JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Boikott av Yilport:

Yilport-boikotten avsluttes etter fire år

I februar neste år er det fire år siden Transportarbeiderforbundet startet en boikott av havneoperatøren Yilport i Oslo. Nå er det slutt.
Det ble gjennomført flere blokader i forbindelse med boikotten av Yilport, men noen tariffavtale klarte Transportarbeiderforbundet aldri å få med containeroperatøren på Oslo havn.

Det ble gjennomført flere blokader i forbindelse med boikotten av Yilport, men noen tariffavtale klarte Transportarbeiderforbundet aldri å få med containeroperatøren på Oslo havn.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det var sommeren 2014 det tyrkiskeide selskapet Yilport fikk ansvaret for håndtering av containertrafikken på Oslo havn, men selskapet gjorde det raskt klart at de ikke ønsket å benytte de registrerte havnearbeiderne organisert i Transportarbeiderforbundet (NTF) i hovedstaden.

Tyrkisk selskap overtar i Oslo havn

For å tvinge fram en tariffavtale med selskapet iverksatte NTF en boikott fra begynnelsen av februar 2015. Snaut to år senere, i desember 2016, kom det en dom i Høyesterett som fratok NTF muligheten til å bruke boikott som maktmiddel for å presse arbeidsgiverne til å undertegne tariffavtaler. De daværende tariffavtalene for havnene ble også erklært i strid med EØS-avtalen. Det medførte at NTFs forbundsstyre i januar 2017 vedtok at boikotten av Risavika Terminal AS utenfor Stavanger og de to sympatistreikene i Mosjøen og Tromsø skulle avsluttes umiddelbart.

Boikotten av Yilport startet torsdag

Internasjonalt press

Boikotten av Yilport ble imidlertid ikke rørt, selv om det ikke har vært gjort noen aksjoner mot Yilport siden. 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Terje Fenn Samuelsen, forklarer hvorfor boikotten ikke er blitt trukket før i dag, 12. desember 2018, slik:

– De små forsøkene som ble gjort på å få til en løsning med Yilport endte ikke i noe, og selv om høyesterettsdommen tok fra oss muligheten til å boikotte, så har boikotten skapt press på Yilport internasjonalt gjennom press fra havnearbeiderorganisasjoner tilknyttet Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen. To år etter Holship-dommen ser vi at brukerne i Oslo Havn har sagt at de vil ha et organisert og godt arbeidsliv i Oslo Havn. Yilport har heller ikke brutt sjøfolkenes tariffavtaler når det gjelder lossing og lasting. Vi håper derfor at ved å legge boikotten bak oss kan få et samarbeid med Yilport som vil være til gavn for både selskapet og havnearbeiderne. Jeg vil derfor sende et brev til Yilport i Oslo og be om et slikt samarbeid, sier Fenn Samuelsen.

(Saken fortsetter under bildet.)

Sjauerne er positive

Leder i Oslo Bryggearbeideres Forening, Roar Langaard, støtter at boikotten avvikles.

– Det er helt greit. Nå var det jo heller ikke sånn at Yilport ikke ville bruke oss. Det var Oslo Havn KF, NHO og Oslo kommune som la føringer gjennom strateginotatet som ble vedtatt av havnestyret i desember 2012 om at vi ikke skulle brukes, sier Langaard.

Han ser positivt på et samarbeid med Yilport.

– Jeg håper at det at vi trekker boikotten vil åpne for at Yilport vil bruker havnearbeiderne til Oslo Bryggearbeideres Forening, og at enda flere brukere i havna vil følge på, sier Roar Langaard.

(Saken fortsetter under bildet.)

Annonse
Annonse