EUs nye transportregler kan bli utsatt til slutten av året
Det kommende EU-valget kan gjøre at avgjørelsen om nye transportregler blir utsatt til slutten av året.
Det har vist seg svært vanskelig å finne et kompromiss om nye regler for kabotasjekjøring og kjøre- og hviletidsbestemmelser i EU.
Martin Guttormsen Slørdal
res@lomedia.no
Det forteller 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet, Dag-Einar Sivertsen. Nest siste uka i januar var han i Brussel sammen med en delegasjon fra NTF. I møter med den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen (ETF), fikk de nærmere kjennskap til både hvordan det jobbes politisk i EU-systemet, og ikke minst hvordan det går med arbeidet om å lande nye transportregler for EU- og EØS-området.
• EU vil ikke avgjøre nye transportregler før i 2019
EU-valget kompliserer
Den 10. januar skulle det som blir omtalt som EUs mobilitetspakke voteres om i EU-parlamentets transportkomite, men seansen endte i kaos. Kun ett av tre punkter fikk flertall, og det kom inn svært mange nye forslag til avstemning under selve voteringen. Om mobilitetspakken kommer opp til votering for hele EU-parlamentet, vil imidlertid ikke bli avgjørt før 7. februar.
– Det knytter seg like stor spenning til hva som vil skje med mobilitetspakka i Brussel som hos oss. Utfordringen er at det ikke er noe entydig flertall i EU for verken det ene eller det andre. Når man kommer inn bak systemet, så skjønner man hvor vanskelig det er å få gjennomslag. Mitt inntrykk er at dette er kompromissenes hovedstad i Europa, men klarer man ikke å finne et kompromiss, så vil dagens regler videreføres, sier han.
At det skal velges nytt EU-parlament i slutten av mai, kompliserer saken ytterligere.
– Hvis man ikke får noen løsning i de politiske organene, så vil trolig behandlingen av hele mobilitetspakka flyttes til neste parlamentsperiode. Da må EU-kommisjonen reise forslaget på nytt. Da vil det etter det jeg forstår neppe skje noe før tidligst i november, sier han.
Saken fortsetter under bildet.
Både LO, Transportarbeiderforbundet, Yrkestrafikkforbundet og Lastebileeierforbundet kom litt tettere på EU-systemet på reisent til Brussel sist uke. Fra venstre: Geir A. Mo (NLF), Olav Hermansen (NLF), Jan-Terje Mentzoni (NLF), Geir Kvam (NTF), Søren Larsen (Nordic Logistics Association - NLA), Lars Johnsen(NTF), Linda Jæger (YTF), Trond Jensrud (YTF), Lin Andrea Gulbrandsen (YTF), Morten Hagen (NTF), Roger Heimli (LO), Dag-Einar Sivertsen (NTF).
Knut Gravråk, NLF
Hele pakka i spill
Når det gjelder kabotasjeregler, så ble det et lite flertall på 27 mot 21 i EU-parlamentets transportkomite for å endre disse. I dag kan man ta tre kabotasjeoppdrag, det vil si innenlands transport utført av utenlandsk transportør, i løpet av en uke. Så må man ut av landet og ha en internasjonal transport over grensen før man kan ta nye kabotasjeoppdrag.
Løsningen som fikk flertall gikk ut på at man kunne ta et ubegrenset antall kabotasjeoppdrag i løpet av tre døgn. Deretter måtte man ut av landet i minimum 60 timer før man kunne ta nye kabotasjeoppdrag i det landet man hadde hatt kabotasjeoppdrag i. I tillegg lå det inne et krav om at man minimum hver fjerde uke måtte tilbake til opprinnelseslandet.
Det siste synes Sivertsen er en forbedring, mens han ser for seg at øst-europeiske transportører kunne hatt kabotasjekjøring kontinuerlig ved å kjøre tre døgn i Norge, så 60 timer i Sverige for deretter å komme tilbake til Norge igjen.
Han understreker imidlertid at selv om det ble enighet på det ene punktet om kabotasjekjøring i voteringen 10. januar, så er hele pakka i spill, fordi man skal stemme på hele pakka, ikke på enkeltbiter. Derfor har han heller ikke noen tro på at en trilog-behandling vil løse floken. Ved en trilog-behandling skal representanter fra EU-parlamentet, EU-kommisjonen og Europa-rådet bli enige om en løsning.
– Kommisjonen har sagt at den ikke har mer å bidra med, og hvis parlamentet setter seg på bakbeina blir det ingen enighet i trilog-behandlingen heller, påpeker han.
• Jubler ikke for EU-ministrenes forslag til nye transportregler
Sterkere håp enn tro
Både i NTF og i ETF håper man imidlertid at det skal være mulig å komme fram til en løsning før EUs parlamentsvalg.
– Det skumle er at vi ikke vet hva som vil skje i et nytt EU-parlament. Vi kan risikere å få en sammensetning av parlamentet som er mindre fagforeningsvennlige enn det vi har hatt til nå. Da risikerer vi å få langt verre regler på kabotasje og kjøre- og hviletidsbestemmelser enn de vi har nå. Derfor er det et sterkt håp om at man skal få en avgjørelse i inneværende parlamentsperiode. Samtidig er det en gryende resignasjon i at man ikke har fått noen avgjørelse ennå, og at tida er i ferd med å renne ut. Vi ser også at parlamentarikerne virker mer redde nå for å ta eventuelle upopulære avgjørelser som kan få konsekvenser for deres mulighet til å bli gjenvalgt til parlamentet. Håpet er nok sterkere enn troa på at vi kommer i mål, poengterer Dag-Einar Sivertsen.
Dette er saken
EU-kommisjonen ønsker nye regler for gods- og passasjertransport.
EU-land i Øst-Europe ønsker mer liberalisering, mens landene i Vest-Europa vil ha innstramminger.
Så langt har det ikke vært mulig å finne en løsning begge sidene kan leve med.
Nå frykter europeisk fagbevegelse at man ikke blir enige i inneværende parlamentsperiode som utløper denne våren.
Flere saker
Dette er saken
EU-kommisjonen ønsker nye regler for gods- og passasjertransport.
EU-land i Øst-Europe ønsker mer liberalisering, mens landene i Vest-Europa vil ha innstramminger.
Så langt har det ikke vært mulig å finne en løsning begge sidene kan leve med.
Nå frykter europeisk fagbevegelse at man ikke blir enige i inneværende parlamentsperiode som utløper denne våren.