JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tidligere YTF-leder starter ny organisasjon

Anklages for organisert sosial dumping

Først ble Svein Furøy vraket som leder av Yrkestrafikkforbundet, så meldte han seg ut da han ikke fikk den satsingen på godstransport som han ville. Nå har han startet et nytt transportforbund med tariffavtale uten AFP-ordning. – Sosial dumping, mener Transportarbeiderforbundet.
Svein Furøy, tidligere leder i Yrkestrafikkforbundet har startet opp Transport og Logistikkforbundet, TLF. De har allerede mellom 800 og 900 medlemmer.

Svein Furøy, tidligere leder i Yrkestrafikkforbundet har startet opp Transport og Logistikkforbundet, TLF. De har allerede mellom 800 og 900 medlemmer.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Den nye organisasjonen heter Transport- og Logistikkforbundet, forkortet TLF, og Furøy sier til Transportmagasinet at prosjektet startet da han var leder for logistikk i YTF.

– Det var ment som en styrking av godsdelen av YTF, men for å gjøre en lang historie kort fikk vi avslag fra YTFs forbundsstyre uten at det en gang ble realitetsbehandlet, sier Furøy.

Målet er 1000 nye medlemmer det første året både innen godstransport og lager og logistikk. Med andre ord innen bransjer som LO-forbundet, Norsk Transportareiderforbund, organiserer medlemmer i. TLF har derimot ingen tilknytning til verken LO eller YS.

De ansatte går opp 100.000 i lønn etter at de fikk tariffavtale

– Underbyr eksisterende avtaler

Leder Lars Morten Johnsen i NTF mener TLF ikke kan regnes som et fagforbund, men tror det kan bli tyngre å organisere medlemmer med enda et forbund.

– Jeg ser ikke dette som noe fagforbund. De vil ikke kunne få tariffavtale med noen hovedorganisasjon, da disse har AFP-ordning som TLF ikke vil ha, sier Johnsen.

Han synes det er underlig at TLF sitt argument for å få medlemmer er å gi dem dårligere vilkår enn de tariffavtalene som allerede eksisterer.

– Det er ikke tvil om at for å få innflytelse må et betydelig antall sjåfører engasjere og organisere seg, men de eneste som vil ha glede av TLF er arbeidsgiverne, siden organisasjonen ikke vil få tariffavtaler med hovedorganisasjonene som er dårligere enn de som ligger der allerede, sier han.

Johnsen er nemlig krystallklar på at det TLF tilbyr sine medlemmer er dårligere enn det de har mulighet til å få gjennom de eksisterende hovedavtalepartene.

– Å skulle gå for en tariffavtale uten pensjonsordning, er ingenting annet enn organisert sosial dumping. Etableringen av AFP skjedde ved at LO og forbundene gjennom flere lønnsoppgjør sa fra seg lønnsøkninger for å få på plass pensjonsordningen. En tariffavtale uten AFP vil være mellom 60.000 og 80.000 kroner mindre verdt i året, og de 90 kronene i måneden TLF skal innbetale i pensjonsforsikring vil aldri nå slike summer. Jeg frykter at folk i bransjen vil føle seg lurt, sier Johnsen.

Må samles, ikke splittes

Han utelukker imidlertid ikke at TLF kan få en del medlemmer.

– Det kan de nok, men jeg er ikke redd for konkurransen. Det eneste er at det vil bli tyngre å verve medlemmer fordi vi må bruke mer tid på å forklare forskjellene, sier han.

NTF-lederen mener etableringen av TLF er å gå helt feil vei.

– Det vi ser ellers i samfunnet er at man bygger større og bredere allianser gjennom samarbeid og sammenslåinger for å få større påvirkning. Det TLF gjør er jo det helt motsatte, understreker Lars Morten Johnsen.

Tillitsvalgte med suksessoppskrift: Slik kan de ansatte få ni ukers ferie

– Spesiell bransje

Leder i TLF, Svein Furøy, er ikke overraskende uenig med Lars Morten Johnsen på flere av punktene.

– Dette dreier seg ikke om sosial dumping. Godsbransjen er spesiell siden bare 12-13 prosent av sjåførene er organisert. Det betyr at en forsvinnende liten del av sjåførene og bedriftene har AFP-ordninger. Svært mange av bedriftene vil heller ikke ha råd til det, med mindre staten tar en del av regninga og får AFP-ordningen allmenngjort. Inntil det kommer på banen, har vi valgt å lage en tariffavtale uten AFP. Derimot er jeg helt enig med Lars Johnsen i at organisasjonsgraden må opp, og derfor er det de uorganiserte vi forsøker å få tak i. Vi og NTF har veldig mange sammenfallende interesser. Ambisjonen er å organisere bransjen som helhet, da vil vi sammen også stå sterkere overfor myndighetene, sier Furøy.

Egenfinansiert oppstart

TLF-lederen avslører at målet om 1000 medlemmer innen det første året allerede er innen rekkevidde.

– Hvis det fortsetter som nå, er vi der om en ukes tid. Nå har vi mellom 800 og 900 medlemmer, så dette har gått over all forventning, sier han, og legger til at anslagsvis 90 prosent av medlemmene har vært uorgansiert tidligere.

– Vi har ingen direkte kjennskap til hvor de kommer fra, men av kommentarene vi får på innmeldingene, så anslår jeg at rundt ti prosent har vært medlemmer i YTF og NTF tidligere, sier han.

Nå er TLF også i ferd med å sende tariffkrav til de første bedriftene, men streik dersom bedriftene nekter, blir det ikke.

– Vi har stram økonomi og har finansiert oppstarten av egne midler, så vi har ikke noe streikefond og kan ta folk ut i streik. Men vi har valgt å starte der vi er nå, og er veldig klar over at det er medlemmenes penger vi forvalter, sier Svein Furøy.

• Følg oss på Facebook

Annonse

Flere saker

Annonse