkes.
Under avstemningen fikk forslaget flertall med stemmer også fra Rødt og PP, mens den borgerlige fløyen stemte mot.
I realiteten betyr det at de som har ytelsesbasert pensjon, beholder det selv om deres nye arbeidsgiver har innskuddsbasert pensjon.
Men det var likevel ikke helt gitt på forhånd. Et juridisk notat fra rådmannen ga en klar fraråding om at dette skulle vedtas.
– Vi valgte å bruke god tid på å gjennomgå den juridiske betraktningen og hadde en god dialog med fagbevegelsen. Derfor fremmet vi ikke forslaget før møtet i fylkestinget, sier Per Olav Skurdal Hopsø til frifagbevegelse.no.
Dette vil føre til en ekstra kostnad for den nye fylkeskommunen, men det er kalkulert.
– Vi er villig til å ta den merkostnaden for å sikre at sjåførene får beholde den pensjonen som de har jobbet for og tjent seg opp gjennom hele arbeidslivet, sier Ap-politikeren.
Og presiserer at det er kun 55 navngitte sjåfører som det gjelder - ingen nye kommer inn i ordningen.
Mot anbud
Skurdal Hopsø mener anbud har sine negative sider. Blant annet stemte han mot anbudsutsetting da det i sin tid ble etablert i Sør-Trøndelag for 10 år siden.
De 55 sjåførene det gjelder er ansatt i Trønderbilene AS, og har privat ytelsesbasert pensjonsordning. De er medlemmer i Norsk Transportarbeiderforbund.
Dette tilbys sjeldent i det private arbeidsmarkedet. Ifølge et internt notat fra den nye fylkeskommunen er dette problematisk både av økonomiske, praktiske og juridiske forhold.
Det er estimert en merkostnad på 70 000 til 230 000 kroner pr år pr ansatt, forutsatt fem prosent lønnsvekst og et lønnsnivå på 500 000 kroner.
For 55 sjåfører betyr det en økt utgift på fra 2 til 7 millioner kroner i året ved en lønnsvekst på tre prosent og 4-12 millioner med en lønnsvekst på fem prosent.
Dersom andre selskap enn Trønderbilene eller Nettbuss vinner nytt bussanbud, vil disse måtte etablere egne løsninger for å håndtere en eventuell videreføring av ytelsesbaserte pensjoner.
• 150 bussjåfører fikk feil lønn i fire år. Like før jul kom kravet om å betale tilbake
• Bussjåfør Turid må velge mellom å spise eller gå på do i pausene
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside