Sosial dumping:
Transport jubler ikke for EU-ministrenes forslag til nye regler for veitransport
Transportarbeiderforbundet mener at problemene med sosial dumping innenfor veisektoren ikke vil bli løst med EUs ministerråds forslag til ny regulering av veitransporten.
Transportarbeiderforbundet mener EU-ministrenes forslag til nye regler for veitransporten bærer for mye preg av kompromiss. I tillegg mener forbundet at vesentlige punkter er utelatt.
Erlend Angelo
res@lomedia.no
Mandag denne uka satt EUs transportministre samlet til ministerrådsmøte i Brussel. Der klarte de endelig å bli enige om et forslag som dekker deler av EUs første mobilitetspakke som omhandler godstransport på vei.
Totalt har EU-kommisjonen lagt fram tre «pakker» for å regulere veitransporten i Europa, men internt i EU-systemet har det vært svært motstridende interesser når det gjelder hvilke løsninger som ønskes. EUs transportkomite har snakket varmt for økt liberalisering, mens sosialkomiteen har ønsket innstramminger.
Samtidig har EU vært delt mellom Øst- og Vest-Europa, der ti land i sistnevnte område har dannet en allianse kalt «Road of alliance» med mål om å få til reguleringer som i større grad enn i dag beskytter egen transportnæring. I Øst-Europa har man imidlertid vært redd for at innstramminger vil bety færre jobber for øst-europeiske sjåfører i Vest-Europa
• EUs ministerråd vil ha kabotasje-karantene
Vraket vedtatt danske forslag
Den bakgrunnen har gjort at forslaget fra EUs ministerråd mandag, på langt nær har blitt godt nok, skal man tro lederen i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen.
– De vesteuropeiske landene har nok strukket seg så langt de kan for å få med seg Øst-Europa på et felles forslag, men det har gjort at forslaget bærer preg av at det er et kompromiss, sier Johnsen.
Han reagerer spesielt på at det danske forslaget om at lønna til sjåførene skal reguleres etter hvilket land mottakeren av godset holder til i, er utelatt.
Forslaget gjelder dersom transporten foretas av et selskap som verken holder til i avsender- eller mottakerland, såkalt tredjelandskjøring. Dette danske forslaget vedtok EU-parlamentet skulle følge det videre arbeidet med EUs mobilitetspakke, men er utelatt av EUs ministerråd.
(Saken fortsetter under bildet.)
Lars Morten Johnsen, leder i Norsk Transportarbeiderforbund.
Tri Nguyen Dinh
Usikker dekning av hjemreiser
Johnsen fastholder imidlertid at selv om det punktet hadde vært med i ministerrådets forslag, ville det ikke endret NTFs skepsis til hele forslaget.
– Forslaget inneholder noen forbedringer i forhold til EU-kommisjonens opprinnelige forslag, men er ikke bra nok. Det løser ikke problemene med sosial dumping innenfor veitransportsektoren. Det er bra at det foreslås en begrensning i arbeidsturnus på tre til fire uker, men selv om det står at arbeidsgiver skal legge til rette for hjemreiser mininum hver fjerde uke, så sier det ingenting om hva som skal skje med lastebilen og hvem som skal betale for hjemreisen. Vi risikerer at sjåføren i stedet blir sittende i en brakke i et land langt hjemmefra, mens en annen sjåfør kjører. Tidligere har det blitt foreslått at arbeidsgiver også skal dekke hjemreisen, påpeker han.
Sovepose og fjelltelt
Han er også skeptisk til at det ikke blir stilt krav til hva slags type overnatting arbeidsgiver må tilby sjåførene når de skal ta sin lovpålagte ukehvil.
– Det er bra at Ministerrådet fastholder at ordinær ukehvil ikke kan tas i kjøretøyet, og at kostnadene for dette skal dekkes av arbeidsgiver. Svakheten i forslaget er at det ikke er stilt krav til kvalitet for alternativ overnatting som for eksempel enkeltrom med dusj og toalett. Slik forslaget er utformet holder det antakelig at arbeidsgiver kjøper en sovepose og et fjelltelt, sier Johnsen.
Derimot har han bare godord om de foreslåtte endringene for kabotasjekjøring, det vil si innenlands transport foretatt av en utenlandsk transportør. Det blir imidlertid ingen endring i antall kabotasjeturer i en sjudagersperiode. Der kan sjåførene fortsatt ta tre kabotasjeoppdrag, men forslaget fra ministerrådet forsterker kravet om at det skal være tilfeldige oppdrag og legger inn et nytt krav om en karantenetid på fem dager etter endt kabotasjekjøring.
Trolig vedtak neste uke
Flere land ønsker å innlemme varebiler under 3,5 tonn i reguleringer om kjøre- og hviletid, samt kabotasjekjøring. Det sier Ministerrådets forslag ingenting om. Snarere tvert imot.
– Forslaget fra Ministerrådet reduserer medlemslandene og EØS-landenes handlingsrom ved at nasjonalstaten ikke kan vedta reguleringer for kjøretøy under 3,5 tonn. Det svekker nasjonalstatenes selvråderett, understreker han.
Johnsen påpeker derfor at før Transportarbeiderforbundet kan anbefale en implementering av EUs mobilitetspakke i Norge, må det endringer til.
– Det er for mange kompromisser, så vi får se hva EU-parlamentet bestemmer seg for når de skal gjøre sitt vedtak, sier Lars Morten Johnsen.
Det skjer trolig en gang neste uke.