- Mørketallene for vold og trusler mot bussjåfører er nok store, sier bussjåfør og bransjerådsleder for buss i Transportarbeiderforbundet, Per Ole Melgård.
Martin Guttormsen Slørdal
Sjåfører frykter truende passasjerer: – Mørketallene er nok store, innrømmer forbundet
En ny FAFO-rapport viser at mange LO-medlemmer synes det er problematisk å jobbe alene.
res@lomedia.no
lene.svenning@lomedia.no
I Fafo-rapporten kommer det fram at mange arbeidstakere jobber alene i større eller mindre grad av arbeidstida si. Det opplever mange som problematisk. Det er vanskelig å få tatt nødvendige pauser til å gå på do eller spist, mange savner kolleger, og en del er redde for vold eller trusler fra kunder og brukere.
Redde på jobben
En del er redde for å bli utsatt for vold eller trusler fra kunder og brukere når de jobber alene. 20 prosent av NTF-medlemmene er helt eller delvis enige i påstanden om at de ofte er redd for å bli utsatt for vold eller trusler.
Et NTF-medlem beskriver det slik:
«Passasjerer og andre trafikanter som er truende muntlig og fysisk. Jeg er redd for ran og å være alene hvis det oppstår en ulykke.»
I de andre forbundene ligger andelen som sier de ofte er redde for vold eller trusler fra kunder eller brukere når de jobber alene på fra én (IndustriEnergi) til 26 prosent (Jernbaneforbundet).
Vanskelig å få gått på do
Undersøkelsen viser at utfordringene ved å jobbe alene handler om at de ansatte synes det er vanskelig å få tatt pauser til å gå på toalettet.
44 prosent av NTFs medlemmer er helt eller delvis enig i at det er vanskelig å ta slike nødvendige pauser når man jobber alene. En som trolig er bussjåfør av de som svarer på undersøkelsen forteller om sin opplevelse av situasjonen:
«Tragisk at det på enkelte ruter ikke er toalett tilgjengelig før etter 4,5 timer.»
Blant de andre forbundene som er med i undersøkelsen er andelen som synes det er vanskelig å finne anledning til å gå på toalettet mellom 29 prosent (IndustriEnergi) til 53 prosent (Handel og Kontor)
• Taxi-sjåfør Sissel Merete var på do – ble utestengt og mistet 10.000 kroner
Ikke tid til matpause
Å få spist i løpet av arbeidsdagen er også vanskelig for mange. Blant NTF-medlemmene svarer 29 prosent at de er helt eller delvis enig i at det er vanskelig å få tid til å spise i løpet av arbeidsdagen. For tre av de fire resterende forbundene ligger andelen på rett over 30 prosent, mens HK-medlemmene ligger langt over med 47 prosent.
– Sees på som normalt
Per Ole Melgård, nyvalgt leder for bransjerådet for buss i Norsk Transportarbeiderforbund, sier til Transportarbeideren at det er liten tvil om at vold og trusler forekommer i hans bransje.
– Vi får ikke så mange tilbakemeldinger på dette, men mørketallene er nok store. Mitt inntrykk er at sjåførene tenker at dette er "normalen" og at de holder igjen på følelsene sine, sier Melgård.
Vil ikke "lukkes inne"
Han mener uansett at undersøkelsen må tas alvorlig.
– Dette er et varsko, og det er alvorlig at så mange er redde. Vi bør gå inn i tallene for å finne ut i hvilke områder dette er problemer. Selv tror jeg at i områder der bussjåførene også er billettører og må stoppe de som vil snike, at man vil oppleve flere konfrontasjoner enn der man bare åpner dørene og slipper passasjerene inn, sier han, og viser til at de alvorligste episodene har skjedd på ekspressbussene.
– Likevel er inntrykket mitt at sjåførene ikke ønsker å bli lukket inne i en "boks" slik man har på bussene i for eksempel London. Vi ønsker en naturlig kontakt med passasjerene, mens for eksempel på nattbusser i storbyene bør man kanskje se på tiltak som vektere som utfører billettkontroll eller å skille sjåføren fysisk fra passasjeren, siden problemet med vold og trusler kan skje oftere på den type ruter, sier han.
