Transport skal bruke sosiale medier for å verve medlemmer
Den 19. november startet en storstilt vervekampanje i Transportarbeiderforbundet. Der skal digitale hjelpemidler tas i bruk i en skala forbundet ikke har vært i nærheten av tidligere.
– Vi har nok vært for staute og gammeldagse i måten vi har vervet på fram til nå, sier Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Det sier Transportarbeiderforbundets 1. nestleder, Terje Fenn Samuelsen.
– Vi skal bruke nye medier som vi ikke har hatt tidligere, som Facebook og andre sosiale medier. Det gjør at vi kan vitalisere oss på en helt ny måte. Det blir ikke bare grått papir. Nå skal vi bruke tegneserier, vi gjeninnfører bien vår som grafiske element, og vi skal bruke korte og konsise tekster om spørsmål som både nye og eksisterende medlemmer måtte ha, sier han.
(Teksten fortsetter under videoen.)
Nedslående resultat
Vervekampanjen vil i første omgang kjøres i fire uker fram til og med 14. desember, men noe eksakt tall på hvor mange nye medlemmer som skal verves under kampanjen har ikke forbundet satt sentralt. På aktivitetskonferansen forbundet arrangerte på Gardermoen tidligere i november ble imidlertid delegatene utfordret på å sette sine egne mål for hvor mange de personlig skulle verve under kampanjen.
Forhåpentligvis blir de tallene høyere enn det de samme delegatene har vervet til nå i år. En undersøkelse Transportarbeideren gjorde på konferansen viste nemlig at nesten en av fire delegater ikke hadde vervet et eneste medlem fram til midten av november, og kun drøyt ti prosent hadde vervet flere enn ti nye medlemmer så langt i 2018.
(Teksten fortsetter under videoen.)
Slik vil kampanjen se ut på Facebook.
Gjerholm Design
Har vært gammeldagse
– Vi håper dette får deltagerne til å engasjere seg personlig. Så ser vi hvordan vi ligger an etter fire uker og lager en videre helhetsplan for vervearbeidet i forbundet ut fra de dataene vi har fått inn i kampanjeperioden, sier Fenn Samuelsen.
Han innrømmer at forbundet ikke har vært gode nok på verving.
– Vi har vært litt for staute og gammeldagse i måten vi verver på. Det fikk vi klare tilbakemeldinger på under studielederkonferansen 9. november, der en engasjert sal kom med mange gode og nyttige tips. Det har vi grepet fatt i for å bli litt mer moderne i bruk av medier og dermed hvordan omverdenen ser på oss, sier han.
(Teksten fortsetter under videoen.)
Det er laget små kortfattede løpesedler til kampanjen.
Gjerholm Design
Lover vervepremier
Fenn Samuelsen understreker at selv om vervekampanjen settes igang fra forbundet sentralt, er det ute i foreningene jobben må gjøres.
– Det er medlemmene, klubbene og foreningene som må verve, men forbundet sentralt vil bistå med materiell, sier han.
Vervekampanjen vil imidlertid ikke kollidere med LOs serviceprosjekt som NTF er med på, og som retter seg mot organisering i spesifikke bransjer.
– Vår vervekampanje skal foregå i alle bransjer, så vi vil ikke selektere ut spesielle bransjer, påpeker han.
Vervepremier lover han også, men hva det er vil han ikke avsløre ennå.
– Jeg kan garantere at den som verver flest vil få en meget hyggelig overraskelse, smiler Terje Fenn Samuelsen.
(Teksten fortsetter under videoen.)
I tillegg er det laget større rollups for bruk på stands og lignende.
Gjerholm Design
Det er medlemmene, klubbene og foreningene som må verve.
Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i NTF