JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norsk transportarbeiderforbund

Frykter frislipp og mer Uber

Uber har varslet at de vil ta pause i Norge fra 1. november, men Transportarbeiderforbundet er redd pausen ikke blir permanent.
- Regjeringen bør avvise uttalelsen fra ESA og beholde regulering av løyver både i byene og i distriktene, mener Peter Hansen, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund.

- Regjeringen bør avvise uttalelsen fra ESA og beholde regulering av løyver både i byene og i distriktene, mener Peter Hansen, forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Kunngjøringen fra Uber om å stanse tjenesten Uber Pop kommer snaut tre uker før samferdselsdepartementet skal svare EFTAs overvåkingsorgan, ESA, hva Norge vil gjøre med drosjeregelverket i Norge. ESA mener dagens system hindrer fri konkurranse.

– Jeg oppfatter kunngjøringen fra Uber som et spill og et press mot myndighetene. Hittil har jo regjeringa stått på dagens lovgivning og forsvart dagens reguleringssystem, sier forbundssekretær Peter Hansen i NTF.

17 historier om ulikhet i Norge

Tyst fra departementet

Han utelukker ikke at departementet kan komme med et forslag om delt løsning, der det blir frislipp i byene, og fortsatt regulering i distriktene.

– Da kan Uber smell til for fullt og etablere seg på nytt, sier han.

Hansen forteller at forbundet sist vinter ble forespeilet at man skulle bli holdt orientert og bli tatt med på råd om hva departementet skulle foreta seg.

– Siden har vi etterlyst tilbakemelding, men det det har vært helt stille, sier han, og legger til at NTF ikke er mot en ny organisering av bransjen.

– Vi vil at løyvene skal kunne ligge hos større profesjonelle selskaper. Det vil gi større mulighet til å drive trafikkpolitikk i byene og ikke minst kunne planlegge arbeidstid og skift bedre. Frislipp, slik det ble gjort i Sverige ga bare mer overkapasitt og prisøkning, påpeker Hansen.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Bør avvise ESA

Om det samme vil skje i Norge, synes han imidlertid det er vanskelig å spå om.

– Allerede nå så må sjåførene ofte jobbe ti-tolv timer i døgnet for å tjene en normal lønn, og det spørs hvor mange drosjeeiere som vil holde ut om det blir overkapasitet. Vi mener det er fullt mulig å opprettholde regulering av løyver innenfor EØS-avtalen. Et frislipp vil legge til rette for masse deltid, selv om det blir en eller annen løyveplikt. Hvis det blir fritt fram å søke løyve, kan jo bare Uber-sjåførene søke. Det vil uansett bli vanskelig å leve av å være drosjesjåfør på fulltid. Derfor ber vi regjeringa om å avvise ESA sin uttalelse, sier Peter Hansen i NTF.

Nå forsvinner de fleste Uber-bilene fra norske veier

Stort lønnshopp for taxisjåfører i byene

Annonse

Flere saker

Annonse