Tid til dobesøk verre
Melgård legger imidlertid til at muligheten bussjåførene har til å gå på do og ta pause er gjennomgående et mye større problem for medlemmene på buss enn vold og trusler.
– Selv om vi har fått inn i tariffen at man skal ha pause for personlige behov gir mange bedrifter rett og slett blaffen i dette, sier Per Ole Melgård.
• Jobbet alene på bensinstasjon: Silje ble ranet på nattevakt
Fem forbund
Medlemmer i fem LO-forbund har deltatt i Fafo-undersøkelsen; Handel og Kontor, Norsk Transportarbeiderforbund, Fagforbundet, Industri Energi og Norsk Jernbaneforbund. Alle disse forbundene har medlemmer som jobber alene. Fafo har undersøkt utfordringer knyttet til helse- miljø- og sikkerhet (HMS) ved alenearbeid. Gjennom en nettbasert undersøkelse har medlemmer i de fem forbundene svart på hvordan de vurderer HMS-utfordringene ved å jobbe alene, og hvordan de oppfatter at arbeidsgiveren følger opp dette.
Størst andel i Transport
Totalt svarte 5140 medlemmer i de fem forbundene, og 62 prosent av dem krysset av for at de jobber alene i en fjerdedel av arbeidstida eller mer. 27 prosent av disse jobber alene nesten hele tida. I Transportarbeiderforbundet er tallene enda høyere. Der oppgir 54 prosent av de 921 som svarte at de jobber alene nesten hele tiden. Det er nøyaktig dobbelt så mange som andelen i Jernbaneforbundet. Deretter følger Fagforbundet med 26 prosent, Handel og Kontor 14 prosent og IndustriEnergi med 13 prosent.
Tar vi med også de som jobber alene minst en fjerdedel av tiden blant NTF sine medlemmer, gjelder det nesten åtte av ti medlemmer (79 prosent).
Over halvparten er sjåfører
Av de som har svart fra NTF er det ikke overraskende at mer enn halvparten er sitter bak rattet, enten på en lastebil, en buss eller i en drosje. Deretter følger grossist/spedisjon med nesten 20 prosent, mens de resterende bransjene utgjør mindre enn ti prosent.
Av NTF-medlemmene som jobber alene i minst en fjerdedel av tiden, svarer nesten hver femte at de jobber enten kveld eller natt, mens 36 prosent sier jobben varierer mellom dag, kveld og natt.
I tillegg oppgir 39 prosent av NTF-medlemmene i undersøkelsen at det er vanskelig eller svært vanskelig å tilkalle en kollega for å få hjelp eller bistand når man jobber alene. Sju av ti svarer at de har liten innflytelse på om de må jobbe alene eller om de kan jobbe sammen med andre. Den samme andelen oppgir også at andelen alenearbeid er på samme nivå som for to år siden, mens 14 prosent sier det har blitt mer alenearbeid og fire prosent mindre.
Savner kolleger
Mange av de som har deltatt i undersøkelsen savner kontakt med kollegaer. Det gjelder 53 prosent av HK-medlemmene og 51 prosent av Fagforbundets medlemmer. De andre ligger mellom 40 og 50 prosent, deriblant NTF med 40 prosent. Her sier også 19 prosent av Transportarbeiderne at de er helt eller delvis uenig i at de ønsker mer kontakt med kolleger på jobb. Det er sammen med Jernbaneforbundet minst i undersøkelsen, men forskjellen opp til IndustriEnergi som har høyest andel (26 prosent) av de fem forbundene er ikke stor.
Liten interesse fra arbeidsgiverne
Svarene tegner også et generelt bilde av at virksomhetenes ledelse viser liten interesse for HMS-utfordinger knyttet til alenearbeid. Det kan være brudd på premissene for alenearbeid i arbeidsmiljøloven, skriver Fafo. I loven stilles det visse krav om at både fysiske og psykososiale risikofaktorer ved alenearbeid skal vurderes.
– Vi kan forlange, som arbeidsmiljøloven gjør, at arbeidsgiverne, i samarbeid med tillitsvalgte, verneombud og de ansatte, arbeider systematisk for å forebygge og redusere risikoen ved alenearbeid, sier LOs andre nestleder Roger Haga Heimli i en kommentar til rapporten.
• Ansatte rekker ikke å gå på do eller spise når de jobber alene, viser Fafo-rapport
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo